הדמויות הגדולות בתולדות הספורט-פרק 2: אגדה רומאית

לרוב, כשחושבים על אגדות כדורגל, נוטים למקם את השחקנים לפי ההישגים שלהם והתארים בהם זכו. קריטריון נוסף מגיע ממימד של הייחודיות של השחקן, קנה המידה הפנימי שלו ביחס לליגה בה הוא משחק ולערך הכולל אותו אופפת ההילה שיצר. ללא ספק, פרנצ'סקו טוטי מתאים ל-2 הקטגוריות הללו. אך הסיבה שהוא הפך לאגדה רומאית היא המספרים שהוא ניפק במדי הקבוצה היחידה בה שיחק, רומא, בקריירה ארוכה בת 24 שנים (עד כה) וכמובן בזכות הזכייה עם איטליה בגביע העולם 2006, לה תרם טוטי 4 בישולים ואת השער היחיד בשמינית הגמר מול אוסטרליה, בניצחון של איטליה 1-0 בהארכה.

עם גביע העולם ב2006 PASCAL PAVANI/AFP/Getty Images)
עם גביע העולם ב2006
(PASCAL PAVANI)

טוטי הוא הרומאי האולטימטיבי. הוא נולד ברומא ב-27 בספטמבר 1976, וגדל בנוער של המועדון. הקפטן כמעט ולא עשה זאת, והיה עשוי לחצות את הכביש ליריבה העירונית. הוא הוצע ללאציו, וזאת הייתה הכוונה המקורית של הוריו. אוהדי רומא צריכים להגיד הרבה תודה לגילדו ג'יאניני, אחד ממאמני הנוער ברומא ששכנע את הוריו של פרנצ'סקו לשלוח אותו לשחק במדי הנוער של הג'יאלורוסי ב-1989. הוא החל את דרכו בבוגרים של המועדון שלוש שנים מאוחר יותר, ב-1992. את הופעת הבכורה שלו עשה טוטי בגיל 16, ב-28 למרץ 1993, וכבש את שערו הראשון שנה מאוחר יותר.

גילדו ג'יאניני האיש שאחראי לשכנוע הוריו של פרנצ'סקו הצעיר לשלוח אותו לאקדמיה של רומא ולא לאציו (צילום: טוטוספורט)
גילדו ג'יאניני האיש שאחראי לשכנוע הוריו של פרנצ'סקו הצעיר לשלוח אותו לאקדמיה של רומא ולא לאציו (צילום: טוטוספורט)

הוא התפתח והתקדם לתפקיד הפליימייקר וקיבל את החולצה מספר 10. טוטי שיחק גם בעמדה זו וגם בעמדת החלוץ השני. ב-31 לאוקטובר 1998, מונה טוטי לקפטן הקבוע של הקבוצה. בעונה הבאה הוא גם נבחר לשחקן הצעיר הטוב ביותר בסריה א'. אבל למרות עלייתו המטאורית של הגלדיאטור, התקשתה רומא של שנות ה-90 להגיע להישגים. בליגה דשדשו הג'יאלורוסי והגיעו עד למקום הרביעי בעונת 1997/8, בעוד שבגביע הגיעו מספר פעמים לגמר רק כדי להריח את העוגה מבלי לטעום אותה. הטעם המר של הזאבים מרומא עמד להשתנות לחלב ענוג עם תחילת שנות ה-2000.

כרטיס השחקן של טוטי בקבוצת הילדים (צילום: הארכיון של רומא)
כרטיס השחקן של טוטי בקבוצת הילדים (צילום: הארכיון של רומא)

טוטי התקדם והראה שהוא אחד מהשחקנים האיטלקים הגדולים בכל הזמנים. זה היה חשוב גם עבור המטאמורפוזה לקבוצה שזכתה רק פעמיים באליפות מאז הוקמה ב-1928. עם טכניקה מושלמת בבעיטה, הוא מראה גאונות וווירטואוזיות, יש לו בעיטה מלאה מושלמת וטכניקת רגל רכה, הוא יכול לסובב כדור כמו בקהאם ולהטיס אותו בחדות כמו רוברטו קרלוס. ההקשתות שלו מזכירות את אלה של מסי, אבל יש לו גם תכונה ייחודית שהוא הביא לשלמות, והיא הנשק הכי מסוכן שלו. מדובר במסירת העקב. בתזמון יוצא דופן הוא מוסר בעקב כמו ששחקנים מוסרים ביד. ובזמן ששחקנים אחרים משכללים את העקב כרגע גאוני יחיד אחת לכמה משחקים, או לשואו חסר תכלית ב"גארבג' טיים", טוטי הוסיף למהירות שלו תשוקה, והפך את העקב לסימן היכר מסוכן. כך הגיע הגלדיאטור לשיא ברגע האמת בקולוסיאום של הסריה א'.

"ז**נתי אתכם שוב" טוטי עם "הקדשה" מיוחדת לאוהדי היריבה אחרי שער נוסף בדרבי מול לאציו (צילום: טוטוספורט)
"ז**נתי אתכם שוב" טוטי עם "הקדשה" מיוחדת לאוהדי היריבה אחרי שער נוסף בדרבי מול לאציו (צילום: טוטוספורט)

יחד עם אלדאיר, קאפו, גבריאל בטיסטוטה וווינצ'נזו מונטלה יצא הצבא הרומאי ברשות הקפטן השרירי לכבוש את ארץ המגף. אחד הרגעים היפים של העונה, בה כבש בטיסטוטה 21 שערים בכל המסגרות כדי להפוך למלך שערי הג'יאלורוסי לעונה זו היה ניצחון החוץ היוקרתי על היריבה העירונית. לאציו הפסידה 1-0 וסימלה את סלילת דרכה של רומא לאליפות סוחפת. כשבאמתחתה רקורד ביתי ללא הפסד, זכתה רומא באליפות בזכות נחישות ועצמה, כשהיא מפסידה רק שלושה משחקים לאורך כל העונה. מונטלה היה סגנו של "באטי גול" עם 14 שערי סריה א', והקפטן הוסיף 13 שערים ו-4 בישולים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
טוטי מבקיע את שער האליפות של רומא ב2001, קאנדלה, מונטלה ובאטיסטוטה רצים לברך (צילום: ארכיון רומא)
טוטי מבקיע את שער האליפות של רומא ב2001, קאנדלה, מונטלה ובאטיסטוטה רצים לברך (צילום: ארכיון רומא)

בשנים 2000 ו-2001 הבריק טוטי ביכולת שלו וזכה ל-2 מועמדויות לכדור הזהב. בשנייה הגיע למקום החמישי, תוך שהוא זוכה פעמיים בתואר שחקן השנה של הסריה א'. אבל בנבחרת לא הכל היה חלק. טוטי אמנם הבקיע כמה שערים ביורו 2000, והיה אינסטרומנטלי להגעה של נבחרתו לגמר הטורניר. בחצי הגמר עשה טוטי פנדל שהפך גם הוא לסימן היכר, עם הקפצה ותיעתוע השוער במקום בעיטה מלאה בבחירת צד מראש. זהו אחד מהמהלכים הידועים של הטורניר. אבל היה זה זידאן שהגיע עם אלופת העולם צרפת לפגוש את טוטי וחבורתו האיטלקית בגמר היורו. על אף שטוטי החל את המהלך שגרם לשער היתרון של דלבקיו, זכתה צרפת ביורו אחרי שער זהב של טרזגה בדקה ה-103. טוטי עוד ניסה לבשל שני מצבים קורצים לדל פיירו, אבל זה לא צלח. איטליה תחכה עוד 6 שנים כדי לזכות בגביע אחר, נחשק יותר שבו טוטי היה נדבך חשוב.

טוטי מכניע את ואן דר סר בחצי גמר היורו ב2000 עם הצ'יפ המפורסם (צילום: UEFA)
טוטי מכניע את ואן דר סר בחצי גמר היורו ב2000 עם הצ'יפ המפורסם (צילום: UEFA)

טוטי היה אחד מעמודי התווך בהגעה של רומא לליגת האלופות. מאז 2001 היא משתתפת בטורניר באופן קבוע, אף על פי שמאז 1984, אז הגיעו הג'אלורוסי לגמר והפסידו בפנדלים לליברפול, לא היוו הזאבים פקטור משמעותי בטורניר. טוטי עשה עוד היסטוריה עם רומא הקטנה שלו כשב-24 לפברואר 2008 השווה את שיאו בן ה-38 שנים של ג'יאקומו לוסי כשהגיע להופעת הליגה מספר 386 עם רומא. מאז עברו עוד שערים רבים בארץ המגף, וטוטי הוא כבר כוכב מבוגר. השנה ירד מעמדו והוא חימם את הספסל. קשה להבין איך זה קורה כשמדובר באגדה חיה. השחקן שיודע גם להיות קשר מצויין יכול עדיין לתרום לקבוצתו, בה הוא עשה לאחרונה הופעת ליגה היסטורית מספר 600 בסך הכל. מספריו מדהימים, ועם 248 שערים הוא אחד המבקיעים הגדולים בתולדות כל הליגות הבכירות.

סוד הקסם של טוטי נובע מהלחימה והשאפתנות הבלתי פוסקים. יחד עם הקסם הזה יש לו גם דימוי מוצדק של באד גאי שלא יתפשר ולא ייכנע, גם אם יש קטטה שבה הוא מעורב. הוא לא נח ולא מפסיק לרגע. פרנצ'סקו שיחק כל ימיו בקבוצה שאינה מאריות הכדורגל, ועל אף הצעות מכמה כאלה לאורך השנים, בינהן גם מקבוצת הכוכבים המעוטרת של ריאל מדריד באמצע שנות ה-2000, שיחק טוטי בנאמנות ברומא שלו, ולא הסכים להתנתק מחלב הזאבה שהיה כה מתוק לחיכו כבר 24 שנים. אולי גם בגלל זה הוא לא עוזב, כי הוא יודע מה זו רומא בשבילו. נאמנות כזו היא באמת זן נכחד. תשאלו את מאלדיני. טוטי הוא סמל רומאי, ולא פחות מכך איטלקי. לפני כמה ימים היה משחק הפרידה של לוקה טוני הותיק בניצחון 2-1 על האלופה המכהנת. בפנדל ניגש השועל עתיר הקרבות והקפיץ את הכדור בצ'יפ שהטעה את השוער כדי להביא ניצחון מתוק הביתה. זהו אומאז' נפלא של שחקן חכם. בתוך תוכו יודע גם טוני, הצעיר בשנה מטוטי, הוא "עשה פרנצ'סקו".

הסמל של רומא, פרנצ'סקו טוטי נשאר במועדון למרות הצעות נדיבות אחרות (במיוחד מריאל מדריד) (צילום: טוטוספורט)
הסמל של רומא, פרנצ'סקו טוטי נשאר במועדון למרות הצעות נדיבות אחרות (במיוחד מריאל מדריד) (צילום: טוטוספורט)

עוד קסם מיוחד בהילה של הגלדיאטור היא העובדה שזכה באליפות אחת ויחידה. כולנו מתרפקים עליה, כאילו הייתה זכייה בגמר גביע האלופות. זהו טוטי. נראה כי הדם החם עדיין מפעפע בורידים של הגלדיאטור המנוסה; נחכה לראות מה תבשר העונה הבאה לסגן מלך שערי הסריה א' בכל הזמנים, והשלישי בהופעות. פנטזיה אישית – שיישחק עוד 2 עונות, יבקיע עוד 27 שערים ב-48 הופעות לפחות, ויתייצב בודד בראש הטבלה ההיסטורית בשתי הקטגוריות. כך או כך, בעיני אוהדי רומא פרנצ'סקו טוטי תמיד יהיה מספר 1.

לא פוסח על חגיגות חדשניות, טוטי חוגג שער בדרבי מול לאציו עם סלפי (צילום: טוטוספורט)
לא פוסח על חגיגות חדשניות, טוטי חוגג שער בדרבי מול לאציו עם סלפי (צילום: טוטוספורט)

נתוני הקריירה של פרנצ'סקו טוטי:

רומא: 757 הופעות בהם כבש 304 שערים ובישל 190 פעמים. סקודטו יחיד, 2 גביעי איטליה (06/7, 07/08), 2 סופר קופה איטלקי (01, 07).

נבחרת איטליה: 58 הופעות בהם כבש 9 שערים ובישל 24 פעמים. זכייה באליפות אירופה עד גיל 21 ב-1996 וכן גביע העולם 2006. בנוסף, הגעה לגמר יורו 2000.

תארים אישיים: כניסה לרשימת "100 הגדולים של פיפ"א; זכייה בתואר מלך שערי הסריה א' וכן נעל הזהב האירופית בשנת 2007 עם 26 שערים; תואר "רגל הזהב" כשחקן מעל גיל 28 שהשפיע רבות על ענף הכדורגל. וכמובן זכיות בשחקן העונה.

שיאים:

·         שיאן השערים וההופעות ההיסטורי ברומא, שלישי בהופעות ושני בשערים בסריה א'.

·         שיאן השערים וההופעות של רומא במסגרות האירופיות.

·         המבקיע המבוגר ביותר בתולדות ליגת האלופות.

·         הקפטן הצעיר ביותר בתולדות הסריה א' (22).

·         שיאן השערים בדרבי הרומאי.

·         שיאן הפנדלים ההיסטורי של הסריה א': 69.

·         שיאן ההבקעות מול קבוצות שונות בסריה א' – 38.

·         שיאן הזכיות בתארים השונים של שחקן העונה של ההתאחדות האיטלקית – 11.

קפטן בגיל 22. טוטי חוגג שער כשהסרט על זרועו (צילום: קוריירה דלו ספורט)
קפטן בגיל 22. טוטי חוגג שער כשהסרט על זרועו (צילום: קוריירה דלו ספורט)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort