כל העיניים עליי: על טופאק, היפ הופ וכדורסל

טופאק שאקור היה אחת הדמויות המשפיעות  של אמריקה בעשור הקודם. אייקון מוזיקה, פנתר שחור, גנגסטר נטול גינונים, איש צעיר ודעתן, חריף ואיטילגנט-דמות שהשפיעה על דור שלם. גם בתחום הספורטיבי, בכל מה שקשור לענפים הפופלרים באזורים האורבנים של ארה"ב, ניתן לראות השפעות רבות של גדול הראפרים בכל הזמנים. מאלן אייברסון ותרבות ההיפ הופ שהוטמעה ב-NBA, לסרט הקאלט "Above the rim"

 

"Wishin' I live my life a legend, immortalized in pictures"

scarface ft 2pac-smile

טופאק שאקור הפך במהלך חייו לאגדה, ובמותו למיתוס. כמעט 21 שנים לאחר ההתנקשות המסתורית שעלתה בחייו של אחד המשוררים\ ראפרים\ פילוספים\מהפכנים\ שחקנים\מולטי טאלנטס הגדולים בכל הזמנים, אנו זוכים לראות פרק נוסף שנכתב בסיפור האגדה האורבני הזה. בסוף השבוע יעלה  לאקרנים סרט ביוגרפי באורך מלא, שינסה לספר את הסיפור המדהים של איש צעיר ושחור, כה רב גוני, כל כך מוכשר. אי אפשר באמת לתאר אותו ולהבהיר את יחודו על כתב. התפיסה כלפיו היא סובייקטיבית ומגוונת, לכל מעריץ ומעריצה יש את הטופאק הפרטי שלהם-מה שהם בחרו לקחת משלל האפשרויות שהטקסטים של שיריו הוציאו מנשמתו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
הפוסטר של הסרט הביוגרפי על האגדה של טופאק (Ray Cornelius)

הוא היה גאון לירי, אך זה לא היה רק הטקסטים החדים כתער, הייתה לטופאק כריזמה שמשכה כל אדם, כשדיבר על מחשבותיו-אנשים הקשיבו ורצו לשמוע עוד. בנוסף היה מדובר באחד האומנים בעלי מוסר העבודה המרשימים ביותר שנראו. אלבומו הראשון יצא כשעוד לא היה בן 20 וחמש שנים וחצי לאחר מכן הוא נהרג. במהלך אותן שנים הוא הוציא חמישה אלבומי אולפן (אלבום אחד יצא חודשיים לאחר מותו) בנוסף לאלבום שיתוף פעולה עם מספר בני טיפוחיו. תוסיפו לערך בויקיפדיה עוד עשרות ואפילו מאות שירים שנשארו על השולחן, והופקו במהלך הזמן, במשך שנים רבות לאחר מותו, פאק המשיך להוציא אלבומים. בנוסף, כיכב בשישה סרטי קולנוע.

הוא היה גבר צעיר ושחור שהצליח להפוך אומה שלמה במהלך קריירה קצרה במיוחד, אך כזו שהניבה מורשת עשירה. טופאק היה גדול בכל קנה מידה אפשרי, ברמות של ג’ים מוריסון או הנדריקס. הוא אפילו היה מגניב מידי בשביל להצטרף למועדון ה-27 המפורסם, לאחר שעלה למקום בו אגדות מוזיקה מעבירות את הזמן, שנה וחצי מוקדם מידי. למרות שיש שיטענו שאני משקר, וטופאק בכלל זייף את מותו וחי במערה בראש העין או באי בודד, לצד אגדות נוספות מעולם המוזיקה.

טופאק היה הקול המשפיע ביותר בדורו, הוא לא רק סיפר סיפורים או העביר את דעותיו בחריזה, הוא פתח את נשמתו בכל אחד מאלבומיו. בראיונות ניתן לראות את הכריזמה שנטפה מאבי תורת ה-Thug Life. אך אנחנו כאמור עוסקים בספורט, או יותר נכון בהשפעה של פאק על העולם הספורטיבי ממספר זוויות. חלקן ישירות וחלקן עקיפות. חלקן גרמו לשינוי קונספציה של ממש, בעוד אחרות ממחישות את האיש, את נבכי נשמתו והאתוס בו דגל, כמו גם את הכישרון הפנומנלי בו הוא התברך. היום הוא היה צריך להיות בן 46, אך לנצח הוא ישאר בשנות העשרים לחייו, בלי חולצה, עם ג'ינס נופל, בנדנה קשורה כסרט סביב ראשו הקירח וחשוב מכל- ומיקרופון ביד.

במסגרת החלק הראשון מתוך שניים לכבוד יציאת All Eyez On Me , נתמקד בהשפעה של פאק וההיפ הופ על ענפי ספורט שונים, כשחלק זה יתמקד בכדורסל, והשני בקשר ההדוק של פאק לעולם האגרוף, קשר שהלך עמו עד הרגע האחרון, באותו לילה טראגי בלאס וגאס.

Shit, tired of gettin' shot at"
Tired of gettin' chased by the police and arrested
niggas need a spot where we can kick it
A spot where we belong, that's just for us
niggas ain't gotta get all dressed up and be Hollywood
Y'knahmean? Where do niggas go when we die?
Ain't no heaven for a thug nigga
That's why we go to thug mansion
That's the only place where thugs get in free and you gotta be a G
"At thug mansion

2Pac – Thugz Mansion Lyrics 

פרולוג:

לפני שנדבר בהרחבה על הקשר בין טופאק אמארו שאקור, לעולם הספורטיבי של אפרו אמריקנים ובכלל מיעוטים מהמציאות האורבנית מארה"ב, צריך להבין את הקשר העמוק שיש למוזיקת ההיפ הופ והראפ, לעולם הספורטיבי. הדגש הוא באופן טבעי על כדורסל ופוטבול אמריקני, לא משנה כמה השכונה שלך מחורבנת, סביר שיהיה שם מגרש כדורסל. פוטבול אפשר לשחק בכל מקום. בשונה מבשאר העולם הכדורגל האירופאי נחשב לספורט של הפרברים, מעט פחות יאפי מטניס וגולף.

הכדורסל תמיד ברקע בגטו, תמיד משחקים. תושבי הארלם הוותיקים, יוכלו לספר לכם על ארל מניגולט- "העז" שהיה מגיע לטורנירי הרחוב בקיץ של ניו יורק, מספק הצגה אווירית ואז תופס איזה פינה שקטה להזריק הרואין.

הכדורסל וגם הפוטבול והאגרוף, היו נושאים חוזרים בשירם של ראפרים רבים, עוד מימי האולד סקול העליזים, עם "rappers delight" של השוגר היל גאנג, לאחר מכן הגיע "Basketball" של קרטיס בלואו, שהתמקד באופן בלעדי באהבה של המשורר למשחק עם הכדור הכתום.

בסופו של דבר, משנות ה-80 ההיפ הופ התפשט כמו נגיף (אבל בקטע טוב) באוכלוסייה האורבנית והפך למוזיקה של החיים שלהם. ראפרים דיברו אליהם ועליהם, אלו היו החוויות שלהם, הפנטזיות שלהם והמציאות הקשה שלהם. מ-public enemy הפוליטיים, RUN DMC הכיפיים ל-NWA שהפכו לאויבים הגדולים ביותר של כוחות המשטרה והשירות החשאי, הנערות והנערים של אותה תקופה התמכרו. הסופר גרופ מקומפטון גם היו אלה שהכתיבו אופנה חדשה, לאחר שהופיעו במספר מקרים כשהם לבושים בחולצות משחק של קבוצת הפוטבול האוקלנד ריידרס. ראפרים נוספים אימצו את הרעיון והחלו להסתובב עם חולצות משחק כמו גם עם גופיות כדורסל וכך נוצרה אופנה אלמותית.

 הדיסקו הלך בשעה טובה, הגיע זמנו של הראפ לעלות. 

ואז הגיע "דור הזהב" המהולל. אינדיבידואלים אלו שהיו בשביל הראפ כמו איקרוס המיתולוגי. הם נסקו הכי גבוה שאפשר, הביאו את המשחק לגבהים חדשים, אך התקרבו יותר מידי לשמש ונכבו. לא מעט שמות בולטים אפשר לזרוק לגבי אותה תקופה. זו הייתה התקופה בה סנופ דוג עלה לגדולה, נאס שחרר את אלבום הבכורה שלו שהפך לנכס צאן ברזל, אך מעל כול קאדר האבירים המפואר הזה עמדו שניים-זוג נסיכים, נוטריוס ביג וטופאק שאקור. השניים שהחלו כחברים והפכו לאויבים, עד סופם המר שהעיר את כל תעשיית ההיפ הופ מהקונספציה בה הם חייו.

גם ליגת ה-NBA, זכתה באותה תקופה ל-"דור זהב" משל עצמה. מייקל ג'ורדן, בארקלי, סטוקטון, אולג'וואן ועוד, הובילו את הליגה לככל הנראה לעשור האיכותי בתולדותיה. כמו בעולמם של הראפרים, גם ה-NBA זה עולם של דמויות, פרסונות ציבוריות שמקרינים תדמית שמאפיינת אותם בעיני הציבור. גם פה הייתה תחרות גדולה, שהובילה למספר מלחמות ספורטיביות שלפעמים נגמרו בדם. וכך שני התחומים השונים בתכלית, צמחו זה לצד זה ופתחו את הצוהר, לפופולאריות חובקת העולם שהיא מנת חלקם של הראפרים וה-"בולרז" של ימינו.

המלכים של דור הזהב. טופאק ממערב וביגי מהמזרח (hip hop dx)

אלן אייברסון:

You try to plant somethin in the conrete, y'know what I mean"
If it GROW, and the and the rose petal got all kind of
Scratches and marks, you not gon' say, Damn, look at
All the scratches and marks on the rose that grew from concrete
."You gon' be like, "Damn A rose grew from the concrete"

  the rose that grow from concrete by 2pac

כבר הכברתי בטקסט הזה על ההשפעה של טופאק על הדור של הנוער האפרו-אמריקני.  צריך רק להסתכל על אלן אייברסון בשביל להבין אותה. "התשובה" הגיע לליגה הטובה בעולם מספר חודשים לפני שטופאק נרצח בלאס וגאס, והביא עמו את המטען שרכש, לליבה של ה-NBA. במידה ועד כה הכדורסל היה חלק מההיפ הופ, עכשיו ההיפ הופ היה חלק מהבמה הגדולה ביותר של המשחק.

הסגנון נטול הפילטרים, המראה הקשוח, העובדה שלמרות חסרונו הפיזי, אייברסון עמד בכל מאץ' אפ בקשיחות ראויה להערצה, אלו הדברים שאפיינו אותו והפכו אותו למשב הרוח המרענן ביותר שהגיע לליגה בעשור ההוא. אך בזמנו, לאחר ההתלהטות בתחום "הגזע" בקהילה האמריקנית, לאחר מקרה רודני קינג וההתפרעויות שהתלוו למעשה, הליגה רצתה לשמור את עצמה מכל אלמנט שיכול ליצור מחלוקת. התדמית של אלן אייברסון לא התאימה לדיוויד סטרן ויתר מושכי החוטים בליגה, שהחליטו לקבוע קוד לבוש, לפיו השחקנים יגיעו למשחקים בחליפות. זאת לאחר מספר מקרים במהלכם אייברסון דפק הופעה לא שגרתית.

עם חולצת הכדורסל של אוניברסיטית דיוק (ballislife)

כאן אפשר למצוא קשר עמוק נוסף לטופאק. כמו A.I, גם פאק נאלץ להתמודד עם אלו הרואים בו כמי שמדרדר את הנוער,השומעים את שיריו בעלי האופי הלוחמני או המיני. אותם מצקצקים לא התייחסו כמובן לשיריו של פאק המדברים על הכבוד שצריך לתת לנשים השחורות כמו "Keep your head up" ו-"Dear mama", או אלו בעליי הגוון החברתי בעלי המסר המאחד, הם ראו גנגסטר נטול חולצה עטוף בקעקועים שמרים לעברם את האצבע המשולשת.

אייברסון היה מעריץ של פאק, וראה בעצמו הרבה מהראפר המנוח. אולי הדבר הכי בולט ש-"התשובה" לקח זה לא איזו ציטטה משיר או רגע מכונן בסרט בו טופאק כיכב, אלא את האתוס. טופאק שאקור תמיד רצה להיות "האיש", לא חיקוי של אף אחד אחר, אלא הוא עצמו בגרסאות משתפרות.

אייברסון סיפר פעם בראיון:

"כמובן שרציתי להיות כמו מייק, מי לא. אבל רציתי לעשות את זה כאלן אייברסון. זה המסר שלי לכל אחד, אתה יכול להיות הכי טוב ולהישאר אתה, אל תהיו מישהו אחר".

כמו שאייברסון הגיע לליגה, כשהפנים שלה היו שחקנים בעלי חזות הרול מודל, הספורטאים השחורים שרצו להיות חלק מהעולם של הלבנים.  מאידך, טופאק נכנס למשחק שכבר היה קשוח, אך מלא בחד מימדיות. זה גם לא שטרם דיברו על פוליטיקה ועל מעמד החברה האפרו-אמריקנית בארה"ב, אלבומו הראשון של אייס קיוב היה בעל טון מאוד ברור ועל כלל היצירה של פאבליק אנמי ספק שצריך להכביר במילים. אך מה שלהם היה חסר ולטופאק היה בכמויות, זו היכולת להנגיש את הטקסט למאזין ברמה אחרת. טופאק דיבר על בעיות של כולם, אך עשה את זה מנקודת מבט האישית שלו, תוך כדי שהוא חושף את המכאובים, הפנטזיות, המחשבות והכעס שהצטברו בחייו של איש צעיר שעבר חיים לא פשוטים בכלל.

אמו של טופאק-אפאני שאקור, הייתה דמות בפני עצמה. האישה שהביאה את גדול הראפרים בכל הזמנים לאוויר העולם, הייתה פנתרה שחורה ובת של אחד ממקימי הארגון המילטנטי השחור. את תקופת הריונה,  אפאני נאלצה לבלות בתא מאסר בעוד חיכתה למשפט באשמת קשירת קשר לתכנון פיגוע. אפאני ייצגה את עצמה בבית המשפט וזכתה, גידלה את טופאק לבדה בלי הידיעה מי אביו הביולוגי, התחתנה עם חבר נוסף בפנתרים, שהיה בשלב מסוים ברשימת עשרת המבוקשים של ה-FBI. בין לבין אפאני התמכרה לסמים והנער שראה את אמו הופכת מאישה חזקה וגאה, לאחת שלא מסוגלת לטפל בעצמה. הוא מצא המפלט בחברת חברי הכנופיה המבוגרים ממנו, שהכניסו אותו ל-"משחק", וכך כמו נערים רבים מהגטו, החל למכור קראק בפינות רחוב.

היחסים בין האם לבנה היו תמיד מורכבים, אך האהבה ביניהם תמיד הייתה חזקה במיוחד, כפי שניתן לחוש בשיריו של טופאק. אפאני נגמלה מסמים והפכה במהלך השנים למנהלת קרנות הצדקה האלבומים והפרויקטים החברתיים שהמשיכו את המורשת של בנה המנוח. בשנה שעברה, מספר חודשים לאחר שמלאו 20 שנה למותו של בנה, אפאני שאקור, ממנה טופאק ינק את המודעות החברתית ואת הגאווה השחורה, הלכה לעולמה.

אמו של אלן אייברסון-אן, גם כן ידועה כדמות דומיננטית במהלך כל חייו. השנים קרובים במיוחד, לאחר שגם הם לא ליקקו דבש במהלך שנות ילדותו של אלן. אן ילדה את בנה כשהייתה בסך הכל בת 15 ונאלצה לגדלו בדרום העמוק והטעון גזעית, כל זאת ללא אביו, שנטש כשגילה שבקרוב הוא יצטרך להחליף חיתולים. אז איך נער כמו אייברסון, יותר נכון, איך בן של אם חד הורית אמור להישאר אדיש לטקסט כמו:

And since we all came from a woman"
Got our name from a woman and our game from a woman
I wonder why we take from our women
Why we rape our women, do we hate our women?
I think it's time to kill for our women
Time to heal our women, be real to our women
And if we don't we'll have a race of babies
That will hate the ladies that make the babies
And since a man can't make one
He has no right to tell a woman when and where to create one
So will the real men get up?
."I know you're fed up, ladies, but keep your head up

אייברסון כמו טופאק- גדל ללא אב, עם אם דומיננטית וצעירה (HoopsHipe)

אייברסון התפתח כאתלט מלידה והצטיין גם בפוטבול לצד היותו השחקן המוביל של קבוצת הכדורסל בתיכון בו למד בעיר המפטון, ורג'יניה. קטטה המונית על רקע גזעי, בה היה מעורב כמעט והרסה את הכל, לאחר שנגזרו על הצעיר 15 שנות מאסר, אך לאחר ערעור העונש קוצר לחמישה חודשים והמשך עבודות שירות. בשנת 1995 בית המשפט ומושל מדינת ורג'יניה ביטלו את האשמה, כתוצאה ממחסור בראיות מרשיעות. משם הדרך לתהילה הייתה סלולה.

אלן הביא את ההיפ הופ לליגה ואחריו הסכר נפרץ, ולא דיוויד סטרן ולא אף עסקן היו בעמדה שבה באמת אפשר לעשות משהו בנידון. אפשר פשוט להסתכל על הליגה כפי שהיא היום, על המוזיקה במהלך פסקי הזמן, על זו שבאזניות של השחקנים בחימום, בשביל להבין את החיבור שהפך לבלתי ניתן להפרדה. הראפר הניו יורקי fat joe אמר פעם, שאלן אייברסון הוא הטופאק של עולם הכדורסל. אין השוואה יותר נכונה.

אלן היה קול מיוחד, נטול פילטרים, חצוף ואותנטי. "נאום האימון" הזכור לכולם הוא רק סנונית מתוך קריירה של ראיונות בהן הוא הצליח לבטל את האדישות לתגובות הלקוניות שמגיעות בדרך כלל. כמו טופאק, גם כשאלן דיבר, אנשים רצו להקשיב.

בשלב מסוים אלן אייברסון ניסה את כוחו בראפ, לאחר שהקליט אלבום, אך בסופו של דבר בחר לגנוז אותו. בקיץ שעבר כול אוהד כדורסל הזיל דמעה עם A.I, אחד השחקנים הכי מרגשים, הכי נגישים והכי מלהיבים שזכינו לראות. האיש הקטן בעל הקרוס אובר הקטלני, לא שכח להודות בנאומו גם למוזיקאים שליוו אותו ושימשו כ-"פסקול של הקריירה" של אייברסון. מיותר לציין שטופאק היה ברשימה.

שניהם היו פורצי דרך, מנהיגים מלידה, נטולי גינוני נימוסים, אך הכישרון והרדיפה אחרי חלומותיהם תמיד הייתה מנת חלקם. הם מעולם לא נפגשו, אך אלן אייברסון חייב תודה גדולה לטופאק, על ההשראה והחבר שהיה לו בכל פעם ששם את האזניות ולחץ פליי, אך עולם ההיפ הופ ועולם הכדורסל חייבים הכרת תודה גדולה ל-"תשובה" ששילב בין העולמות, עד שהפכו לאחד.

Above The Rim:

עוד לפני זריחתו של אלן אייברסון, אחד מתפקידי המשחק הזכורים של פאק היה בעל קשר ברור לכדור הכתום. טופאק כבר הראה את יכולותיו בשני פיצ'רים קודמים, כשעל הופעת הבכורה שלו כפסיכופת זועם ב-"Juice", זכה לשבחים רבים. אז מלבד תפקיד זה, יש גם את בירדי מסרט הכדורסל האורבני- "Above the rim".

העלילה הולכת ככה: פוינט גארד צעיר (דואן מרטין) שבשנתו האחרונה בתיכון, מחפש את הדרך לשחק כדורסל מכללות. הוא נע בין מאמנו ומאבטח בי"הס בעל הסיפור המסתורי (הזמר והשחקן-לאון), לבירדי (טופאק), גנגסטר חברותי, אך אכזרי, שלוקח אותו תחת חסותו, במטרה שישחק בקבוצתו בטורניר שכונתי עליו בירדי שם הרבה כסף בהימורים. בדומה לתפקידו כבישופ מ-Juice, גם כבירדי, פאק ידע לספק לדמות ניואנסים שעשו אותה מוצלחת, וביחסית מעט זמן מסך, הצליח שוב לגנוב את ההצגה. הסרט הפך לקאלט של חובבי הכדורסל  וההיפ הופ.

שורף שעון לקראת הווינר שוט (ballislife)

ג'ושוע:

בשנה שהסרט יצא, טופאק קיבל מכתב משני הורים ממרילנד, שסיפרו לו שבנם ג'ושוע חולה סופני ושהמשאלה שלו היא לפגוש את טופאק. פאק הגיע לביתם ישב עם הילד ולקח אותו למשחק כדורסל. מספר שבועות לאחר מכן ג'ושוע הלך לעולמו וטופאק שינה את שם חברת הפרסום שלו ל-"חלומו של ג'ושוע".

פאק וג'ושוע, הילד שהגשים חלון אחרון (ballislife)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית