למה לי פוליטיקה עכשיו

מחר בבוקר אינו עוד יום רגיל בחייהם של 7 וחצי מיליון תושבי מחוז קטאלוניה. בוקר ה-9 לנובמבר 2014 עלול לסמל בשבילם משהו חדש שמתחיל, משהו שחלקם חלמו עליו מהרגע הראשון, משהו שייתן להם סוף סוף את הזהות שלהם באופן סופי. מחר בבוקר ייערך משאל-עם במחוז קטאלוניה לגבי התנתקות מספרד והרכזת עצמאות, מהלך שאם יעבור בהצלחה עלול להטיל פצצה ענקית על הכדורגל הספרדי והעולמי.

 

לכל אחד חוקים משלו

להם דווקא לא עושים בעיות. קבוצת הכדורסל של בארסה (צילום האתר הרשמי של ברצלונה)
להם דווקא לא עושים בעיות. קבוצת הכדורסל של בארסה (צילום האתר הרשמי של ברצלונה)
גם להם לא עושים צרות. קבוצת הכדוריד של ברצלונה(צילום האתר הרשמי של ברצלונה)
גם להם לא עושים צרות. קבוצת הכדוריד של ברצלונה(צילום האתר הרשמי של ברצלונה)

אתם בטח שואלים למה רק על הכדורגל או למה אני בוחר לתת במה לספורט אחד מסוים. אבכן התשובה נמצאת כאן. מהרגע הראשון שבו הוכרז על עריכת משאל-עם לגבי עצמאותה של קטלוניה עיתונאי ספורט ברחבי ספרד והעולם יצאו לבדוק מה יהיו ההשלכות של המועדונים הקטלוניים בענפי ספורט הרבים שמשוחקים ברחבי המדינה. הם חזרו עם תשובה מעניינת מאוד-דווקא בספורט שהכי פופולרי במדינה, הכדורגל, דווקא רק שם ישנה איזושהי בעיה עם שילוב הקבוצות הקטלוניות ברגע שהמחוז יזכה לעצמאות. ליגות הכדורסל, כדורעף, הוקי גלגיליות, כדוריד, כדורגל אולמות ומה לא כבר הודיעו במפורש-"עצמאות או לא הקבוצות הקטלוניות מוזמנות להמשיך להשתתף בליגה כאילו לא קרה דבר"

אז מה שונה בכדורגל? ישנן המון ספקולציות לגבי הסיבה שבא נשיא ההתאחדות לכדורגל בספרד חבייר טבאס אמר ש"אם קטאלוניה תקבל עצמאות אז ברצלונה, אספניול, ג'ירונה, טראגונה וכל שאר הקבוצות הקטלוניות לא יורשו לשחק בליגות הספרדיות" וש"על פי חוקי ההתאחדות לכדורגל רק למדינה אחת שלא קשורה לספרד מותר לשלוח נציגות לליגה הספרדית וזוהי אנדורה". האירוניה היא שקבוצת Andorra FC משחקת בליגה השישית בספרד במחוז קטאלוניה (כמו שאצלנו בארץ ליגה ג' מחולקת לצפון, דרום, מרכז ,שומרון וכו' כך גם בספרד לפי מחוזות). אם כך וזהו המצב מה בעצם האפשרויות העומדות בפני כל מי שזה נוגע אליו.

להם מותר לבארסה יהיה אסור. קבוצת פ.צ. אנדורה(צילום יח"צ)
להם מותר לבארסה יהיה אסור. קבוצת פ.צ. אנדורה(צילום יח"צ)

ההתאחדות לכדורגל

כאשר מר. טבאס נשאל לגבי השתתפותן של קבוצות מאנדורה ולמה אי אפשר יהיה לשלב באותה מתכונת גם קבוצות מקטאלוניה הוא ענה בפשטות "זהו החוק והוא קיים המון שנים וכדי לשנות אותו צריך אישור מיוחד ודיונים ארוכים בפרלמנט הספרדי". כאן נשאלות כמה שאלות

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

-האם העובדה שצריך אישור מיוחד מהפרלמנט אינה סוטרת את מדיניות פיפ"א שלממשלה אסור להתערב בחוקת הכדורגל במדינה?

-מה הבעיה לערוך את הדיונים האלה? למה הוא גורם לזה להישמע כאילו הכל הוכרע מראש ושלא יאשרו לקבוצות קטאלוניות להשתתף בליגה.

-האם באמת עדיף לו ליגה ללא קבוצות קטאלוניות, אמנם רובן משחקות בליגה השלישית ומטה אבל אספניול בליגה הראשונה שלא לדבר על ברצלונה שתמיד נאבקת על האליפות בספרד.

-כל הליגות הנמוכות יחטפו טלטלה רצינית בגלל שהן מחולקות למחוזות. מחוזות קטאלוניה בליגה הרביעית( TERCERA DIVISION) ומטה יבוטלו ובהתאחדות לכדורגל בספרד ייאלצו לעשות שינוי רציני במבנה הליגה. משהו שיהיה קשה מאוד לעשות בחודש וחצי( הליגה השנייה מסתיימת בתחילת יוני ומתחילה באמצע אוגוסט ככה שגם כדי לתת זמן לקבוצות להתארגן לליגה שבא הם ישחקו בעקבות הביטול צריך לארגן את כל המבנה החדש תוך 5-7 שבועות מקסימום)

טבאס עצמו אמר ש"אני לא מצליח לדמיין את ספרד בלי קטאלוניה כמו שאני לא מצליח לדמיין את הליגה בלי בארסה או מסי ואם למשל זה יקרה איך נקרא לליגה, הספרדית או האיברית"

ירחיק או לא את הקטאלוניות? נשיא ההתאחדות הספרדית לכדורגל חבייר טבאס(צילום האתר הרשמי של ההתאחדות לכדורגל הספרדית)
ירחיק או לא את הקטאלוניות?
נשיא ההתאחדות הספרדית לכדורגל חבייר טבאס (צילום האתר הרשמי של ההתאחדות לכדורגל הספרדית)

 

הקבוצות

הקבוצות עצמם עדיין לא השמיעו דעה נחרצת לגבי האפשרות שפעילותן בליגות בספרד תופסק. הקבוצות הקטנות יותר סיכמו שאם אכן מהלך כזה ייצא לפועל הן פשוט יקימו ליגה קטאלונית. הרי אם קטאלוניה תזכה לעצמאות ותרצה להיכנס תחת אופ"א יהיה עליה להקים ליגה שתפעל תחת חוקי אופ"א ופיפ"א. הבעיה מתחילה עם השתתפותן של אספניול וברצלונה בליגה הזו. הבדלי הרמות די ברורים בין 2 הקבוצות האלו לבין שאר נציגות מחוז קטאלוניה וגם אם אספניול תוכל לוותר על רכש יקר בליגה לא תחרותית היא עדיין תדרוס שם כמעט כל קבוצה גם עם סגל ב' שלא לדבר על ברצלונה. חסרון נוסף הוא שנניח ואספניול באמת תפסיק לעשות רכש יקר כי בכל זאת אפשר לקחת את הליגה הזו בהליכה מה יקרה כשהם יגיעו עם סגל כל כך חלש למוקדמות הצ'מפיונס? יקבלו בראש מאיזה אלופה של מדינה בת 7 מיליון תושבים שהייתה חולמת לנצח את אספניול כשעוד היו לה את כל הכוכבים. ושוב, עדיין בלי מילה על בארסה ושלל כוכביה.

אם באמת מתחיל לחשוב על אפשרויות שיש לברצלונה במצב הזה וניקח גם תגובות של חלק מאנשי ההנהלה שנשאלו בנושא נבין שאופציות אמנם יש אבל זה רחוק מאוד מלהגיע למשהו ודאי.
להיות חלק מליגה קטאלונית זה אומר להביס כל אחת 5 הפרש לפחות ולקחת אליפות בפברואר כשרק אספניול נותנת לך פייט.

להירשם לליגה אחרת? עלול להיות דווקא פתרון ואנדוני זוביזרטה, מנהלה של ברצלונה הגיב כבר בנושא כשאמר ש "נפנה לקברניטי הליגה הצרפתית, אני בטוח שהם ישמחו לקבל קבוצה איכותית כמו בארסה לליגה שלהם". זוביזרטה צודק בדבר אחד, בארסה אכן איכותית ואין ספק שקבוצה כמוה תוסיף לאיכות הליגה הצרפתית אבל ישנן כמה נקודות מאוד חשובות שצריך לעבור עליהן.

"מקסימום נשחק בצרפת" נשיא בארסה חוסה מאריה בורת'ומאו מכין תוכנית ב'(צילום האתר הרשמי של ברצלונה)
"מקסימום נשחק בצרפת" נשיא בארסה חוסה מאריה בורת'ומאו מכין תוכנית ב' (צילום האתר הרשמי של ברצלונה)
  • אם ישר יקבלו אותה לליג 1 זה יהיה לא הוגן כלפי קבוצות ליג 2 שנלחמו קשה כל העונה כדי לעלות לליג 1.
  • אם לא לליג 1 אז למה בעצם ברצלונה תירשם לשם? כדי להתחיל מהליגה השישית (אם לא יותר נמוך-הליגות האזוריות) זה לא שווה לה
  • קבוצה כמו בארסה עם האיכות שלה אמנם תתרום אבל תפגע בסטטוס-קוו שקיים בליגה שיש כמה גדולות שנאבקות על אליפות, פתאום מגיעה קבוצה חדשה שלא צרפתית בכלל ונלחמת על אליפות-שוב לא הוגן. כמובן שיש את מונאקו בליגה אבל כאן הסיפור שונה. השיתוף פעולה של מונאקו עם הליגה הצרפתית הוא תהליך קטן בין מיליוני דברים שיש במשותף בין ממשלת צרפת לנסיכות הקטנה.
  • בעיה נוספת שתצוץ היא עניין רישום הזרים. עד שקטאלוניה לא תהיה חברה באיחוד האירופי שחקניה ייחשבו כזרים בכל ליגה אם אין להם אזרחות כפולה וממשלת ספרד כבר הודיעה שכל מי שאין לו שורשים מחוץ לקטאלוניה, ברגע שהמחוז מקבל עצמאות הוא ישר מאבד את האזרחות הספרדית שלו. שחקנים דוגמת מארק בארטרה, ג'ורדי מאסיפ, ג'רארד דאופולאו, ג'ורדי אלבה ועוד ייחשבו כזרים בגלל שכל הקו המשפחתי שלהם מצד שני ההורים והדורות הקודמים נמצא אך ורק בקטאלוניה זאת בניגוד לצ'אבי, אנדראס אינייסטה, פדרו, מרטין מונטויה וסנדרו רמירס למשל אשר להם ישנם גם שורשים "ספרדיים" במשפחה ממחוזות מחוץ לגבולות קטאלוניה.

    ישמח לאתגר חדש שאולי יגיע אליו? זלאטאן ופסז' ייפגעו מהמהלך אם בארסה תעבור לצרפת(צילום גטי אימג'ס)
    ישמח לאתגר חדש שאולי יגיע אליו? זלאטאן ופסז' ייפגעו מהמהלך אם בארסה תעבור לצרפת(צילום גטי אימג'ס)

 

דעות של אנשים שמסביב:

גם הוא תומך בעצמאות.פפ גווארדיולה.(צילום יח"צ)
גם הוא תומך בעצמאות.פפ גווארדיולה.(צילום גטי אימג'ס)

הרבה מאוד אנשים התייחסו למצב שבו ביום בהיר אחד יסתכלו על טבלת הליגה הספרדית ולא יראו את בארסה שם. את תגובת ההנהלה של ברצלונה כבר שמענו "מקסימום נלך לליגה אחרת" אבל מעניין לשמוע דעות אחרות של אנשים הקשורים למועדון. למשל גופי האוהדים אשר מחזיקים במניות חלקיות הידועים בשמם הסוסיוס(SOCIOS).

 

נציג הסוסיוס של מוסטולס, חואן חוסה מרטין אומר "תעיפו ממני את הפוליטיקה, לא רוצה לדבר על זה אבל דמיינו את זה שפתאום נהיה בלי הקלאסיקו"

אסטבאן גארסיה, נציג אוהדי ברצלונה במדריד (תתפלאו יש בעיר גם אוהדי בארסה) אומר "זה דבר אחד לרצות לעצמאות קטאלוניה ודבר אחר לראות את הליגה בלי בארסה, אני למשל לא רואה משמעות לחיי כאוהד בלי הקלאסיקוס בעיקר כשאני גר בעיר מדריד. ריאל זקוקה לבארסה בליגה וההפך בלי אחת מהן מתחרה בשנייה אין עניין".

חוסה קוראה, נציג אוהדי בארסה בלינארס אומר: "חד משמעית נפגין"! "אני לא חושב שהתאחדות הכדורגל כל כך אטומה כדי להרחיק את ברצלונה והקטאלוניות מהליגות בספרד אבל אם זה יקרה נשמיע את קולנו, אין שום סיבה שבגלל עצמאות קטאלוניה התחרותיות בליגה תיפגע, מול מי ריאל תתמודד? אתלטיקו וזהו? מה זה שווה?? "

ויטור גונזאלס נציג הסוסיוס של קורנייה, מסכם: "אם נשחק בליגה קטאלונית נהיה כמו אייאקס, סלטיק/ריינג'רס ואנדרלכט עם 100 תארים בלי אף קבוצה שקוראת עלינו תיגר וזה פשוט משעמם".

 

ומה יש לשחקנים להגיד?

שחקן ריאל מדריד, קארים בנזמה אמר כבר ש "אסור להוציא את בארסה מחוץ לליגה, התחרותיות תיפגע אנושות ויהיה נזק בלתי הפיך לכדורגל הספרדי שנהנה מהמשחקים של בארסה בליגה הבכירה"

נגד הרעיון שבארסה לא תהיה בליגה. קארים בנזמה נותן חוות דעת.(צילום גטי אימג'ס)
נגד הרעיון שבארסה לא תהיה בליגה. קארים בנזמה נותן חוות דעת.(צילום גטי אימג'ס)

שחקנים כמו צ'אבי וג'רארד פיקה הם תומכים נלהבים של רעיון העצמאות של קטאלוניה. בזמן שצ'אבי די מאופק בדעותיו פיקה לא  נמנע מלהכריז את דעותיו בכל מקום אפשרי ונראה מצולם לא פעם אחת בהפגנות ותהלוכות של ארגון העצמאות של קטאלוניה, אותו גוף אשר דוחף למשאל-עם שיתקיים מחר.

סביר להניח שתמצאו כאן את פיקה.הפגנה פרו עצמאות ברחובות קטאלוניה(צילום יח"צ)
סביר להניח שתמצאו כאן את פיקה.הפגנת פרו עצמאות ברחובות קטאלוניה (צילום רויטרס)

בעקבות אותם אירועים ישנה ביקורת קשה על חוסר נאמנות של פיקה לדגל הספרדי, ביקורת שהבלם מתקשה להדוף ושריקות הבוז שהוא מקבל במדי הנבחרת באצטדיונים מסוימים ברחבי המדינה רק הגבירו אצלו את הלחץ ואפילו העלו שאלה של "נמאס לו מהנבחרת" כשאר הוא לא שיחק בשני משחקים בתחילת ספטמבר.
ססק פברגאס, קטאלוני בפני עצמו, הדף את הכל כשאמר :"ג'רארד כמו יתר שחקני הנבחרת הקטאלונים מחויב 100% למדים של ספרד, הוא לא שיחק כי המאמן בחר לא לזמן אותו ולא הוא ביקש להשתחרר, אם הוא לא היה רוצה לשחק הוא לא היה עונה לדל בוסקה ועובדה שמול לוקסמבורג וסלובקיה הוא זומן ושיחק ובכלל לא רק הקטאלונים גם הבאסקים בנבחרת כשאר אנחנו עם המדים של ספרד אנחנו קבוצה אחת מאוחדת שרק רוצה מטרה אחת ניצחון! תחת דגל אחד, לא משנה מאיפה באת". לגבי השאלה מה ססק עצמו יצביע מחר הוא בחר להתחמק ב"דעותי הפוליטיות הן ענייני בלבד, סליחה."

מחוייבים לדגל.פיקה וססק במדי הנבחרת הספרדית(צילום יח"צ)
מחוייבים לדגל.פיקה וססק במדי הנבחרת הספרדית(צילום יח"צ)

 

לסיכום:

אז מה בעצם יקרה אחרי המשאל-עם מחר? עדיין לא ברור. קודם כל צריך שבכלל תעבור ההצבעה לכיוון מתן עצמאות כי כרגע למרות ש83% מאותם 7.5 מיליון בעד משאל-עם רק כמחצית מהם בעד התנתקות מספרד.

מה שבעצם נותר הוא לחכות לתוצאות המשאל-עם הרי גם בסקוטלנד הריצו אחד כזה בקיץ ושם אמנם בתוצאה צמודה של 53% לעומת 47% החליטו התושבים שלא להתפלג מבריטניה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית