הזמיר הטורקי

הוא אגדה טורקית מהלכת, ברזומה שלו יש את הגול המהיר ביותר בהיסטוריה של המונדיאל ולמרות הצלחה מסחררת בגלאטסראיי ובנבחרת הטורקית באירופה הוא נכשל, בואו לחגוג את יום הולדתו ה-45 של הקאן שוקור.

בכל מדינה קיים השחקן הזה, השחקן שכל אחד במדינה מכיר, אוהב ומעריך. השחקן שעושה היסטוריה ומציג כדורגל כמו שאף פעם לא ראו באותו המקום. יש מדינות שרשימת אגדות הכדורגל שלהם ארוכה מאוד כמו ברזיל, גרמניה ואנגליה אבל יש את המדינות שפעם ביובל מקבלים את הכישרון הזה כמו פושקאש ההונגרי, חאג'י הרומני ואיברהמוביץ' השוודי. אתמול (יום ה') חגג אחד מסוגי השחקנים האלו את יום הולדתו ה-45 ובשביל השכנה שלנו, טורקיה, הוא הרבה יותר מסתם שחקן כדורגל. הכירו את הקאן שוקור.

כישרון שמגיע פעם ביובל. הקאן שוקור (www.ibtimes.co.uk)
כישרון שמגיע פעם ביובל. הקאן שוקור (ibtimes)

הקאן שוקור, נולד ב-1 בספטמבר 1971 בסקאריה שבטורקיה. כבר מגיל קטן החל לשחק כדורגל במועדון המקומי סאקריהספור והיכולת המדהימה שלו עם הכדור והסיומת מול השער הביאו לכך שקצת אחרי יום הולדתו ה-17 הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בליגה הטורקית. בשנה הראשונה שלו בקבוצה מיעט הכישרון הטורקי לשחק והיה עולה במשחקים אחדים מהספסל אך בשנה השנייה הכול השתנה. 26 לפברואר 1989 סאקריהספור נגד אשקישהאירספור התוצאה 2-2 שוקור עולה מהספסל וכובש את גול הניצחון מאותו הרגע שוקור החל לקבל קרדיט ולאט לאט תפס את העיניים של כל המועדונים הגדולים בטורקיה. בקיץ 1990 שוקור חתם בבורסהספור, הטורקי הצעיר לא השתלב טוב בקבוצתו החדשה אך בעונתו השנייה כבש שישה שערים ב-27 משחקים ועזר לקבוצה לסיים במקום השישי. בקיץ 92 עשה שוקור צעד גדול בקריירה שלו וחתם בגלאטסראיי. כבר בעונתו הראשונה כבש השור מסקאריה (כך כינו אותו האוהדים) את לב האוהדים של אחת מאריות טורקיה כשהוא מסיים עם 19 שערים ב-30 משחקים ולוקח את האליפות והגביע. בעונתו השנייה והשלישית המשיך לפרוח וכבש 16 שערים בעונה השנייה ו-19 שערים בעונה השלישית. הכישרון הטורקי לא נעלם מהעיניים של הליגות הבכירות באירופה ובקיץ 1995 עבר בהשאלה לטורינו. שוקור לא הצליח להשתלב באיטליה וכבר בינואר חזר לגלאטסראיי.

החלק השני בגלאטסראיי היה מסיפורי האהבה הגדולים בכדורגל. שוקור התאהב בקבוצה והאוהדים התאהבו בו. מהגעתו חזרה בינואר ועד סוף העונה כבש 16 שערים ועזר למועדון לזכות בגביע ואז הגיעה השנה השנייה שם החל שוקור להפוך לאגדה שעליה מספרים באותה עונה סיים שוקור עם 38 שערי ליגה, רק שער אחד פחות משיא הכיבושים בליגה ובנוסף סיים שלישי בנעל הזהב העולמית שרק מריו ג'רדל ורונאלדו הברזילאי מקדימים אותו. החלוץ הטורקי המשיך לכבוש את טורקיה ובשתי העונות הבאות כבש 38 ו-18 גולים בהתאמה וזכה שלושה עונות רצוף באליפות. לקראת עונת 1999/2000 עשתה גלאטסראיי רכש רב וסימנה לעצמה מטרה להתקדם באירופה אך היא לא ציפתה שהעונה תסתיים כמו שהיא הסתיימה. הקבוצה מאיסטנבול היית בלתי ניתנת לעצירה, בליגה היא לקחה אליפות שהיא מפסידה רק שלושה פעמים במהלך העונה אך ההפתעה האמתית קרתה באירופה. גלאטסראיי ידעה שגמר גביע האופ"א (הליגה האירופית כיום) יערך באצטדיון שלה שזכה לכינוי גיהינום ואחרי שנשרה מליגת האלופות היא עברה בשלבי ההכרעה את בולוניה, דורטמונד ומאיורקה והגיעה לחצי הגמר שם פגשה את לידס האנגלית, המשחק הראשון נערך בטורקיה ושם הוכיחו האדומים-צהובים שלא ניתן לעצור אותם בבית שלהם כשהם מציגים משחק מדהים ומנצחים 2-0 דבר שבסופו של דבר העלה אותם לגמר שם פגשו את ארסנל. הגמר מול ארסנל הוא בלתי נשכח לאף טורקי המגרש הכניס לתוכו יותר אוהדים מכיסאות ואת המתח היה אפשר להרוג בסכין, בסיום אחרי 120 דקות מאופסות הקבוצות הלכו לפנדלים שם גלאטסראיי יצאה עם ידה על עליונה וניצחה 4-1 והפכה לקבוצה הראשונה והיחידה מטורקיה שזוכה בתואר אירופי.

שוקור עם הגביע האירופי. הראשון והיחידי עד כה (http://www.demirayak.org)
שוקור עם הגביע האירופי. הראשון והיחידי עד כה (demirayak)

אחרי שזכה בגביע האופ"א רצה שוקור להתקדם לליגה בכירה יותר וכך קרה. אחת מאריות אירופה דאז, אינטר שילמה עבור החלוץ הטורקי 6.50 מיליון יורו והוא הצטרף למה שהיה נראה אז כהתקפה המסוכנת ביותר באירופה שבנויה מרונאלדו הברזילאי, כריסטיאן ויירי ושוקור שהשלים את השלישיה ההתקפית. דווקא כאשר עשה את הצעד המשמעותי בקריירה שלו לא הצליח הכישרון הטורקי לפרוץ החוצה וסימני שאלה לגביי יכולתו האמיתית החלו לעלות ובינואר 2001 שהוא כובש רק חמישה שערים ב-24 משחקים הוא משלם את המחיר ועובר לפארמה גם בקבוצה קטנה יותר לא הצליח שוקור להשתלב וכבר אחרי חצי עונה פארמה התירה ממנו את החוזה. דווקא אז כשהוא שחקן חופשי ולא מרבה לשחק הגיע המונדיאל שאותו אף טורקי לא ישכח. טורקיה העמידה נבחרת שרובם היו שחקנים מהליגה המקומית ואף אחד לא ציפה ממנו לעבור את הבתים, אלא שלטורקיה היו תוכניות אחרות אחרי שעברו את הבתים רק בהפרש שערים, קיבלו הטורקים את יפן שאירחה את הטורניר ובסופו הטורקים ניצחו ועלו לרבע הגמר, ברבע הגמר פגשו את נבחרת סנגל שגם הפתיעה ובדקה ה-94 כבשו והעפילו לחצי הגמר. בחצי הגמר הטורקים פגשו את ברזיל שהיית אז הטובה ביותר בעולם ולמרות יכולת טובה של כולם הם הפסידו. לאחר שלא הרשים לאורך כל הטורניר הגיע הקרב על המקום השלישי מול דרום קוראיה, הכישרון הטורקי החל בטירוף ואחרי 11 שניות חטף כדור וכבש, אותו שער הפך לשער המהיר ביותר בהיסטוריה של המונדיאל עד היום וטורקיה סיימה במקום השלישי שכל מחיאות הכפיים מגיעות ללוחמים שלהם. אחרי המונדיאל בלקברון רוברס שמה את ידייה על החלוץ הטורקי וציפתה ממנו לפרוח אך כמו בעונות הקודמות הטורקי לא השתלב ואחרי עונה אחת החליט לחזור שוב הביתה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

שוקור שלא הרשים באירופה חזר לגלאטסראיי וכבר בעונתו הראשונה הראה שהוא לא שכח את הכדורגל וכבש 12 שערים ב-28 משחקים ובעונה האחרי כבר חזר לעצמו וכבש 18 שערים. החלוץ הטורקי לא חזר אותו דבר מאירופה והגילו המבוגר נתן את אותותיו (שוקור היה בן 32 שחזר לטורקיה) אך למרות זאת המשיך לשחק בהרכב והראה ניצוצות, אחד המשחקים היותר זכורים מאז היה בשנת 2005 כאשר גלאטסראיי שיחה מול יובנטוס וניצחה 2-0 מצמד של שוקור הוותיק. בעונת 2007/08 הודיע שוקור על פרישה מכדורגל לאחר שלקח אליפות עם גלאטסראיי. הזמיר הטורקי סיים את הקריירה עם 217 שערים ב-322 הופעות בגלאטסראיי ועם 51 שערים (שיאן הכיבושים) ב-112 הופעות בנבחרת הטורקית. לאחר הכדורגל שוקור ניסה את מזלו בפוליטיקה אך לאחר שיצא נגד הנשיא הנוכחי (ארדואן) הוא נשפט וקיבל עונש של 4 שנות מאסר שלא בצדק דבר שגרם לו לברוח מהמדינה. כל מה שנותר לנו זה לאחל לו מזל טוב ולקוות שגם לנו יבוא יום אחד השחקן הזה שיוביל אותנו לספריי ההיסטוריה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית