יום הולדת למאמן האיטלקי שאף פעם לא שבע

התאריך- 2008\5\4. המיקום- ויזניק סנטר, מדריד. מכבי תל אביב תחת צביקה שרף מגיעה לגמר הפיינל פור בשביל לזכות בגביע הנכסף בפעם השישית. מולה ניצבת יריבה קשה, צ"סקא מוסקבה של אטורה מסינה. המאמן האיטלקי, אז בן 48 בא לזכות בפעם הרביעית בתואר, ושוב להוכיח את מקומו כאחד מן הגדולים אי פעם. כנראה שחובבי הכדורסל הישראלים לא יזכרו את היום הזה לטובה, אך למסינה זה יהיה רגע שיא בקרירה, עוד רגע שיא מיני רבים. מחצית ראשונה צמודה נגמרת ביתרון נקודה בלבד לרוסים, כשביינום, באטיסטה ומוריס שומרים את מכבי קרובה. המחצית השניה נראתה אחרת לגמרי. חניכיו של מסינה לא הותירו סיכוי למכבי עם שלשות של הולדן ומשחק טוב של לנגדון, כשכמה סלים בגארבץ' טיים מונעים מהצהובים תבוסה. בסיום 91-77 אדום ואליפות אירופה רביעית למסינה.

מסינה מונף באוויר אחרי הזכייה הרביעית ביורוליג. (Basket.sk)

מסינה נחשב לאחד מהגדולים כבר הרבה זמן, ובשנה החולפת הוא קיבל הכרה רשמית יותר. האתר הרשמי של היורוליג ערך את רשימת עשרת המאמנים הטובים בהיסטוריה של המפעל ובחר במסינה במקום השני, רק אחרי ז'ליקו אוברדוביץ' האגדי. 11 הופעות בפיינל פור של המפעל היוקרתי ביבשת, יחד עם עוד ארבעה גביעי אירופה סידרו למאמן את המקום המכובד, כשמאחוריו נמצאים שמות גדולים כמו בוזידאר מאליקוביץ ופיני גרשון הישראלי.

באיטליה:

כשמדברים על מסינה תמיד נהוג להזכיר את הרזומה האירופי העשיר שבבעלותו או את הצלחותיו כמאמן נבחרת איטליה. אך הדרך לפסגה החלה בקבוצות קטנות ולא מוכרות. בצעירותו התגורר מסינה בוונציה, ואת קריירת האימון החל כבר בגיל 16, כשאימן את קבוצת הילדים של וונציה מסטרה. כשהגיע לגיל 21 החל לאמן את קבוצת הנוער של המועדון, כשעל הדרך הוא אחראי על כל מחלקת הנוער. לאחר ששימש כמה שנים כעוזר מאמן במועדון הפאר בבולוניה, ראשי הקבוצה החליטו לתת לו את המפתחות ולהעניק לו את משרת המאמן הבכיר כשהוא רק בן 29. מסינה, שהיה קטן מחלק משחקני הקבוצה הוביל את ווירטוס בולוניה לזכיה בגביע ספורטה יחד עם זכיה בגביע המקומי.

מסינה אימן את בולוניה 4 עונות, עד סוף עונת 1993\1992. לאחר שזכה באליפות איטליה בעונתו האחרונה, מונה לראשונה למאמן הלאומי, בעודו בן 34 בלבד. הישגו הגדול ביותר במדי הנבחרת היה הגעה עד לגמר היורובאסקט ב-97', וזכיה במדליית הכסף כשבנוסף, הוא הצעיד את הנבחרת לזכייה בענף הכדורסל במשחקי הים התיכון ב-93'. לאחר זכייתו באליפות אירופה חזר מסינה לקדנציה שניה בבולוניה החזקה, בה שיחקו באותה תקופה מאנו ג'ינובלי, מארקו יאריץ' ודייויד אנדרסון. בעונת הבכורה זכה באליפות אירופה לראשונה בקרירה, כשמאנו ג'ינובלי הוביל את הקבוצה עם התעלות במשחקים המכריעים ובכירה כ-MVP של הפיינל פור, שסגר עונה בה בולוניה זוכה בטרבל. יחד עם אליפויות אירופה הצליח מסינה לזכות עוד פעמיים באליפות איטליה, ועוד שלוש פעמים בגביע האיטלקי.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
מסינה עם מאנו ג'ינובלי בתקופת בולוניה (חשבון הטוויטר של ג'ינובלי)

לאחר הזכייה ביורוליג נקלע המועדון האיטלקי לקשיים כלכליים שאילצו את מסינה לעזוב ולחתום בבנטון טריווזו במקום מייק ד'אנטוני, כשהוא עדיין מסרב לצאת מאיטליה. בעונתו הראשונה כמאמן בנטון הצליח לזכות יחד עם הקבוצה בדאבל מקומי, כשבשנתיים הבאות זכה בעוד 2 גביעים בנוסף לזכייה בסופרקאפ האיטלקי.

היציאה מאיטליה:
לקראת עונת 2006\2005 עזב המאמן המעוטר לראשונה את גבולות איטליה וחתם בצסק"א מוסקבה הרוסית. כבר בעונתו הראשונה בצסק"א זכה ביורוליג כשניצח בגמר את מכבי תל אביב אחרי משחק צמוד ב4 נקודות בלבד. כאמור, הזכייה הרביעית והאחרונה בינתיים של מסינה ביורוליג הייתה בעונת 2008\2007, שוב על מכבי תל אביב. חוץ מגביעי אירופה מסינה הוסיף עוד 2 אליפויות וגביעים רוסיים לארון התארים. ב2009, לאחר שהפסיד בגמר היורוליג לפנאתינייקוס, עזב מסינה את הרוסים וחתם בריאל מדריד. המזל לא האיר פנים לאיטלקי בבלאנקוס, כשלראשונה לא הצליח לזכות בשום תואר. במהלך העונה צוטט מסינה אומר משפט פרובוקטיבי; "אני כמו פלסטינאי, סופג פצצות ונהנה", אך חזר בו והתנצל כלפי הישראלים. לאחר משחק שהסתיים בתבוסה לסיינה האיטלקית ביורוליג החליט מסינה להודיע על התפטרותו כשמייד לאחר המשחק אמר "לא כיבדנו את האוהדים ואני מתנצל. אסור שזה יקרה. אנשים שילמו כרטיס וקמים לעבודה מחר בבוקר. הם לא צריכים לקבל דבר כזה", מה שהסתמן כהודעת התפטרות, שהובילה להתפטרות הראשונה בקריירת המאמן, ומעבר ראשון מפתיע אל מעבר לים.

 

הגיחה ל-NBA, החזרה לאירופה והקאמבק

לקראת עונת 12\2011 מסינה יצא לראשונה מאירופה וחתם בלוס אנג'לס לייקרס כיועץ מקצועי, תפקיד בו עדיין לא כיהן מעולם. האיטלקי הסביר כי הדבר שהוא הכי אוהב, ניתוח משחקים, צפייה באימונים ובניית מהלכים הם הנושא המרכזי של התפקיד, מה שגרם לגיחה קטנה מקריירת האימון ולטבילת אש ב-NBA. לאחר עונה מקוצרת בשל שביתת השחקנים והדחה בשלב גמר המערב לאוקלהומה סיטי עלה שמו של מסינה בכותרות כמועמד בכיר להיות עוזרו הבכיר של מייק בראון שהגיע במקומו של פיל ג'קסון, אך בלוס אנג'לס וויתרו על שירותיו לטובת סטיב קליפורד.

מסינה עם חברו הטוב דן שמיר (דף הפייסבוק של אטורה מסינה)

4 שנים ללא תואר אצל מסינה זה הרבה יותר מידי. לאחר שהבין כי לא יצליח לקבל חוזה ב-NBA לעוד עונה הוא החליט לחזור לאירופה בשביל לסגור פינה. 4 שנים לאחר ההפסד הכואב בגמר היורוליג של 2009 לפנאתינייקוס, ושנה אחרי עוד הפסד רוסי בגמר היורוליג לאולימפיאקוס, הכותרות באתרי הספורט הרוסים דיברו רק על דבר אחד, חזרתו של מסינה הגדול לצסק"א, והפעם בשביל להחזיר את התואר למוסקבה. הציפיות ממסינה ומעוזרו החדש, מיודענו דן שמיר נסקו והרוסים הוחשבו כמועמדים בכירים לזכות באליפות אירופה. בפועל הדברים נראו אחרת ומסינה לא הצליח להביא שום תואר לרוסים למרות עונה לא רעה ביורוליג שנגמרה במאזן חיובי של 24-6. מועדון  הפאר הרוסי שמר את מסינה אצלו לעוד עונה, בתקווה שהפעם הדברים יראו אחרת, אך את מה שקרה בחצי גמר הפיינל פור בעונה זו כולנו מכירים. מה שמכונה על ידי האוהדים הצהובים "נס מילאנו השני" יזכר אצל צ"סקא ומסינה ככישלון חרוץ. האדומים כבר הובילו ב-15 הפרש עמוק בתוך הרבע השלישי, ומה שהיה נראה כהכנה לעוד גמר פיינל פור של מסינה נגמר בהדחה צורמת כשטייריס רייס קולע סל 6 שניות לסיום המשחק, מבצע את המהפך, ומוביל את מכבי לגמר ולזכיה שישית צהובה ביורוליג. עונה זו הייתה האחרונה של מסינה באירופה, כשהוא הלך הביתה והוחלף על ידי דימטריוס איטודוס היווני.

מסינה מדריך את החניכים שלו בהפסד בפיינל פור 2014 (Euoroleague)

ההפסד הכואב בפיינל פור סימן התחלה של דרך חדשה בקריירה של מסינה. לקראת עונת 15\2014 האיטלקי שב לליגה הטובה בעולם יחד עם עוד מאמן אירופאי, דייויד בלאט שחתם כמאמן הראשי בקאבס. בשונה מהקדנציה הקודמת בה שימש כיועץ בלייקרס, הפעם מסינה שימש כעוזר המאמן של גרג פופוביץ' הגדול בסן אנטוניו. המאמן הגיע לספרס שנה אחרי הזכיה של המועדון באליפות ה-NBA, והציפיות היו גבוהות, כשהסגל החדש היה כמעט אותו סגל שזכה באליפות, ובקבוצה משחק לא אחר מאשר מאנו ג'ינובלי ששיחק תחתיו בבולוניה. למרות הציפיות, לאחר עונה טובה המועדון הודח כבר בסיבוב הראשון של הפלייאוף, שנגמר ב-4-3 לקליפרס.

לקראת פתיחת העונה הבאה החליטה ההתאחדות  האיטלקית להחזיר את מסינה לנבחרת בקדנציה שניה, כשהוא ימשיך לתפקד כעוזר המאמן בספרס. המאמן הגיע לנבחרת לאחר אליפות אירופה במקום סימונה פיאנג'יאני, כשהיא מגיעה למקום השישי. את המשימה הראשונה שלו הוא לא הצליח לבצע, להעפיל למשחקים האולימפים בריו 2016.

ביינתים, מסינה חזר לNBA ויחד עם פופוביץ' ובקי האמון, עוזרת המאמן הראשונה ב-NBA הצעיד את הקבוצה עד לחצי הגמר האזורי, בו הפסידו 4-2 לתאנדר. בקיץ הוא אימן את הנבחרת האיטלקית במוקדמות יורובאסקט 2017, והעפיל איתה לטורניר.
מגמת השיפור אצל הספרס המשיכה. לאחר עונה מצויינת בה הגיעה למקום השני במערב, הקבוצה הגיעה עד לגמר המערב, אך בו הודחה בסוויפ מול גולדן סטייט שהמשיכה עד לאליפות.

שיתוף פעולה של אגדה אירופאית ואגדת NBA. מסינה יחד עם פופוביץ' (ESPN)

בקיץ 2017 זכינו לראות את מסינה מגיע לישראל במסגרת הבית שנערך בהיכל מנורה מבטחים ביורובאסקט האחרון. בפתיחת הטורניר מסינה ניצח את ישראל יחד עם חניכיו, והגיע איתם עד למקום השישי והמכובד בטורניר, עד שהודח ברבע הגמר מול סרביה. את העונה האחרונה, כמו קודמותיה העביר האיטלקי בספרס כעוזר של פופוביץ', כשהפעם הספרס בקושי הצליחו להתברג בפלייאוף, ועלו אליו מהמקום השביעי. החותמת לעונה הרעה הייתה ההפסד הצפוי בסיבוב הראשון לווריורס, כשהשחורים הצליחו לגנוב משחק אחד בלבד.

בנבחרת מוביל מסינה את האיטלקים בדרך הבטוחה למונדובאסקט שיערך בקיץ הבא, כשהם נמצאים כרגע במקום השני בבית J עם 14 נקודות מ-16 אפשריות, רק אחרי ליטא החזקה. בינתיים, אם כשהגיע לספרס היו לו שחקנים נוצצים דוגמת טים דאנקן, קוואי לאונרד, מנו ג'ינובלי וטוני פארקר שהובילו את הקבוצה רחוק, הספרס השנה יהפכו לקבוצת פלייאוף לגיטימית, כזו שלא באמת יכולה לאיים על תואר האליפות ותיאבק השנה על מקום טוב לקראת הפלייאוף כשבתפקיד האולסטאר התורן הגיע דרוזן בטרייד עם הראפטורס.

אפשר לאהוב את מסינה ואפשר שלא, אך לאף אחד אין ספק שהילד המוכשר מוונציה הוא אחד ממוחות הכדורסל המבריקים שהיו אי פעם ביבשת. אל תתפלאו אם בקרוב נראה את המאמן המעוטר כמאמן קבוצה ראשית בNBA, דבר שיהווה רק עוד צעד בקריירה המרשימה של האיטלקי. הרעב הבלתי נגמר לתארים לא חווה הרבה זמן תחושת שובע, ואחרי כ-10 שנים ללא תואר מסינה יחל עוד עונה בספרס כעוזר מאמן וכמאמן נבחרת איטליה בתקווה לכתוב עוד פרק בקריירה המפוארת שלו.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort