שח? מט!

במשך כמעט עשרים שנה היה גארי קספרוב המדורג העולמי מספר אחד בשחמט. רוב שנות חייו התמקדו בלוח אחד, ובו שולטים רק שני צבעים – השחור והלבן. אך קספרוב, אינטלקטואל סקרן ודעתן, תמיד התעניין גם בנושאים אחרים: פוליטיקה, כלכלה, מדיניות והיסטוריה. כמעט כל עניין העולה בשיחתנו קספרוב בן ה-53 מפרק בסכין מנתחים, קולט את הדקויות ויורה אבחנות חדות בבליץ – והוא תמיד זוכר מי השחור ומי הלבן

הוא נולד ב-13 באפריל 1963, שחמטאי רוסי בדרגת רב-אמן, אלוף העולם בשחמט משנת 1985 עד שנת 2000. קספרוב הוא אחד מגדולי השחמטאים בכל הזמנים. בשיאו הגיע למד כושר של 28511 (היחיד בהיסטוריה שהגיע למד כושר גבוה יותר הוא מגנוס קרלסן). השחמטאית יהודית פולגאר אמרה עליו: "את קספרוב ניצחתי רק בשח בזק… שיחקתי נגדו כמה פעמים שח קלאסי אבל הוא בדרגה אחרת מכולם."
בשנת 2005 הודיע קספרוב כי הוא פורש משחמט, מפני שלדבריו הוא רוצה לגרום להדחתו של "הרודן פוטין".

קספרוב התחיל ללמוד שחמט בבית ספר לשחמט על שם מיכאיל בוטביניק. הכישרון והפוטנציאל שלו התבררו כאשר ניצח בתחרות ברית המועצות לנוער בטביליסי (גאורגיה הסובייטית) ב-1976, תוך שהוא זוכה ב-7 נקודות מתוך 9. שנה לאחר מכן ניצח בטורניר נוסף, כשזכה ב-8.55 נקודות מתוך 99.

שחמאי מספר אחד (The Federalist)

ב-1978, בן 14, השתתף קספרוב בתחרות לזכרו של סוקולסקי במינסק. אף על פי שהוזמן באופן חריג, זכה במקום הראשון וקיבל את התואר "אמן". קספרוב אמר יותר מפעם אחת, שהאירוע הזה היה נקודת המפנה בחייו, וזה מה שגרם לו לבחור בשחמט בתור קריירה.

קספרוב טיפס בדירוג פיד"ה ללא מעצורים. הוא השתתף בתחרות לרבי אמנים בבנייה לוקה, על אף שעדיין היה חסר דירוג רשמי של פיד"ה. הוא יצא מהתחרות עם דירוג התחלתי של 25955 נקודות, דבר שהבטיח את מקומו בין שחקני השחמט הגדולים בעולם.

בשנה הבאה, 1980, הוא ניצח בתחרות לצעירים בדורטמונד, גרמניה, והשיג את התואר "אלוף שחמט לצעירים". עוד קודם לכן היה ברור שלקספרוב ישנה היכולת לשחק מול אלוף העולם, אנטולי קרפוב, שהיה בן טיפוחיה של פדרציית השחמט הרוסית. אך לפני כן הוא היה צריך לנצח בתחרות בין המתמודדים לתואר.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

מתחרהו הראשון היה אלכסנדר בליאבסקי. קספרוב ניצח, למרות הציפיות. הפוליטיקה איימה על הקרב הבא של קספרוב, נגד ויקטור קורצ'נוי, שהיה אמור להתקיים בפסדינה, קליפורניה. קורצ'נוי ברח מברית המועצות בסוף שנות ה-70, והיה השחקן החזק ביותר מחוץ לברית המועצות. בגלל סיבוכים פוליטיים שונים, קספרוב לא יכול היה לשחק נגדו ונאלץ להיכנע. עם זאת, העניין נפתר בעזרת יושרו של קורצ'נוי, שאיפשר לקספרוב קרב חוזר בלונדון, בו קספרוב ניצח.

המועמד האחרון נגדו שיחק היה וסילי סמיסלוב, שניצח קודם לכן בקרב נגד רוברט היבנר הגרמני בשנייה האחרונה של השעון.

בחר בחיים הפוליטיים (Oslo Freedom Forum)

הקרב על אליפות העולם

הקרב על אליפות העולם נערך בשנת 1984 בין אנטולי קרפוב לגארי קספרוב. הקרב הציג תהפוכות רבות, וכמו כן כלל את הסיום השנוי ביותר במחלוקת בכל תולדות השחמט המודרני. קרפוב התחיל את התחרות בתנופה טובה, ומתוך 9 המשחקים הראשונים ניצח 4. לפי חוקי הקרב, מי שמגיע ראשון ל-6 ניצחונות זוכה בתחרות.

למרות ההתחלה הקשה, קספרוב לא נכנע, ובהשראת משורר רוסי לפני כל קרב, הצליח להשיג תחילה 17 תוצאות תיקו ולנצח במשחק מספר 23.

בנקודת הזמן הזאת, קרפוב, שהיה מבוגר מקספרוב ב-12 שנים, היה קרוב לאפיסת כוחות. מספר משחקים לאחר מכן, קספרוב ניצח בשני משחקים נוספים, כך שהניקוד ביניהם הגיע ל-5:3 לטובת קרפוב. לאחר מכן הסתיים הקרב ללא הכרעה בהחלטה של קמפומנס – נשיא פיד"ה, והוכרז על קרב חדש מספר חודשים לאחר מכן (בשלב זה הדו-קרב נמשך כבר חמישה חודשים).

סיום התחרות היה נתון במחלוקת מסוימת. בלחץ הוועידה שהכריזה על התוצאה, קמפומנס נימק את החלטתו במצב הבריאותי של שני השחקנים, שהיו נתונים ללחץ רב. עם זאת, שניהם הודיעו שהם מעדיפים להמשיך בתחרות. קשה להאמין להודעתו של קרפוב, היות שאיבד כ-10 קילוגרמים ממשקלו, ואושפז מספר פעמים במהלך התחרות. קספרוב, שהיה במצב בריאותי מצוין, כעס מאוד על החלטתו של קמפומנס, ודרש לדעת מדוע הוא מפסיק את התחרות, אם שני השחקנים מוכנים להמשיך בה. ייתכן שקספרוב, שניצח בשני המשחקים האחרונים, חש כמו רוב הפרשנים שהמצב נוטה לטובתו, למרות הניקוד 5:3 לטובת קרפוב.

דן הייסמן דיווח בעליצות על הסיטואציה המבלבלת בצורה הבאה: "קספרוב היה בתהליך של הפסד הקרב לקרפוב, אך מצא כי הקרב הופסק על ידי פיד"ה. קספרוב אמר שהוא מנצח כי לקרפוב היו רק 2 נקודות יתרון. קרפוב ניסה למחות ממיטת חוליו בבית החולים, וטען שהוא מוכן להמשיך בקרב, אך הרופאים אסרו עליו להמשיך בתחרות".

ללא קשר לסיבות, הייתה זו התחרות היחידה לתואר אלוף עולם בשחמט שהופסקה ללא תוצאה. קספרוב הפך את קמפומנס לאויבו, והתוצאה הבלתי נמנעת, בסופו של דבר, הייתה פרישתו של קספרוב מהפדרציה לשחמט בשנת 1993.

טיטאן השח (Online Chess Homepage)

החיים הפוליטים

בשנים האחרונות הפך קספרוב ברוסיה לדמות ציבורית ופוליטית. הוא בעל השקפות ליברליות נוקשות, מתנגד בחריפות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומאשים אותו ברודנות. הוא עומד בראש הארגונים "הבחירה החופשית 2008", "רוסיה בעד דמוקרטיה" ו"חזית אזרחית מאוחדת". באפריל 2007 נעצר במהלך הפגנה נגד השלטון הרוסי ושוחרר לאחר תשלום קנס. המשטר הרוסי מגביל את יכולתו של קספרוב לארגון מחאה וכך גם את גישתו לפרסום עמדותיו באמצעי התקשורת. באוגוסט 2012 נעצר במוסקבה כאשר הפגין למען חברות פוסי ריוט.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort