יורובוקס

בעוד שהמארגנים של היורו בצרפת התכוננו לתרחיש כאוטי של אירוע טרור, מכה האלימות בטורניר הנוכחי באופן חסר תקדים, המאיים על המרקם של הספורט שכל כך התרגלנו לאהוב

הגדרה: חוליגניזם בכדורגל – צורת התנהגות ברוטלית וגסה, הרסנית וחסרת חוקים של אוהדי כדורגל מתפרעים (ומופרעים, הערת הכותב) שכוללת התקוטטות, ונדליזם והפחדה.

כנופיות החוליגנים הם גוף מאורגן שמגיע במטרה להתקלס ולהתעמר בקהל האוהדים של הקבוצה השנייה. בין קבוצות אוהדים מסוימות יש חוליגניזם משורש, המתבטא ביריבות בין שני מועדונים. שם החוליגניזם מגיע אף לרמות גבוהות מהרגיל. הקונפליקט עשוי להתרחש לפני, בזמן ואחרי המשחק. במקרים קיצוניים של אלימות ישנה התערבות של המשטרה, שמפעילה כוח פיזי ולעתים אמצעים אחרים כגון גז מדמיע לפיזור קהל המתקוטטים. יש גם שפת חוליגנים ייחודית בינם לבין עצמם, המתבטאת בצורות שונות. החוליגניזם מגיע גם לטורנירים ומשחקי נבחרות, שם קהל של נבחרת אחת מתעמר בקהל התומך בנבחרת האחרת. וכשהמכות מתחילות, כל ההימורים בטלים.

החוליגניזם החל עוד בשחר הספורט האירופי במאה ה-14. במשך המאה ה-20 היו ביטויים רבים של התופעה. הזכור והמוכר ביותר מכולם הוא כנראה החוליגניזם האנגלי. התופעה החלה להתפתח עוד משחר הענף בסוף המאה ה-19, אך תפסה תאוצה בשנות החמישים של המאה שעברה, ובשנות השישים דווח על 25 מקרים בממוצע בכל שנה בכדורגל האנגלי.

חוליגנים מהעיר ניקאסל באנגליה בשנות ה60 (צילום: דיילי מייל)
חוליגנים צעירים מהעיר ניוקאסל באנגליה בשנות ה-60, גם הנערות הצעירות חלק מהארגון (צילום: דיילי מייל)

בשנות ה-70 נכנסו גלוחי הראש לעולם החוליגנים, ושינו אותו מהותית. הוא הפך רדיקלי יותר, ומתוחכם. אם בעבר התלבשו החוליגנים בבגדים המזוהים עם הארגון, הרי שהחלו ללבוש בגדים אופנתיים ובגדי מעצבים ששמרו על זהותם. כך חלחלה התופעה המכונה "המחלה האנגלית" אל לב הכדורגל הבריטי. בשלב מסוים, היה כמעט בכל מועדון בליגה האנגלית לפחות ארגון חוליגנים אחד.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
חוליגנים בריטיים במשחק ליגה בין לידס לבירמינגהאם, 1985 (צילום: דיילי מייל)
חוליגנים בריטים במשחק ליגה בין לידס לבירמינגהאם, 1985 (צילום: דיילי מייל)

השיא הגיע באסון הייזל בגמר גביע האלופות 1984/5, בין יובנטוס לאלופת אירופה היוצאת ליברפול.

שארית ההריסות מהמהומות באצטדיון הייזל (צילום UEFA)
שארית ההריסות מהמהומות באצטדיון הייזל (צילום UEFA)
אוהדי ליברפול רומסים את האוהדים של יובנטוס באצטדיון הייזל. האסון גבה 39 קורבנות (צילום: UEFA)
אוהדי ליברפול רומסים את האוהדים של יובנטוס באצטדיון הייזל. האסון גבה 39 קרבנות (צילום: UEFA)

העימות בהייזל החל כשאוהדים בין שתי המחנות החלו להתווכח נמרצות והשליכו חפצים ואבנים אחד לעבר השני. הסיבה להתחלת העימות עדיין אינה ידועה. בערך כשעה לפני משחק הגמר, פרצו אוהדי ליברפול את הגדר אל האזור הניטרלי ודחקו את האוהדים האיטלקים לעבר קיר בטון גדול. האוהדים ששהו שם לפני נמחצו מהאוהדים שזה עתה הגיעו, כשחלק מהם מטפסים לעבר קרקע בטוחה אך רבים דחוקים בין מחיצות הבטון. בסופו של דבר הקיר התמוטט מהלחץ האדיר, והתאונה הקטלנית גבתה את חייהם של 39 אנשים, רובם אוהדי יובנטוס איטלקים, וגרמה לעוד 600 פצועים. בעקבות התקרית הודחו הקבוצות האנגליות מהמפעלים האירופיים לחמש שנים, וליברפול אף קיבלה הרחקה לשנה נוספת. התערבות מקיפה ויסודית של המשטרה בתופעות האלימות בכדורגל האנגלי במהלך שנות ה-80 וה-90 צמצמה את התופעה כמעט עד היסוד, וכיום אין כמעט זכר לאותה תרבות חוליגנים שכיחה בליגה האנגלית והתופעה הפכה נדירה.

חוליגאן גלוח ראש בהצדעה נאצית (צילום: דיילי מייל)
חוליגן גלוח ראש בהצדעה נאצית (צילום: דיילי מייל)
אולטראס פולנים (צילום: AP)
אולטראס פולנים (צילום: AP)

 

ועדיין, אנו כבר בשנת 2016, מעל 30 שנים מאז אותו משחק איום שנגמר בהפסדה של ליברפול 1-0 ליובנטוס, ובכל זאת יש גילויים חריפים ומדאיגים של חוליגניזם מודרני, שלא נראה בכדורגל כבר שנים רבות. אז אם חשבנו שהכדורגל התרפא מהחוליגניזם, אנחנו מתבשרים, ודווקא ביורו, על כך שהמציאות שונה מאוד. התופעה המזעזעת הזו מגיעה גם לגורמים פוליטיים, למשל חבר כנסת רוסי שתמך במהלך והכריז "המשיכו בעבודה הטובה" אחרי ההתפרעות של החוליגנים הרוסים שהתעמרו באוהדי נבחרת אנגליה אחרי המשחק בין שתי הנבחרות. כמו כן, מדובר בגילויי אלימות קשים בין מספר מחנות אוהדים, וכן בגזענות בוטה. ב"יומן המסע" ההזוי שאספנו עבורכם ניתן לעקוב אחרי השתלשלות האירועים המלאה דקה אחר דקה.

 

"יומן מסע"

לקראת פתיחת היורו – ההכנות הביטחוניות נתרכזו סביב נושא הטרור, זאת בעקבות אירועי ה-13 בנובמבר 2015 בפריס. לקראת הטורניר פרסה צרפת אבטחה מתוגברת, ובמקביל בריטניה משחררת אזהרת מסע לאוהדים להיזהר ולשמור על עירנות, שלושה ימים לפני תחילת היורו. צרפת הוסיפה 1200 שוטרים ועוד 13000 אנשי אבטחה לשם הגברת הבטיחות במהלך הטורניר.

יום לפני שריקת הפתיחה, עוד בטרם החלו המשחקים, היו עימותים בין אוהדים צעירים ממחנות צרפת ואנגליה במרסיי. המשטרה השתמשה בגז פלפל כדי להפריד בין הניצים.

השוטרים הצרפתים פורסים כוחות מתוגברים לאחר העימותים עם הקהל האנגלי (צילום: UEFA)
השוטרים הצרפתים פורסים כוחות מתוגברים לאחר העימותים עם הקהל האנגלי (צילום: UEFA)

 

יום הפתיחה (10.6) – עימותים בין אוהדים אנגלים לבין המשטרה נמשכים לאורך שעה ארוכה. אוהד אחד נעצר, אחרי שהמשטרה מפזרת את ההמולה בעזרת גז מדמיע. האוהדים לא עוצרים ומשליכים בקבוקים על המשטרה ועל הציבור. גם אשתו של ג'יימי ורדי, חלוץ אנגליה, נפגעת. שישה אוהדים נעצרים, שניים מהם לשלושה חודשים והרחקה של שנתיים מצרפת.

אוהד אנגלי פצוע אחרי המהומות במארסיי (צילום: האינדפנדנט)
אוהד אנגלי פצוע אחרי המהומות במרסיי (צילום: אל ג'זירה)

 

היום השני(11.6) – הפלישה הרוסית החלה. קבוצת חוליגנים רוסים, שככל הנראה הגיעה בצורה מאורגנת במיוחד כדי לפגוע באוהדים ובטורניר, ארבו לאוהדים אנגלים מחוץ לאצטדיון טרם המשחק בין הנבחרות בסוג של עליהום שטני. הם הכו אותם בכל הבא ליד, בין היתר במוטות ברזל. אחד האוהדים, אנדרו באך, שהותקף על ידי קבוצת חוליגנים אושפז מחוסר הכרה וסבל מהתקף לב עקב התקיפה. אוהד אנגלי נוסף אושפז במצב אנוש.

בסיום המשחק בוולודרום התנפלו 150 אוהדים רוסים על שכניהם האנגלים ותקפו אותם, כשהם מדליקים אבוקות ומשליכים כסאות ומוטות ברזל ומטפסים על הגדרות במטרה לפגוע. שני אוהדים רוסים נעצרו אחרי פלישה לתחומי המגרש.

אוהדים רוסים פולשים ליציע האנגלי ומתחילים להרביץ (צילום: אינדפנדנט)
אוהדים רוסים פולשים ליציע האנגלי ומתחילים להרביץ (צילום: אינדפנדנט)

 

היום השלישי(12.6) – נפרצים קרבות רחוב בין אוהדים אוקראינים לגרמנים. אופ"א מביעה את הדאגה שלה עקב המצב הביטחוני. מסתבר כי בגלל ההכנות הקדחתניות של משטרת צרפת לתסריט של פיגועי טרור, לא נעשתה הכנה מספיק טובה למניעת אלימות מצד מחנות אוהדים.

צפו באוהדי אוקראינה ואנגליה חוגגים ביחד את "הישגים" אחרי תקיפת אוהדי גרמניה ורוסיה בהתאמה תוך כדי שירת שירים בגנותו של פוטין

האירוע החמור מביא את אופ"א להוציא סנקציות, ורוסיה מקבלת עונש תנאי של הרחקה מהטורניר במידה ואוהדיה יתפרעו שוב. האירוניה – מדובר על התפרעויות שעשויות להתרחש בפנים האצטדיון בלבד. זאת מכיוון שלאופ"א אין סמכות למה שמתרחש מחוצה לו. 50 אוהדים רוסים גורשו מצרפת, בנוסף נקנסה רוסיה ב150 אלף אירו. אנגליה קיבלה אזהרה בלבד.

בניס פרצו תגרות בין חוליגנים צרפתים לאוהדי צפון אירלנד. ראיות מצולמות הוכיחו כי החוליגנים הללו התגרו באוהדים פולנים להכות את האירים. שבעה אוהדים נפצעו, אחד בצורה חמורה.

 

היום הרביעי(13.6) – ממשלת צרפת אוסרת על מכירת אלכוהול ביורו ובאתרים הסמוכים כדי למנוע התפרצויות אלימות. שר הפנים הצרפתי מברך את אופ"א על מתן הסנקציות על רוסיה. הוא אמר: "קבוצות אלימות אלה משתמשות בספורט כתירוץ. אסור שתהיה סלחנות כלפיהם מהגופים האחראים".

חבר הכנסת הימני קיצוני הרוסי איגור לבדב עודד את החוליגנים בני ארצו בטוויטר: "אין דבר פסול בתגרות בין אוהדים. המשיכו בעבודה הטובה!" פוטין גינה את מעשי האלימות.

חבר הפרלמנט הרוסי איגור לבדב, "אין שום דבר פסול בלהגן על כבוד המולדת" (צילום: AiF)
חבר הפרלמנט הרוסי איגור לבדב, "אין שום דבר פסול בלהגן על כבוד המולדת" (צילום: AiF)

אחד האוהדים האנגלים מספר עדות: "ברגע שרוסיה כבשה פלשו האוהדים הרוסים לאזור של אוהדי אנגליה, שניסו להמלט ללא מוצא. לא הייתה אבטחה ראויה ומי שיפריד בין האוהדים וזה מצביע על חוסר האירגון של הטורניר".

 

היום החמישי(14.6) – הפעם לא אלימות בין אוהדים, אלא ארוע משונה שנקשר לגוף הטרור דאע"ש. בפרבר של פריס, מוסלמי בן 25 דקר קצין משטרה ואת אישתו למוות ושידר את הארוע בפייסבוק. פרנסואה הולנד נשיא צרפת הכריז שמדובר בארוע טרור. דאע"ש לקח אחריות על המעשה. בין דבריו של התוקף, שנהרג בידי המשטרה, נמצאה רשימה של עיתונאים ואנשי ציוות צרפתים שככל הנראה תכנן לפגוע בהם.

 

היום השישי(15.6) – 4000 שוטרים נוספים צוותו בזירות הארוע. אוהדי רוסיה הדליקו אבוקה במהלך המשחק מול סלובקיה. המאמן הרוסי טען כי לא ראה את האירוע. רוסיה לא הורחקה בעקבות התקרית. באותו ערב אחרי המשחק פרצו תגרות נוספות בין אוהדים אנגלים לרוסים, כשארבעה רוסים נעצרים.

 

היום השביעי(16.5) – מהומות נוספות פרצו בין אוהדי רוסיה ואנגליה. כ-36 אנשים נעצרו, 16 אושפזו באירועי היומיים האחרונים. ההתקפות יוצאות מחוץ לגבולות צרפת ומגיעה לגרמניה, שם תקפו קבוצת חוליגנים רוסים שלושה תיירים ספרדים. הקשר ליורו? בין החפצים של הפורעים נמצאו כרטיסים ליורו וכן דברים המשמשים לאלימות. שישה רוסים נעצרו. צרפת המשיכה לטפל בפורעים הרוסים. שלושה חוליגנים רוסים נכלאו לתקופה של שנה, שנה וחצי ושנתיים. בתוך כך, עיתונאים של רשת "Bein Sport" הותקפו על ידי אוהדים אנגלים בלאנס. התוקפים נעצרו.

אוהדים אנגלים גילו גזענות מכוערת כלפי ילדים צוענים. האנגלים התגודדו מסביב לילדים וזרקו להם מטבעות תוך כדי שהם צוחקים ולועגים להם על שהם אוספים את המטבעות. מדובר פשוט בהתעללות. נורא.

 

היום השמיני(17.6) – הפעם כבר הופסק משחק בגלל התפרעויות של חוליגנים, לראשונה בטורניר. במהלך המשחק בין קרואטיה לצ'כיה זרקו מספר אוהדים קרואטים אבוקות אל המגרש. בדקה ה-86 הופסק המשחק, והשופט קלטנברג הרחיק את השחקנים מהאירועים. זאת לאחר שחזיז שהושלך למגרש פגע באחד מאנשי הצוות של האצטדיון. גם בין האוהדים ביציע היו התקוטטויות.

קפטן קרואטיה דריו סרנה, שאיבד את אביו במהלך הטורניר וחזר אחרי יומיים מההלוויה כדי להמשיך לייצג את מולדתו, ביקש מהאוהדים להפסיק במהומות. המשחק חודש אחרי 5 דקות, וקלטנברג הוסיף 9 דקות שבמהלכן ספגה קרואטיה שער שוויון. כמובן שלא ניתן לדעת עד כמה השפיעו האירועים שביציע והפסקת המשחק על הסיום הדרמטי שלו.

אוהדי קרואטיה מפגיזים את כר הדשא באבוקות במשחק מול צ'כיה (AP Photo/Darko Bandic
אוהדי קרואטיה מפגיזים את כר הדשא באבוקות במשחק מול צ'כיה
(AP Photo/Darko Bandic)

 

לסיכום –  מדובר בטורניר היורו האלים בהיסטוריה. בזמן שבארצות הברית כובשים שערים שערורייתיים בידיים, בצרפת הן משמשות לבוקסים ולמוטות ברזל. חבל שאותן הידיים, שיודעות ללטף, לחבק, להרים שלטים של אהדה ולמחוא כף בכף פוגעות לנו בכדורגל. בעיקר תחת צל הטרור, שמאיים גם על אותם חוליגנים ועל שלום ביתם. נקווה להמשך טורניר שקט ורגוע, לכדורגל איכותי ולסולידריות.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort