שבת של כדורגל. נוסטלגיה איכותית או קיפוח מתמשך ??

בתקופה האחרונה עלתה שוב הטענה שכדורגל לא יכול להתקיים בשבת. חלק מהשחקנים אף כתבו מכתב לראש הממשלה בו ביקשו להתחשב ברגשותיהם, ולתת להם לנוח ביום המנוחה. האם הכדורגל הישראלי שכולנו אוהבים הולך להשתנות ?? האם "שבת של כדורגל" זה מושג שמסמל אוירה קסומה ונוסטלגיה איכותית, או קיפוח מתמשך ?? האם החוק בישראל מתיר כדורגל בשבת ?? האם הכדורגל יפגע כתוצאה ממעבר לימי השבוע ?? הכל בכתבה שלפניכם.

שבת של כדורגל:  בשביל האוהד הישראלי הממוצע, מדובר במושג כמעט קדוש. באופן טבעי יום המנוחה הוא הזמן המתאים לצאת לבלות, והבילוי הכי טוב בשביל אוהד כדורגל הוא ביציע של הקבוצה אותה הוא אוהד, בין אם זה לבוא עם חברים, בין אם זה לבוא לבד אתה והצעיף, ובין אם זה לצאת עם הילד, האוהד הבא. לכן לא פלא שהמושג "שבת של כדורגל" הוא נכס צאן ברזל בחברה הישראלית, וכשישנם קולות של אנשים שרוצים לשנות פה את הכדורגל בצורה כזאת משמעותית, ישר כולם קופצים וזועקים לא יקום ולא יהיה. למה לשנות לנו את הכדורגל ?? למה זה טוב ??

אוהדים סוג ב' ?? אבל האמת היא שיש עוד סוג של אוהדי כדורגל בישראל,  אנשים מסורתיים/דתיים. וכל הבילוי הנפלא, הנוסטלגיה, והאוירה המדהימה במשחקי השבת לא מוכרת להם. אמנם מדובר במיעוט, אבל מיעוט גדול, כזה שאי אפשר להתעלם ממנו. כידוע שאנשים שומרי מסורת לא יכולים לבוא למשחקים בשבת, תנסו רגע לחשוב מה עובר אוהד דתי ממוצע כשהקבוצה שהוא אוהד משחקת בשבת, חוסר הוודאות הוא מוחלט, וכשיוצאת השבת ישר הוא רץ לרדיו (או מדליק את הפלאפון) כדי לשמוע איך הסתיים. ואני בכלל לא הגעתי למכורים, הם בטח סופרים את הדקות עד ליציאת השבת, כוססים ציפורניים בעצבנות, ואוכלים את הלב שהם לא יכולים לראות את הקבוצה שלהם כמו כל אוהד כדורגל נורמלי. לא מבאס ?? יש מישהו שזה נראה לו הגיוני או תקין, שכל כך הרבה אוהדים לא יוכלו לבוא לראות את הקבוצה שלהם רק בגלל שהם אנשים מאמינים ??  חד משמעית צריך להתחשב בהם, אפילו אם זו הסיבה היחידה. ואין שום היגיון להשאיר את המצב כמו שהוא היום.

מה החוק אומר על קיום משחקי כדורגל בשבת ?? על פי חוקי מדינת ישראל אין שום היתר להעסיק עובדים ביום המנוחה בניגוד לרצונם. והשחקנים הם עובדים לכל דבר. אז מה אנחנו רוצים לצפצף על החוק?? ישנם כל מיני עיתונאים, שבלי להתבייש יצאו נגד השחקנים שחתמו על העצומה לראש הממשלה, (חלק מהציטוטים… שימצאו עבודה אחרת, שלא יבוא על חשבוננו, ועוד ועוד.) אלו כמובן אמירות מטופשות, חצופות, ועל גבול המרושעות. מי אתם שתקבעו לאנשים שהם צריכים לוותר על הפרנסה שלהם, רק בגלל שהם אנשים מאמינים ?? כמה פרימיטיבי צריך להיות כדי לחשוב שלאנשים מאמינים אין מקום בכדורגל ?? וגם אם נניח שחותמי העצומה ברובם לא אנשים מאמינים, עדיין מדובר בזכויות שלהם על פי החוק הקיים, הם בסך הכל רוצים את יום המנוחה שלהם, להיות עם המשפחה, סעודת שבת, זמן איכות עם הילד, גם להם יש חיים, וגם להם מגיעים זכויות כמו לכל עובד אחר.

העובד הקטן: אני חייב לומר שלדעתי, השחקנים הם הבעיה הכי קטנה בסיפור הזה. תחשבו לרגע על עובדי האיצטדיון, שצריכים לעבוד כמה שעות לפני המשחק, כדי שהכל יהיה מוכן למשחק. תחשבו על המוכר בקיוסק שחייב להתייצב לעבודה ביום המנוחה. תחשבו על אנשי האבטחה, על מוכרי הכרטיסים, וזה לא נגמר כאן…. אם המשחקים הם בשבת, אז אין ברירה אלא להביא עובדים שיעבדו בשבת גם אם הם לא רוצים. את העובדים האלה אף אחד לא סופר. עכשיו מישהו יגיד, מי שרוצה לנוח בשבת שימצא עבודה אחרת, אף אחד לא מכריח אותם… אתה תמצא לעובד הזה עבודה אחרת ?? ודאי שלא. הכי קל לדבר. מה לעשות שהפיתרון הכי הגיוני, הוא להעביר את המשחקים ליום ראשון או שני, ובזה למנוע מצב לא אפשרי שבו העובד מפחד לבקש את זכותו הבסיסית ביותר שקבועה לו בחוק.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

האמונה או החלום ?? מה המסר שאנחנו מעבירים לנוער כשאנחנו אומרים שכדורגל חייב להיות בשבת ?? כל אחד יחשוב לרגע על ילד ממשפחה בעלת רקע דתי, החלום הגדול שלו הוא להפוך לכדורגלן מקצועני, הוא יודע שאת החלום שלו הוא לא יוכל להגשים לעולם, רק בגלל שהוא דתי. באיזה זכות שוללים מכל כך הרבה ילדים את החלום והשאיפה שלהם ?? באיזה זכות מעמידים אותם בהחלטה הלא אפשרית הזאת ?? האמונה או החלום. תחשבו על עשרות אלפי ילדים, שהחלום שלהם נגדע עוד לפני שהתחיל, כשהסיבה לזה היא לא חוקית.

כדורגל סמל לשיוויון. אני לא אומר שזה יהיה קל. ואני מודע לזה שיש גם מחלקות נוער, נערים וילדים, שהיום היחיד (לכאורה) שהם יכולים לשחק זה בשבת (חופש מלימודים) מקבלי ההחלטות יצטרכו לשבת ולחשוב טוב טוב, איך מצמצמים לכמות המזערית ביותר, את האפליה הכל כך מיותרת הזאת. בטח שבליגות הבוגרים הנושא חייב להיות ברור, אין משחקי כדורגל בשבת נקודה. בנוגע למחלקות הנוער עם קצת רצון טוב אפשר גם כן למצוא פתרונות. יעלה כמה שיעלה, זה הדבר הראשון שצריך לתקן בכדורגל שלנו, כי אם בכדורגל שזה הסמל לשוויון, המקום היחיד שאין בו דריסת רגל לפוליטיקה. אם גם כאן יש אפליה כל כך בוטה, אז עדיף כבר לסגור את הכדורגל.

ימי מנוחה: שמעתי טענה הזויה, שאני לא חושב שצריך להתייחס אליה, (אבל בכל זאת אני חייב, כדי שאנשים לא יטעו פה.) אם תתחיל להתחשב בשחקנים היהודים לגבי יום המנוחה היהודי, תצטרך להתחשב גם ביום המנוחה המוסלמי (שישי) והנוצרי (ראשון). ההשוואה היא כל כך מטופשת, שזה רק מראה כמה חוסר ידע מאפיין כל מיני אנשים שמדברים על הנושא. ביום המנוחה של היהודי יש איסור ברור לעבוד, וכאשר יהודי מאמין נאלץ לחלל שבת בשביל לא לאבד את הפרנסה שלו, אין דבר יותר כואב מזה. לעומת זאת, ימי המנוחה של שאר העמים, לא כוללים שום איסור או מניעה מלעבוד ביום הזה, ולכן אין שום סיבה ששחקן מוסלמי או נוצרי, יבקש לנוח בימים האלו.

כמות הקהל תרד או תעלה ?? שמעתי גם טענה יותר רצינית. במידה והכדורגל אכן יפסיק להתקיים בשבת, האם לא תחול ירידה בכמות הקהל, וממילא תחול ירידה ברצון של ספונסרים להשקיע בכדורגל, מה שיוביל לאובדנו. יש שתי תשובות לטענה הזאת.
1: כל מי שיצפה במשחק המרכזי, שמתקיים בימים ראשון או שני, לא יופתע כשיראה שהאיצטדיון מלא עד אפס מקום. למרות שהמשחק לא מתקיים בשבת, אנשים מגיעים בהמוניהם.
2: לגבי משחקים פחות מרכזיים, אף פעם אי אפשר באמת לדעת במדויק כמה צופים יגיעו בשבת וכמה ביום אחר. מה שבטוח זה שאת אותה טענה אפשר לומר רק הפוך, אולי דוקא אם המשחקים ישוחקו בימי ראשון, הרבה יותר אנשים יוכלו לבוא ולראות את המשחק, (אנשים מסורתיים ודתיים) מה שיעלה את כמות הספונסרים שירצו להשקיע בכדורגל, מה שישדרג אותו משמעותית.
זכויות העובדים: הטענה הכי מביכה, היא של האנשים שמדברים על אוהדי הכדורגל אלו שעובדים כל השבוע, ואם המשחקים לא יתקיימו בשבת, הם יהיו חייבים לצאת באמצע היום מהעבודה (ולהפסיד שעות כמובן.) אז רגע פתאום אכפת לכם מהעובדים ?? כי מקודם רציתם לשלול מכמה אנשים את הזכויות שמגיעות להם על פי חוק.
מה עם החיילים ?? ישנם ששואלים, מה עם החיילים ?? הם לא יוכלו לראות כדורגל בכל תקופת השירות ?? טענה בהחלט חזקה. אבל בכל זאת אין ספק שאי אפשר להפלות קהל כל כך גדול בציבור הרחב בגלל הטענה הזאת. עם כל הכבוד, החיילים יצטרכו למצוא בילוי אחר לסופ"ש, כזה שלא דורש מאף אחד לחלל שבת בניגוד לאמונתו. ברור שהחיילים יקרים לכולנו, וחשוב לנו מאוד שיהיה להם הכי טוב שאפשר, אבל לא על חשבון אחוז גדול מהקהל ומהשחקנים.
לסיכום: אי אפשר להפלות אדם בגלל האמונה שלו, וצריך לעשות הכל על מנת שכל אדם יוכל להיות בעמדה שוה בין אם זה אוהד, שחקן, או כל עובד אחר. (בטח כשמדובר בציבור כל כך גדול של שומרי שבת) מי שרוצה לחיות במדינה שכופה על ציבור שלם לבחור בין האמונה לפרנסה/בילוי, שיערב לו. אני רוצה שבמדינה שאני חי בה כל ילד יוכל לחלום להיות שחקן כדורגל, וכל אזרח במדינה הזאת יוכל להגיע לכל משחק כדורגל, גם אם הוא שומר שבת. וכן אני רוצה לחיות במדינה שלא מחרטטים בה את החוק. ואם על פי החוק, אין מקום לקיים משחקי כדורגל בשבת, אז לא יהיו משחקי כדורגל בשבת.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort