גיבור פולקלוריסטי: טים קייהיל – אגדת מונדיאל

בסצנה זכורה במיוחד מהחלק השישי בסדרת הסרטים האגדית – "רוקי" – דמותו של רוקי בלבואה המזדקן מנסה לשכנע את חברי ועדת איגוד האגרוף שעוד נותר בו מן הלוחם הגדול מארבעת הסרטים הקודמים (בחמישי הוא רק הרביץ בפאבים).

בנאום אופייני בעילגותו ויכולתו לרגש, סטאלון מבקש להחזיר לדמותו את רישיון האיגרוף, לאחר שהציג בצורה לא מדויקת בעליל מול ועדת איגוד האיגרוף  את דרישתו לזכותו החוקתית להיות מאושר, או כמו שנכתב רשמית על ידי בעלי העבדים שמרדו באנגלים והקימו את ארה"ב – "המרדף אחר האושר".

טים קייהיל עומד בימים אלו מול סיטואציה דומה למדי. הזימון של מלך השערים של הנבחרת האוסטרלית הוא אומנם כבר עובדה מוגמרת, אך יש לא מעט רחש ציבורי לגבי שילובו של הקשר ההתקפי הוותיק בעל ראש הזהב, בסגל הנבחרת. המונדיאל ברוסיה הנו הזמן של טימי – גדול שחקני אוסטרליה בכל הזמנים במדי הנבחרת ללא ספק – להוכיח שכמו לאורך כל חייו, גם בגיל 38 הוא יכול להפתיע.

המורשת של נבחרת אוסטרליה בטורניר המונדיאל, לא החלה בהעפלת הבכורה של הסוקרוז לטורניר ב-1974, או ברגעים המכריעים מול ישראל בקמפיינים של מוקדמות הטורניר לאורך השנים בבית האסייתי. סנוניות ההיסטוריה של נבחרת אוסטרליה בטורניר התפתחו וממשיכים להתפתח לנגד עינינו, כשלא מעט ממניות ההצלחה, אם לא הרוב –  צריכות ללכת אל טים קייהיל.

מאז "מערב-גרמניה 74" ובמשך 32 שנים ארוכות, ה-"סוקרוז" כשלו להעפיל לטורניר הנחשק מכל, בעיקר בגלל שיטה בעייתית שהציבה את הנבחרת נטולת התחרות ביבשתה להתחרות במשחקי הפלייאוף מול נבחרות חזקות מדרום אמריקה, עד שהשתלבה במשחקי הפדרציה האסייתית (הסוקרוז אף זכו בטורניר היבשתי ב-2015).

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
קהייל חוזר אל הגביע העולמי (The Indian Express)

אז לאחר שהבטנו על התמונה העגומה שנראתה במסכי הטלוויזיה בארץ הערבות המופלאה במשך שלושה עשורים, אפשר להסתכל על השיפור המופלא שנעשה מקמפיין מונדיאל 2006, עד הלום. בעשור הקודם הכדורגל האוסטרלי חווה את דור הזהב שלו, עם מגוון שחקנים מוכשרים ברחבי תבל, שהשתלבו בעיקר בליגה האנגלית.

מארק וידוקה גבוה הקומה הפציץ רשתות ברחבי בריטניה, הארי קיוואל הפך לאחד השחקנים המסקרנים ביבשת, והעביר שנים רבות במדי לידס וליברפול, מארק שוורצר הפך לאחד השוערים המרשימים והצבעוניים של הפרמיירליג ומארק ברשיאנו עשה חיל בסריה A'.

אך אף אחד מאותן אושיות לא רשום על רגעים היסטורים במדי הנבחרת כטים קייהיל. אף אחד מהם לא השפיע על נבחרתו בגביע העולמי או בכלל, כמו שטים קייהיל השפיע וממשיך להשפיע על הסוקרוז, בדרך למונדיאל רביעי ברציפות. אף אחד מהם לא כבש את שני השערים הראשונים של נבחרתו במונדיאל או את אחד מהשערים היפים ביותר בתולדות המונדיאל. אף אחד מהם לא הולך לשחק במונדיאל הקרוב, שיהיה הרביעי של טימי בקריירת הכדורגל הארוכה והלא שגרתית שלו

הנער שהעביר את שנות ילדותו בין אוסטרליה לסמואה, לצד משפחה בעלת אוריינטצית רוגבי מובהקת, אשר שכנע את הוריו שעליו לעקור לאנגליה, דווקא בשביל קריירת כדורגל. קייהיל הגיע לליגה השלישית – אל מילוול – מועדון בעל D.N.A זהה למדי למלך השערים של הסוקרוז בכל הזמנים.

לאחר שהוביל את  המועדון הלונדוני מהליגה השלישית עד לצ'מפיונשיפ ולגמר הגביע האנגלי, עבר לאברטון. אף אחד לא ציפה לכזו הצלחה במדי הטופיז, אך "טימי" עשה חיל גם בצד הכחול של מרסיסייד, ועזר לקבוצתו להעפיל לגמר גביע נוסף. לאחר מכן המשיך לארה"ב, סין ולראשונה בקריירה הבוגרת שלו – אוסטרליה. בינואר האחרון החלוץ הווטרן סגר מעגל וחזר אל מילוול.

היחיד שנשאר מדור הזהב – טימי (שני מימין) לצד וידוקה (ימני), הארי קיואל (שני משמאל) וג'ון אלואיזי (The Indian Express)

אך גולת הכותרת של הקריירה הלא שגרתית הזו הגיעה במדי הנבחרת בכלל, ובמסגרת הטורניר העולמי בפרט. כובש השער הראשון של נבחרת אוסטרליה במונדיאל (והשני), שהעניק לנבחרתו את הניצחון הראשון שלהם בטורניר אי פעם  על חשבון יפן.

מאז אותו ניצחון גדול בגרמניה, קהייל הבקיע בדרום אפריקה  וברזיל. שער אחד קטן ברוסיה, ושמו יצטרף לאלו של פלה, אווה זלר ומירוסלב קלוזה – כחלק מהרשימה המצומצמת של שחקנים שהבקיעו בארבעה טורנירי מונדיאל. הוא עומד על סה"כ חמישה שערים במסגרת הטורניר, שמציבים אותו כמובן, כמלך השערים של אוסטרליה במונדיאל.

תחושת השליחות של קייהיל כאשר הוא לובש את מדי הנבחרת היא באמת מדהימה וכמות הרגעים המכריעים והשערים החשובים שניפק הפכו לאתוס של טימי. רק לפני מספר חודשים, צמד שערים של טימי במשחק העפלה קריטי מול סוריה, הועילו מאוד למאבקי ההעפלה של ואן מרוויק וקבוצתו.

אך עוד לפני השאיפה הפרטית שלו, יש לנבחרת משימה – לעבור את  הבית הקשה במיוחד אליו הם הוגרלו – . טימי בן ה-38 יודע שזו ההזדמנות האחרונה שלו  ככל הנראה, לבצע את המשימה התלושה הזו ואי אפשר לומר שהוא מגיע לטורניר בכושר מרשים במיוחד. לאורך העונה האחרונה במדי מלבורן ומילוול, קייהיל לא מצא את הרשת.

ואן מרוויק, שהתעקש על שילובו של קייהיל, למרות טענות לגבי ריאקציה מסוימת בזימונו של הקשר ההתקפי בן ה-38, אך מבחינת המאמן ההולנדי שכבר הגיע לגמר הטורניר עם הנבחרת ממולדתו ב-2010, אין בכלל מה לדבר. מעמדו של טים קייהיל אומנם כבר לא איתן כפעם, אך הוא תמיד ישאר האיש למשימות מיוחדות של הסוקרוז.

מלבד צמד הכיבושים מול יפן, אי אפשר לשכוח את השער היפה והמרשים בקריירה שלו – מול נבחרת האורנג'. לאחר שטימי כבש שער מצמק בהפסד לצ'ילה, האוסטרלים הגיעו למשחקם השני מול הולנד ומצאו את עצמם בפיגור לאחר 20 דקות. לא חלפה דקה מהשער של רובן והרגע הגדול של טימי קייהיל הגיע. הגבהה קשתית לאגף השמאלי של הרחבה, הובילה לכניסה נהדרת של טימי לבעיטת וולה אדירה מתשעה מטרים שהלכה לרשת הגבוה, בפינה הימנית של השער. הולנד לבסוף ניצחה, אך ללא ספק מדובר באחד מהשערים הגדולים בהיסטוריה של הגביע העולמי.

צמד השערים של קייהיל מול יפן במונדיאל 2006:

טענות רבות נשמעו כלפיי המאמן הלאומי של אוסטרלי, לגביי זימונו של של מי שהיה האיש שתמיד נתן את האקסטרה מייל בשביל הצלחת הנבחרת. אז נכון – האוסטרלים רשמו שתי ניצחונות בלבד מאז טימי שבר את החומה והבקיע את שערם הראשון בטורניר, אך הם הצליחו להעפיל לשמינית הגמר של הטורניר ב-2006  והפכו לחברי קבע בשנים האחרונות של הטורניר שהשאיר את אוהדי הכדורגל באומה מתוסכלים למשך כל ארבעה קיצים לאורך 32 שנים. לטימי יש דיווידנט ברור בהישגים אלו, על אחת כמה וכמה כיוון שהיו לו עוד אופציות.

כשהיה במילוול בקדנציה הראשונה, מיק מקארת'י – מנג'ר נבחרת אירלנד בזמנו, הציע לאוסטרלי שנולד לאב ממוצא אירי ואם מסמואה – מקום בנבחרת התלתנים שלו לקראת מונדיאל 2002. בילדותו משפחתו היגרה לזמן מה לארץ מוצאה של אמו, וכתוצאה מכך, שיחק במדי נבחרות הילדים של סמואה. אך טים סירב לאירים, למרות הנוחות שבקרבה, עקב עקירתו לאנגליה ועקב והאופצייה להיות חלק ממנגנון לאומי שעובד היטב, אך טים קהייל לא שכח מאיפה הוא בא.

כאמור, אם הדיווחים על זימונו צצו לא מעט קולות המדברים על כך שקייהיל גמר את הסוס. יכול להיות שהאמת לא רחוקה מכך, אך זה לא שמדובר על נבחרת בעלת קאדר שחקנים בכושר שיא בעמדתו של טימי, שבכל מקרה צפוי לחכות להזדמנויות שלו מספסל המחליפים. גם במידה והמבקרים צודקים, עדיין מדובר במנהיג בעל שיעור קומה בחדר ההלבשה של הסוקרוז, וכאחד שרואה קודם את טובת הכלל על פני טובתו האישית.

שערו המופלא של טימי מול הולנד ב-2014:

אלמנטים אלו בולטים גם באספקטים נוספים של חייו, לאחר שהשקיע מאמצים ומשאבים רבים בפיתוח תכניות עזרה ושילוב ספורטיבי של בני נוער במדינת הולדתו וברחבי תבל. העובדה שהפך להיות איש עשיר למדי, בזכות קריירה  ספורטיבית ממוקסמת לחלוטין והשקעות כספיות נבונות, לא גרמה לו לשכוח איזו דרך ארוכה הייתה עליו לעבור. על המגרש הוא קנה את לב האוהדים בזכות יכולתו להצליח להוציא את המירב מכישרונו המוגבל. קייהיל הגיע באמת מלמטה, הפגין נאמנות מדהימה למועדונים בהם שיחק ובעיקר לנבחרתו.

אז עכשיו המטרות ברורות בדרגות הקושי השונות – טימי יקווה להשתוות לשני הגרמנים והפנומן הברזילאי ולהוסיף ולכבוש במונדיאל הרביעי שלו. אך יותר מכך, הוא מקווה לסיים את המשימה הבינלאומית שהחל ב-2004 ולעלות את אוסטרליה לראשונה לשלבי ההכרעה בטורניר.  למרות שהם מגיעים לרוסיה בכושר לא רע בכלל – לאחר שהביסו את צ'כיה, גברו על הונגריה ובחודש מרץ רשמו תיקו מאופס מול קולומביה החזקה – הסוקרוז זכו להגרלה קשה במיוחד.  בית C' יפגיש את האוסטרלים עם צרפת המועמדת לתואר שצפויה לעלות בקלות מהבית. גם אם יתר הנבחרות לא מפחידות כמו הטריקולור, הן לבטח עדיפות על החבורה של ואן מרוויק. פרו הכישרונית ונבחרת דנמרק – שמציגה חזות מאיימת גם כן.

זה אכן לא יהיה פשוט ואף לא אפשרי, אך אם למדנו דבר אחד על נבחרת אוסטרליה ב-12 השנים האחרונות – אנחנו נזכה לראות מלחמה. ואם למדנו משהו מטים קייהיל – זו העובדה שכישרון עילאי הוא לא תמיד העיקר, אלא יכולתו  של קייהיל למקסם את האלמנטים  של המשחק בהם הוא כן התברך.

גם במידה ואוסטרליה שוב תלך הביתה מוקדם (מה שצפוי לקרות), אי אפשר להפחית מההשפעה של טימי קייהיל על הגביע העולמי, כך שגם במידה והמונדיאל האחרון שלו (ככל הנראה, הוא מסוגל למשוך עד גיל 42) יסתיים כצפוי, זה עלול רק להמחיש את האתוס של האיש למשימות מיוחדות של אוסטרליה – אגדת המונדיאל הגדולה ביותר שמעולם לא עברה שלב שמינית גמר. סיפור האנדרדוג האולטימטיבי הזה יגיע ככל הנראה לפרקו האחרון בקיץ הקרוב ברוסיה, וכמו רוקי בלבואה בסרט הנושא את שמו המלא, טימי קהייל מגיע להוכיח שהחיה שבתוכו עוד יכולה לספק רגעים גדולים.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית