משימה (בין)לאומית

ביום שבת בערב יעלו על כר הדשא באצטדיון הלאומי על שם ואזגן סרקיסיאן, הנבחרת המקומית ארמניה ויריבתה ממזרח אירופה, רומניה. הקפטן הארמני הנריק מחיטאריאן ייעדר בגלל פציעה ואת המושכות בחוליית ההתקפה אמור להוביל המתאזרח הברזילאי מרקוס פיצלי שיקבל סיוע מהחלוץ גחאם קדימיאן שמככב באוקראינה. הצלע השלישית בטריו ההתקפי הזה צפוי להיות האניגמה הכי גדולה של הכדורגל הארמני, אראס אוזביליז.

אוזביליז במדי נבחרת ארמניה (asbarez)
אוזביליז במדי נבחרת ארמניה (asbarez)

למביני העניין בשפות ושורשים של שמות משפחה, אתם לא טעיתם. שם משפחתו של הקשר היצירתי הוא אכן בעל סממן זיהוי טורקי. אוזביליז (בתרגום מטורקית-שומר על המסורת שלו) נולד וגדל בטורקיה באחת השכונות באיסטנבול. משפחתו "נתקעה" בטורקיה בזמן בריחה ממשטרו של אטאטורק שבשנת 1915 נתן הוראה להשמיד את כל הארמנים ולכבוש את מדינתם. הם אימצו את שם המשפחה כדי להיטמע בתוך הקהילה בתקווה שהשלטון יתחלף ויהיו זמנים טובים יותר. סבה-רב של אראס (שם המשפחה המקורי שלו זביליזיאן) היה מתחבא במרטף מעובש בפרברי איסטנבול ומדבר עם עצמו ארמנית מול המראה בכדי לא לשכוח את השפה ומכאן הרעיון "לאמץ" את שם המשפחה החדש בעל המסר הלאומני.

אוזביליז היה בן 14 כשמשפחתו היגרה מטורקיה להולנד והנער הצעיר נרשם לקבוצת HVV הולנדיה ומשם עשה את דרכו למחלקת הנוער של אייאקס.

פרנק דה בור מברך את אוזביליז אחרי משחק של אייאקס (דה טלחראאף)
פרנק דה בור מברך את אוזביליז אחרי משחק של אייאקס (דה טלחראאף)

אצל ההולנדים היה קשה לו להיות שחקן הרכב משמעותי ובשנתיים שבילה ב קבוצה הראשונה של אייאקס הוא שותף רק 26 פעם בהם כבש שני שערים. היו דיבורים על מעבר לבורסאספור אבל אוזביליז סירב לחזור לטורקיה. הדיבורים על המעבר קרו בערך בזמן שבו ההתאחדות הארמנית ניסתה לשכנע את השחקן לבחור בנבחרתם על פני הולנד (שם הייתה לו כבר אזרחות) וארץ הולדתו, טורקיה. אוזביליס, אולי כדי לא להכביד עוד יותר על האווירה ועל ההחלטה שלו בחר שלא ללכת לבורסאספור כאשר עצמו טען שפשוט חושב שיתפתח יותר טוב אם ימשיך באייאקס. שנה לאחר מכן הוא הגיע לליגה הרוסית לקבוצה די אפורה, קובאן קראסנודר. בקובאן הקיצוני המבריק בלט ב24 המשחקים ששותף הוא נעץ 11 שערים מעמדת הקשר הימני ואף עורר התעניינות ממנצ'סטר יונייטד שחיפשה מישהו במקום נאני כשהפורטוגלי דעך ביכולת, בסופו של דבר הוא נמכר בסוף העונה לספרטאק מוסקבה.

אוזביליז אחרי עוד שער במדי קובאן, בזכות היכולת הוא צד את עינה של יונייטד (вконтакте)
אוזביליז אחרי עוד שער במדי קובאן, בזכות היכולת הוא צד את עינה של יונייטד (вконтакте)

דווקא במועדון הצמרת הרוסי הצרות החלו. אוזביליז, שכבר הצהיר שהוא "ארמני בכל חלקיק שיש בגופי" ובחר לייצג את הנבחרת של המוצא שלו, ודאי שמח לפגוש בספרטאק את חברו לאותה נבחרת, יורה מובסיסיאן. הוא לא ידע שהגורל שלו ושל מובסיסיאן יתהפך ברגע שאת המושכות במועדון הרוסי ייקח השווצרי מוראט יאקין.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

עד עכשיו לא ברור מה בדיוק קרה שם בין שני שחקני נבחרת ארמניה למאמן השוויצרי ממוצא טורקי. מובסיסיאן היה אז אחד השחקנים הכי חשובים של ספרטאק, אוזביליז היה גם הוא בורג חשוב אבל הושבת לכמעט שנה אחרי פציעה קשה. מה שיודוע לכולם הוא הדבר הבא: מובסיסיאן איבד את מקומו בהרכב תחת יאקין. אוזביליז קיבל תוכנית אימונים מיוחדת בשביל לחזור מהפציעה שלו אבל כשהרופאים של המועדון בהתייעצות איתו קבעו שהוא כשיר ורשאי לחזור לסגל הוא קיבל כתף קרה מיאקין, יובש ביציע ואז ב24.4 של אותה שנה (ה24 באפריל הוא התאריך בו מציינת ארמניה את יום הזיכרון לנרצחים בשואה שביצע העם הטורקי נגדה) קיבל אוזביליז הודעה מיאקין שהוא יורד לקבוצת המילואים של ספרטאק עד סוף העונה. חלק חשבו שזה צירוף מקרים, יאקין עצמו אמר שזה כך, אך מובסיסיאן ואוזביליז טענו שהאג'נדה הלאומנית משחקת פאקטור והמהלך נועד להשפיל את הקשר כשגם מצבו של החלוץ היה זוועתי. יו"ר ספרטאק גיבה את המאמן וכדי לא ליצור עוד עניין סביב הנושא, שאל את יאקין האם שני הארמנים בתוכניות שלו. כאשר המאמן אמר שלא הוא נתן הוראה למצוא להם קבוצה אחרת "מיידית". אוזביליז טען לאחר מכן שדבריו לא הובנו נכון ושהוא לא האשים את יאקין ברדיפה לאומנית אבל כבר היה מאוחר מדי להחזיר את הגלגל אחורה.

עם מובסיסיאן במדי ספרטאק, היו שחקנים חשובים עד להגעתו של מוראט יאקין (האתר הרשמי של ספרטאק מוסקבה)
עם מובסיסיאן במדי ספרטאק, היו שחקנים חשובים עד להגעתו של מוראט יאקין (האתר הרשמי של ספרטאק מוסקבה)

אז מובסיסיאן ממש לא מבכה על מר גורלו, ההיפך. הוא מרוויח לא רע בכלל בריאל סולט לייק מהליגה בארה"ב, הקבוצה ממנה הגיע לרוסיה קיבלה אותו בחזרה בזרועות פתוחות והחלוץ נותן תפוקה לא רעה בתמורה. אוזביליס גם הוא מצא בית חדש ועל הדרך סתם לכולם את הפה אחרי טירפוד המעבר לבורסאספור. הקשר שנלוד באיסטנבול סגר מעגל וחזר לעיר הולדתו כאשר חתם במועדון הכי ותיק בטורקיה, בשיקטאש. אמנם הוא יצא בהשאלה לספרד, לראיו וייקאנו אבל כעת מספר 22 של הנשרים כל כולו שחקן סגל של בשיקטאש.

במדי ראיו אשתקד (האתר הרשמי של ראיו וייקאנו)
במדי ראיו אשתקד (האתר הרשמי של ראיו וייקאנו)

"אני שלם עם ההחלטה שלי וברצוני להודות לקהל של בשיקטאש שקיבל אותי יפה", אמר אוזביליז כשחזר מההשאלה שלו. הקהל בהחלט מקבל אותו יפה וזה מסקרן בגלל הרקע של השחקן. חברת הפרלמנט הטורקי סלינה דוגאן, גם היא ממוצא ארמני, כבר בירכה אותו לשלום עם הגעתו "אני שמחה שאתה כאן, אתה תראה שאתה תקבל את הכבוד שמגיע לך ואני שמחה שהעם שלנו פורח בכל מקום", היא אמרה עם הגעתו לאיסטנבול.

אוזביליז מבצע את תנועת הנשר המפורסמת של בשיקטאש ברגע הגעתו לשדה התעופה באיסטאנבול על מנת לחתום במועדון הטורקי (הטוויטר הרשמי של בשיקטאש)
אוזביליז מבצע את תנועת הנשר המפורסמת של בשיקטאש ברגע הגעתו לשדה התעופה באיסטאנבול על מנת לחתום במועדון הטורקי (הטוויטר הרשמי של בשיקטאש)

אז בבשיקטאש הוא עדיין לא תקע יתד חזק מספיק ושותף רק במשחק אחד, בנבחרת הוא קצת מתקשה להראות מספרים בטור הכיבושים והיה גם אחראי לרגע קומי/טראגי באחד המשחקים בו הוא ניסה להרים קרן אך נתקע בדגל, מעד והתרסק לדשא אבל בכל אופן מדובר בשחקן מאוד משמעותי עבור ארמניה גם אם הוא לא כובש. המהירות שלו, יכולת המסירה, ראיית המשחק והמצבים הנייחים (כשהדגל לא מעורב במהלך) בהחלט תורמים המון לעלייתה של ארמניה בשנים האחרונות. לאוזביליס 4 שערי נבחרת, 2 בבית 2 בחוץ, 2 במשחקי ידידות, 2 במשחקים רשמיים. 1 בבית רשמי 1 בידידות, 1 בחוץ רשמי 1 בידידות, ככה הוא, מאוזן. את האיזון הזה הקשר בן ה-26 יביא איתו מחר מול רומניה ובהיעדר חלוץ 9 טוב ופציעתו של הקפטן ממנצ'סטר הוא בהחלט יוכל לשפר את סטטיסטיקת השערים שלו אם יגיע מפוקס וחד. לרומנים בהחלט מצופה עבודה קשה כדי לעצור את האיש שמצד אחד לא התערב בפוליטיקה אבל מצד שני טען לאפלייה בספרטאק. מה שבטוח שאוזביליז למרות ארץ הלידה והמועדון שאותו הוא מייצג ולמרות שגדל בגולה הוא 100% ארמני כפי שכבר הצהיר והמשימה הלאומית באצטדיון "הנראפטאקאן" (הלאומי) הולכת להיות המשימה שלו. לצערו, מחר חברו למסע ברוסיה, מובסיסיאן גם ייעדר אבל אראס רגיל לצאת לקרב לבד.

עם חברו מובסיסיאן במדי הנבחרת, מחר הוא ייאלץ להסתדר בלעדיו (asbarez)
עם חברו מובסיסיאן במדי הנבחרת, מחר הוא ייאלץ להסתדר בלעדיו (hakber)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית