האריה הצרפתי

הוא קשר מבריק, גבוה, חזק ועל ראשו רעמה בלונדינית. ארסן ונגר גילה אותו במונאקו וכשהמשיך לארסנל לקח אותו איתו והציב אותו כקשר אחורי, הוא המשיך לברצלונה וצ'לסי ובנבחרת זכה במונדיאל וביורו. בואו לחגוג את יום הולדתו ה-46 של הברומטר הצרפתי, עמנואל פטי. 

מי מאוהדי הכדורגל הוותיקים לא זוכר את מונדיאל 98? כמה נבחרות מדהימות היו לנו שם, ברזיל הגדולה עם שלל כוכביה, איטליה של באג'ו, אנגליה של אלן שירר אבל מעל כולם הזוכה הגדולה של הטורניר נבחרת צרפת. זינדין זידאן, דויד טרזגה, תיירי הנרי, לורן בלאן ועוד שלל כוכביה. לצד כל השמות הגדולים היה שחקן אחד שהיה הברומטר המרכזי ואחד השחקנים המשמעותיים של הנבחרת, השחקן הוא לא אחר מאשר עמנואל פטי, האריה הצרפתי הוא לא מהכובשים הגדולים וגם לא הכוכב הגדול של הנבחרת אבל הוא היה אחד מהלוחמים הגדולים, היכולת שלו להוציא התקפות ולשלוט בקישור היה חלק ניכר בזכייה של הנבחרת הצרפתית באותו מונדיאל גדול ובנוסף הוא כבש את השער השלישי בגמר מול ברזיל. אתמול (ה') הוא חגג את יום הולדתו ה-46 בואו להכיר יותר לעמוק את האריה הצרפתי.

פטי יחד עם המאמן שגילה אותו (www.huffingtonpost.co.uk)
פטי יחד עם המאמן שגילה אותו (www.huffingtonpost.co.uk)

עמנואל פטי נולד ב-22 בספטמבר 1970 בסן מרטין. מגיל קטן התאהב במשחק הכדורגל והחל את דרכו במחלקות הצעירות של ארקס לה-בייטי. הכישרון הצעיר לא נעלם מהקבוצות הגדולות בצרפת וכשהיה בן 18 חתם במונאקו שמאמנה דאז היה ארסן ונגר. ונגר הפך את פטי לשחקן הרכב כשהוא משחק כקשר אמצע וכקשר שמאלי. עם השנים פטי הראה רק יותר ויותר ניצוצות והפוטנציאל שתמון בו היה נראה מדהים. ב-1991 הגיע הרגע הקבוצתי הגדול הראשון של פטי במונאקו כשהקבוצה זוכה בגביע הצרפתי אך הרגע הגדול האמיתי נרשם דווקא בעונת 96/97, בעונתו האחרונה בקבוצה הצליחו מונאקו ופטי לקחת את האליפות.

היכולת הנהדרת של האריה הצרפתי לא נעלמה מעיני הקבוצות הגדולות ולמרות שלבסקי סופיה, ריינג'רס וטוטנהאם הביעו עניין פטי עבר דווקא לארסנל תמורת 3.75 מיליון יורו והצטרף למאמן שגילה אותו במונאקו, ארסן ונגר. המאמן הצרפתי החליט לשנות את עמדתו של פטי ולאחר שהיה רגיל לשחק כקשר אמצעי או שמאלי הסיט אותו ונגר לעמדת הקשר ההגנתי. השינוי התברר כגאוני, פטי שיחק לצידו של פטריק ווירה והצמד נראה נהדר ביחד וכבר בעונתו הראשונה של פטי הקבוצה זכתה בדאבל שהיא לוקחת את הליגה האנגלית ואת גביע ה-FA. אחד הגולים היותר זכורים של פטי הגיע בעונת 97/98 שהוא כבש שער ניצחון מול דרבי קאונטי עם בעיטה אדירה מחוץ לרחבה.

האריה הצרפתי במדי התותחנים (goobjoog.com)
האריה הצרפתי במדי התותחנים (goobjoog.com)

בשנת 2000 עשה פטי צעד גדול בקריירה שלו. האריה הצרפתי חתם בברצלונה ששילמה עבורו 14 מיליון יורו. המעבר היה אמור להוביל את פטי לטופ של השחקנים האירופאים ולקחת את הקריירה הנהדרת שלו צעד נוסף קדימה אך המציאות רצתה אחרת וסדרה של פציעות לא אפשרו לשחקן למצוא את מקומו בהרכב ואף גילה בעתיד כי מאמנו לא ידעה אפילו את עמדתו כשחקן כשהוא צירף אותו לקבוצה. אחרי עונה קשה בברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, טוטנהאם וצ'לסי הביעו עניין בקשר ולבסוף פטי חזר חזרה לאנגליה וחתם בצ'לסי. במועדון החדש הוא יצר קישור נהדר יחד עם פרנק לאמפרד אך הקבוצה לא הצליחה לתארים משמעותיים ואחרי שלוש שנים השחקן שוחרר מהקבוצה. כשהוא בן 34 ואחרי פציעות קשות הבין פטי כי הוא לא יכול לשחק כמו שהוא רוצה והחליט לפרוש מכדורגל.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

עד כה דיברנו על ההשיגים של האריה הצרפתי במועדונים, אך גם בנבחרת זכה הקשר להצלחה אדירה. את הופעת הבכורה שלו הוא קיבל עוד שהיה שחקן צעיר במונאקו אך השיא שלו בנבחרת וגם בקריירה הגיע בקיץ 98. באותו הקיץ התחרש המונדיאל בצרפת לכל נבחרת באותה תקופה היו השמות הגדולים שלה אך מעל כולם עמדה צרפת וסוללת הכוכבים שלה וכשהטורניר מתרחש באדמה שלהם זכייה בו היית צפייה ברורה.

צרפת עברה דרך קשה עד לגמר כולל קרב פנדלים מותח מול היריבה הגדולה איטליה ובגמר קיבלו את היריבה הקשה מכולם, ברזיל, באותה תקופה שיחקו בברזיל שחקנים כמו ריבאלדו, רונאלדו, רונאלדיניו ועוד סוללת כוכבים רבה. הגמר סיפק לצרפתים את התסריט המושלם 3-0 ענקי אחד השחקנים המצטיינים על המגרש היה פטי שבישל את הגול הראשון לזידאן וכבש את הגול השלישי בדקה ה-90 שהוא נותן ספרינט אדיר וכובש מול השוער, הגול שכבש היה הגול האלף של הנבחרת הצרפתית בהיסטוריה וכל אוהד צרפתי זוכר את הגול האדיר הזה.

פטי זכה עם הנבחרת גם ביורו 2000 שם כבר היה חלק פחות משמעותי. בשנת 2003 פרש פטי מהנבחרת שהוא מסיים את הקריירה עם 63 הופעות ו-6 שערים במדים הלאומיים. הלחימה של פטי וההנגת הקישור הפכו את השחקן לברומטר מרכזי כמעט בכל קבוצה בה שיחק. לאחר הפרישה הוציא האריה הצרפתי את האוטוביוגרפיה שלו ובשנת 2011 תרם כספים רבים כדי להקים את המונדיאל להומלסים בפני שהוא יודע כמה כדורגל העניק לו בחיים. לנו נותר להגיד תודה גדולה על קריירה נפלאה ולאחל לו יום הולדת שמח ועוד הרבה שנים של עשייה.

פטי חוגג את השער מול ברזיל (metro.co.uk)
פטי חוגג את השער מול ברזיל (metro.co.uk)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort