הקלאסיקו שלא הכרתם

הקלאסיקו הספרדי – ריאל מדריד נגד ברצלונה, הוא המשחק הנערץ ביותר בעולם לקבוצות. הוא סוחף מליוני אנשים בכל העולם, וזהו הדרבי הכי מוכר והכי לא שגרתי שיש. האירוע הזה נפרש הרבה מעבר לתחומי הכדורגל, והוא מסמל גם יריבות רבת שנים בין הקטאלונים, השואפים לעצמאות, למשטר הישן והעריץ של גנרל פראנקו. אבל מסתבר שאף על פי שמדובר בקלאסיקו המקורי, ישנם כמה משחקים נוספים הנושאים את אותו השם, חלקם ביבשת אחרת לגמרי. ובשבילם קלאסיקו זאת מילה בקונוטציה אחרת וטעונה לא פחות.

סופר קלאסיקו? לא זאת טעות! (צילום: צילום מסך מאת נתיב כפרי)
סופר קלאסיקו? לא זאת טעות! (צילום: צילום מסך מאת נתיב כפרי)

המגמה של משחק בין צפון ודרום, עשירים מול עניים באה לידי ביטוי במשחק השני הכי מפורסם שנושא את השם קלאסיקו. זהו כמובן מה שבלבל אותנו בישראל וגרם לנטייה הלא נכונה לכנות באופן שגוי את הקלאסיקו המקורי, ועד היום יש חברות תעופה שמוכרות כרטיסים לחבילת ה'סופר קלאסיקו' בספרד. נכון, זה נשמע יותר סקסי מלומר  רק קלאסיקו, אבל מקור השם  סופר קלאסיקו מגיע בכלל מארגנטינה. מדובר על הדרבי של עיר הבירה בואנוס איירס, בין בוקה ג'וניורס לריבר פלייט.

בעוד הקלאסיקו הספרדי משוחק מאז 1902, ומהווה גם אלמנט של לאומיות, הגרסה הארגנטינאית שלו מעט צעירה יותר, והוא נולד על רקע הבדלי מעמדות. משחק הסופר קלאסיקו הארגנטינאי הראשון נערך ב-24 לאוגוסט 1913, ובו ניצחה ריבר 1-2 באצטדיונה של ראסינג קלוב. ב-1925 עברה ריבר לצפון העיר, לאחד הרובעים העניים. מאז ידוע הדרבי כמשחק בין קבוצת הפועלים והמהגרים של בוקה, לבין בני המעמד הגבוה של ריבר פלייט, שהיו ידועים גם בשם "לוס מליונאריוס". זהו המשחק הנערץ ביותר בארגנטינה. 70% מאוהדי הכדורגל במדינה אוהדים את אחת הקבוצות, עם נטייה של מעט יותר אוהדים לצד בוקה ג'וניורס.

האווירה המטורפת במשחק בין בוקה לריבר. (צילום:יח"צ)
האווירה המטורפת במשחק בין בוקה לריבר. (צילום:יח"צ)

לכל מי שמכיר את הכדורגל הארגנטינאי, השם "סופר קלאסיקו" הוא דבר ידוע, ואף משחק הנחשב בעיני אוהדי שתי הקבוצות להרבה יותר גדול מהקלאסיקו המקורי. גם בעולם נחשב הדרבי של בואנוס איירס לאחד המשחקים הגדולים והידועים ביותר, גם בגלל הותק וגם בגלל היריבות הגדולה בין שני המועדונים הכי גדולים במדינה. בנוסף, שיחקו שחקנים בעלי שם גדול בשתי הקבוצות. אלה כמה מהשמות שתוכלו למצוא ברשימה המפוארת: גבריאל בטיסטוטה, קלאודיו קנינג'ה, אנחל לברורה (שהוא גם שיאן הכיבושים בתולדות הסופר קלאסיקו עם 16 שערים), דייגו ארמאנדו מראדונה וחואן רומאן ריקלמה. בכל ההיסטוריה נערכו 240 משחקי סופר קלאסיקו רשמיים (לעומת 230 משחקי קלאסיקו), עם 83 ניצונות לבוקה ו-81 ניצחונות לריבר. אגב, יש גם סופר קלאסיקו של הוליווד, בין הלוס אנג'לס גלאקסי, שבה שיחק בעבר דיויד בקהאם, לבין הצ'יבאס יו אס איי.

אבל השם קלאסיקו לא תורגם רק לספרדית. בצרפתית מכנים זאת "לה קלאסיק", וזהו הדרבי שבין מארסיי לבין פריס סן ז'רמן. הוא מכונה גם הדרבי של צרפת, מפני שבדומה לקלאסיקו המקורי, מדובר במשחק בין שתי קבוצות מערים שונות. פריס היא הקבוצה הצפונית, המייצגת את הטבור של המדינה ואת נבחרי צרפת מול מארסיי המזרחית, הפרובינציאלית של הגאונים העשוקים. במלים אחרות, שוב הדרבי מייצג הבדלי מעמדות. בניגוד לקלאסיקו מספרד ולסופר קלאסיקו מארגנטינה, לה קלאסיק הוא משחק צעיר מאוד, שהחל רק בשנת 1971. עם זאת, מדובר במשחק בין שתי הקבוצות המצליחות ביותר בצרפת, והיחידות שזכו בתארים אירופיים. הן גם הקבוצות הכי נערצות במדינה, הן בצרפת עצמה והן בשאר העולם.

גם בצרפת יש "משחק קלאסי" לה קלאסיק בין פאריז למארסיי (צילום:יח"צ)
גם בצרפת יש "משחק קלאסי" לה קלאסיק בין פאריז למארסיי (צילום:יח"צ)

כמובן שכיום הדרבי של צרפת מתרכז דווקא בקבוצת המליונרים של פריס, אחרי שזו נרכשה ב-2008 על ידי קבוצת רכישה של מליארדרים מקטאר. אבל בצרפת, לה קלאסיק הוא תמיד משחק רווי באמוציות ויריבות לא פחות קשה מהקלאסיקו בספרד. עם זאת, לא משנה כמה משחקים יתחקו אחריו או לאיזה שפה חדשה יתרגמו את המילה הזו, בשבילנו הקלאסיקו המקורי יישאר הדבר האמיתי. בשבת ב-21:30 בערוץ וואן נוכל שוב לראות מקרוב את שני השחקנים הכי גדולים בשתי הקבוצות הכי גדולות בקרב ראש בראש.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

למי שמעוניין להתעמק בנושא, יש עוד עשרות משחקים הנושאים את השם המפורסם, בעיקר במדינות הדרום אמריקאיות. אלה משחקים בולטים נוספים הקרואים קלאסיקו: הקלאסיקו האורוגוואי בין נסיונל לפניארול; הקלאסיקו המקסיקני בין גוודלחרה לקלוב אמריקה; הקלאסיקו הצ'יליאני בין אוניברסידד דה צ'ילה לקולו-קולוהקלאסיקו של אבז'אנדה בין אינדפנדיינטה לראסינג קלוב; הקלאסיקו של ריו דה לה פלטה בין נבחרת אורוגוואי לנבחרת ארגנטינההסופר-קלאסיקו של האמריקות בין ארגנטינה לברזיל

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית