בין שתי ערים: הכל על היריבות בין ליברפול למנצ׳סטר יונייטד

״האתגר הכי גדול שלי היה להפיל את ליברפול מהעמדה המזדיינת שלהם, ואתם יכולים להדפיס את זה״ (אלכס פרגוסון).

כך הגדיר מנג׳ר מנצ׳סטר יונייטד את המטרה שלו בעונת 2002-2003. אך היריבות המושבעת בין הקבוצות החלה עוד הרבה קודם לכן, הרבה לפני שאותו אלכס פרגוסון בכלל נולד.

זה הסיפור על שתי קבוצות משתי ערים שונות, ש-35 מייל מפרידים ביניהן. הסיפור על היריבות הגדולה בין מנצ׳סטר יונייטד לבין ליברפול ועל מה שקיבל את השם ״הדרבי הצפון-מערבי״.

ואתה יכול להדפיס את זה (Quora)

בין שתי ערים

סיפורנו מתחיל במאה ה-18, תחילתה של המהפכה התעשייתית. באותו הזמן שתי הערים עוסקות במסחר רב. מנצ׳סטר, יצרנית הכותנה הגדולה בזמנו, מייבאת ומייצאת כותנה בכמויות נרחבות וליברפול, עיר הנמל, באופן טבעי אחראית על ייצוא וייבוא הסחורה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

בין שתי הערים היו יחסי עסקים נרחבים, הצלחת האחת תלויה בשנייה. מנצ׳סטר שילמה אחוזים מהרווח לליברפול, ושתי הערים חיו בשלום.

כל זה המשיך עד לשפל הגדול. בשנת 1929 העולם כולו נקלע למשבר כלכלי עמוק ומנצ׳סטר לא יכלה להמשיך ולעמוד בתשלומים הכבדים שדרשה ליברפול תמורת הייצוא דרכה. מנצ׳סטר מצאה פתרון להתחמק מדרישותיה של ליברפול, ובנתה תעלה שאפשרה מעבר ספינות עד לים האירי.

התערערות היחסים הכלכליים והמסחריים בין הערים התרחבה והתעצמה. וכיאה לכל מריבה פוליטית, חלחלה לכל התחומים- מוסיקה, אומנות, וכן, גם לכדורגל.

היה היה פעם

מנצ׳סטר יונייטד הייתה הראשונה להיווסד בשם ניוטון הית׳ בשנת 1878 וליברפול הוקמה בשנת 1893. זה כבר מעל למאה שנים מאז נפגשו הקבוצות לראשונה, והיריבות ארוכת השנים רק החמירה עם הזמן.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הייתה זו מנצ׳סטר יונייטד שהפכה לקבוצה המובילה בין השתיים. השדים האדומים זכו בגביע ושלוש אליפויות תחת מאט באזבי, עם הקבוצה שנודעה כ-״תינוקות באזבי״. כידוע, אותה קבוצה בדרכה חזרה מבלגרד, הייתה על אותו המטוס שהתרסק יחד עם מספר אוהדים ועיתונאים. שמונה מתוך שחקני הקבוצה נהרגו באותה התאונה. באזבי עצמו נפגע באסון ורק בשנות ה-60 הצליח לבנות מחדש את הקבוצה. הצלחתה הגדולה ביותר של הקבוצה הייתה זכייתה בגביע אירופה לאלופות ב-1968. רגע מרגש זה היה זה שהביא את באזבי לקבל את תואר האבירות ממלכת אנגליה וגם שימר את הקבוצה בלב התקשורת, דבר שיתברר בהמשך כמלהט הסכסוך בין הקבוצות.

החיפושיות

מאז אותו גביע, מנצ׳סטר יונייטד לא הצליחה להשיג אף אליפות במשך 26 שנים. באותה התקופה, ליברפול צברה הישגים ופופולריות. ליברפול זכתה באליפויות, גביעי אליפות אירופה, גביעי ליגה ו-7 תארים אירופאיים. כלומר, באותן השנים, עד לתחילת שנות ה-80, ליברפול הייתה הקבוצה המצליחה ביותר בליגה האנגלית, אם לא המצליחה ביותר בכל אירופה.

יחד עם זאת, התקשורת המשיכה לסקר בעיקר את מנצ׳סטר יונייטד. ליברפול באותה התקופה זכתה ב-5 גביעי אירופה, אך יונייטד המשיכה לטעון כי היא הקבוצה הטובה ביותר באירופה, עם שני גביעים בלבד.

הסיקור המוטה היה זה שהביא את אוהדי ליברפול לפתח שנאה כלפי מנצ׳סטר וגורמי התקשורת. שנאה מביאה עמה שנאה, ובין הקבוצות נוצרה יריבות אמיתית.

חוליגנים!

משנות ה-70 התחילו לצוץ באנגליה קבוצות מאורגנות של חוליגניזם. הארגונים הללו היו מקום טבעי ליריבות בין הקבוצות לגדול ולהתפתח, עד כדי מקרי אלימות קשים בין קבוצות יריבות, ביניהן גם מספר תקריות בין אוהדי ליברפול ליונייטד.

בשנות ה-80, מנצ׳סטר יונייטד הייתה בדרכה למשחק חוץ באנפילד, מגרשה הביתי של ליברפול. כשהגיעו לעיר המארחת, חיכו לקבוצה חבורה של אוהדי ליברפול קיצוניים, שריססו גז מדמיע לעבר הקבוצה. בין הקבוצות נרשמו מספר אירועי אלימות נוספים שכללו דקירות, זריקת רימונים אל עבר קהל הקבוצה היריבה והיריבות רק הוסיפה לגדול ולצמוח.

אלכסנדר הגדול

עליונותה של ליברפול לא נמשכה זמן רב, ומאז שנת 1990 עד היום, לא זכתה ליברפול באליפות. בתקופה זו זכו השדים האדומים ב-13 אליפויות, 22 גביעים, ו-7 תארים אירופאיים, מה ששם אותם, לפי מניין התארים הנוכחי- כמועדון האנגלי המצליח ביותר בכל הזמנים. את התארים בהם זכתה יונייטד, הביא המנג׳ר אלכס פרגוסון, שהגיע למועדון בשנת 1986.

מלבד היותו מנג׳ר מקצועי, פרגוסון ליבה את היריבות בין שני המועדונים, והתבטא לא פעם כי התחרות הגדולה ביותר עבורו היא ליברפול ולא מנצ׳סטר סיטי, היריבה העירונית. היות שני המועדונים מעוטרים במספר רב של תארים, הביא באופן טבעי ליריבות בין השתיים.

האיש והאגדה (האתר הרשמי של הפריימרליג)

שחקן יריב

ניתן לנסות ולהאשים את היריבות בין הקבוצות רק באוהדי הקבוצות, אך לא ניתן להתעלם מהיריבות של השחקנים המזוהים עמן. היה זה גארי נוויל, שחקנה של יונייטד שאמר: ״אני לא סובל את ליברפול, אני לא סובל את אנשיה, אני לא סובל שום דבר שקשור אליהם״. השחקן הכה מזוהה עם הקבוצה גם בחר לא פעם להתגרות באוהדי הקבוצה היריבה, ובשנת 2006, לאחר שער הניצחון של יונייטד, בחר לחגוג את השער מול אוהדי ליברפול, כשהוא מנשק את סמל יונייטד שעל חולצתו. סטיבן ג׳רארד מנגד אמר כי הוא ״לעולם לא יחליף חולצה לאחר משחק עם שחקן ממנצ׳סטר יונייטד״.

אלו אמנם התבטאויות ישירות וחריפות, אך שחקני שתי הקבוצות מביעים את הסלידה מהמועדון היריב בדרכים אחרות. מאז 1964 לא היו מעברי שחקנים בין הקבוצות. מעבר בין מנצ׳סטר לליברפול הוא בגדר טאבו.

חסר רחמים (Sky Sports)

עד עצם היום הזה

בראשון הקרוב (16:05) יפגשו שתי הקבוצות באולד טראפורד במסגרת המחזור ה-27 בפריימרליג. יונייטד מגיעה מהמקום הרביעי בליגה, כאשר הפסדה האחרון בליגה היה דווקא לליברפול, לפני כחודשיים, שם הפסידה 3:1 בחוץ. ליברפול לעומתה, מגיעה מהמקום השני, כאשר גם תוצאת תיקו תחזיר אותה למקום הראשון. ליברפול תנסה לעשות את מה שלא עשתה כבר כמעט 30 שנה- לזכות באליפות. הפסדה האחרון של ליברפול בליגה היה לפני כחודש וחצי, כאשר הפסידה 2:1 לסיטי בחוץ. שתי הקבוצות נמצאות במומנטום מצויין וינסו לתרגם את זה לניצחון במשחק. כפי שבטח כבר הבנתם, המשחק הזה הוא לא רק על נקודות.

קרב ענקים (Daily Star)

שאר משחקי המחזור ה-27:

יום שישי 21:45: קארדיף- ווטפורד, ווסט האם- פולהאם.

יום שבת 14:30: ברנלי- טוטנהאם.

יום שבת 17:00: בורנמות׳- וולבס, ניוקאסל- האדרספילד.

יום שבת 19:30: לסטר- קריסטל פאלאס.

יום ראשון 16:05: ארסנל- סאות׳המפטון

משחקן של צ׳לסי- ברייטון שתוכנן ליום ראשון ב-14:00 נדחה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort