דוקטור לכדורסל: שלוש שנים ללא ג'ק רמזי

היום לפני שלוש שנים, עולם הכדורסל איבד את אחד מדמויותיו האהובות ביותר. דוקטור ג'ק רמזי, המאמן המבריק בעל הסגנון המיוחד, שהעניק לעיר פורטלנד את האליפות היחידה שלה. זהו סיפורו המרתק של קצין חיל הים ממלחמת העולם השניה, שהפך למאמן כדורסל מבריק וחדשני, בעל סגנון ייחודי

מי היה דוקטור ג'ק ?

בדיוק לפני שלוש שנים, עולם הכדורסל איבד אייקון. איש חזון, שהעביר את הידע שלו הלאה, למען פיתוח ושיפור המשחק. איש שהיה כל כך הרבה דברים וחי חיים שבהם ניתן רק לקנא ולהתבונן בעיניים מעריצות. ג'ק רמזי היה אחד המאמנים הגדולים ביותר שאי פעם החזיק משרוקית. כמאמן הוא היה גם יסודי ופדנט שהאמין בעבודה קשה, אך הוא גם היה דמות אב לשחקניו, ופילוסוף של המשחק אותו אהב בכל רמ"ח איבריו, במהלך 4 עשורים כמאמן ראשי. מעבר לזה היו עוד רבדים רבים לדמותו, מה שרק הפך את האיש למרשים יותר.

הוא היה אקדמאי. "דוקטור ג'ק" הם קראו לו, זכר לדוקטורט שעשה בחינוך. הוא היה בן "הדור הגדול מכולם" ובמהלך מלחמת העולם השנייה, שם את לימודיו בקולג' בהמתנה, על מנת להצטרף לחיל הים האמריקני; שם הפך לקצין ומפקד פלוגה ביחידת החבלה. בצבא ג'ק הבין באמת את המשמעות המשפט "גוף בריא, נפשה בריאה", ואימוני כושר אינטנסיביים הפכו לאחד מסימני ההיכר בקבוצות אותן אימן. עד שנותיו האחרונות, ג'ק רמזי המשיך לשמור על כושר מרשים, לרוץ, לרכב על אופניים ולשחות. הוא גם היה ידוע בזכות הסטייל המיוחד שלו, שבזמנו נחשב אקצנטרי, הבלייזרים היחודיים והמכנסיים המשובצות וגם בזכות הדיסוננס שהיה ראשו המקריח, לעומת גבותיו העבות.

לאחר שעזב את הקווים, הלך לא רחוק משם, לעמדות השידור. גם ברדיו ובטלוויזיה, חדות לשונו ואופיו הנעים, הפכו אותו לדמות בלתי נשכחת. בערוב ימיו הוא גם הפך לסופר. מעל כל הטייטלים הללו, הוא היה בעל, אבא, וסבא שהמטיר אהבה על הסובבים אותו, לאורך כל חייו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
דוקטור ג'ק רמזי, 1925-2014 (ABC news)

חייו ופועלו:

לאחרונה מייקל ג'ורדן הוציא ליין חולצות, שעליהן הסלוגן "Legend are born in february", זכר לעובדה שהוא עצמו נולד ב-17 בפברואר. גם ג'ון "ג'ק" טרבולה רמזי, נולד בחודש הקצר בשנה, ב-21.2.1925.  ג'ק אומנם נולד בפילדלפיה, אך כשהיה ילד משפחתו עברה לאזור הכפרי, למילפורד, קונטיקט. אביו של ג'ק הצעיר תלה סל מעל דלת האסם של חוות המשפחה ושם הילד שכבר התפתח כחולה ספורט, העביר את זמנו. ג'ק סיפר פעם בפיוטיות הידועה שלו על ההכרות שלו עם משחק הכדורסל: "תחושת ההצלחה של זריקה הטובה,השחרור מעוף הכדור לתוך הרשת. יש בזה משהו ממכר, מהימים ההם קיבלתי את האהבה גדולה למשחק".

כשהיה בגיל תיכון, המשפחה חזרה לפילי, הפעם לפרברי העיר. ג'ק הפך לאחד הספורטאים המרשימים שעברו בתיכון "האפר דרבי" כשהוא נוטל חלק בקבוצות הכדורסל, הכדורגל, והבייסבול. לאחר שסיים את התיכון, ג'ק התלבט לאיזה קולג' עליו ללכת, עד שאמו הציעה לו את אוניברסיטת "סיינט ג'וזף", שם למד הרופא שלה.

ג'ק החל את לימודיו בקולג' ואף נכנס לקבוצות הכדורסל והבייסבול כשחקן שנה ראשונה, אך החובה עמדה בדרכו. מלחמת העולם השנייה כבר הייתה בעיצומה וג'ק שהגיע לגיל גיוס, עזב את הכל על מנת להצטרף לחזית. ג'ק פיקד על מחלקת צוללנים-חבלנים שהייתה אמורה לפלוש ליפן, אך הם נעצרו במהלך ההפלגה, לאחר שהודיעו להם שהירושימה ונגאסקי הופצצו בפצצת אטום.  לאחר ניצחון בעלות הברית, ג'ק חזר ל-"סיינט ג'ו", על מנת להשלים את לימודיו. הוא כמובן חזר לתכניות הספורט בהן נטל חלק ואף הפך לשחקן חמישייה, בקבוצת הכדורסל.

לאחר שסיים את לימודיו האקדמאיים, עבר לשחק תקופה בליגה החצי מקצוענית, אך ג'ק עצמו הבין שבארגז הכלים הנחוץ לשחקן כדורסל, לו יש בעיקר מוח. לכן זה היה רק טבעי שהאיש הצעיר שעוד כנער ביקש ללמוד את משחק הכדורסל לעומקו לאחר שהתאהב במבט ראשון בכדור הכתום, ובצבא למד את המשמעות של כושר גבוה, ירצה להעביר את הידע לדורות הבאים על מנת שהשינוי יחלחל למשחק.

איש יסודי הוא היה, התחיל את עבודתו כמאמן במינור ליג  ובתיכונים, תחילה כהשלמת הכנסה לצד קריירת המשחק החצי מתפקדת שלו, אך ההצלחה על הקווים הפכה לידועה בעיר. שש שנים בלבד לאחר שסיים את לימודיו, ג'ק קיבל את ההצעה לחזור לאוניברסיטת האם שלו, הפעם כמאמן תכנית הכדורסל. ההצלחה הייתה מידית שכבר בשנתו הראשונה כמאמן ה-"הוקס מסיינט ג'ו", הוביל את הקבוצה למאזן 23-6, לאליפות ה-"ביג 5 של פילדלפיה", ולהופעת בכורה בפלייאוף של טורניר ה-NIT.

ב-11 השנים שלו כמאמן ההוקס, ג'ק הוביל את הקבוצה ל-6 זכיות נוספות בביג 5, חמש פעמים ברציפות בהן הקבוצה סיימה במקום הראשון בקונפרנס, עשר הופעות פלייאוף פיינל פור ב-1961 ומאזן כללי מדהים של 234 ניצחונות לעומת 72 הפסדים בלבד. במהלך שנים אלו ג'ק המשיך להשתכלל, ללמוד את המשחק תוך כדי צפייה בקבוצות מקצועניות ומה-NCAA, זה היה סוד ההצלחה העיקרי של המאמן הנפלא שהפך כבר לדוקטור, לאחר שהוציא תואר שני ודוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה. כך הוא הפך למאמן של קבוצות מנצחות לאורך רוב הקריירה הארוכה שלו וגם שהגיע כישלון, תמיד היה ברור שהוא יפיק את הלקחים. בזכות תובנות אלו הוא גם הגיע ל-NBA.

אחד ממוחות הכדורסל המבריקים של המאה ה-20 (NCAA)

הפילדלפיה 76, אחת הקבוצות הגדולות של התקופה, שלרשותה עמד  ווילט צ'מברליין, מינתה את ג'ק לתפקיד הג'נרל-מנג'ר. בעונתו הראשונה בסיקסרס, הפרנצ'ייז זכה באליפות ה-NBA, אך גם ג'ק עצמו העיד שהוא כבר הצטרף למערכת משומנת ולא היה יותר ממארגן של הסדר היומיומי ותורם שולי להישג האדיר.

כ-GM של פילי, שהמהלך הזכור ביותר של ג'ק בתפקיד, היה הטרייד ששלח את צ'מברליין ללייקרס. משמיעה ראשונה זה נשמע כמו החלטה טיפשית, בטח כשמסתכלים בדיעבד ורואים את השפעות המהלך על השגיות הסיקסרס באותן שנים, אך חשוב לציין שווילט הבליין הידוע, היה להוט מאוד לעבור ל-"עיר המלאכים". ג'ק דאג שגם הפרנצ'ייז אותו ניהל ירוויח משהו מהמעבר, לפני תום החוזה של ווילט.

בהמשך ג'ק הפך גם למאמן הסיקסרס לצד העבודה המנהלית. בבכורה שלו על הקווים ב-NBA, העונה הסדירה הייתה טובה, לאחר שהקבוצה סיימה במקום השני במזרח, במאזן מרשים של 55-27. אך בפלייאוף הסיקסרס הודחו מול הסלטיקס הנפלאים, שזכו לבסוף באליפות. התקופה כמאמן ראשי בסיקסרס הייתה לא פשוטה וסימנה את נפילת הפרנצ'ייז, לאחר שנים דומיננטיות מאוד. בעונתו הרביעית והאחרונה בקבוצה מהעיר בה גדל, כשל ג'ק לראשונה להעפיל לפלייאוף וכתוצאה מכך איבד את עבודתו.

התחנה הבאה הייתה הפרויקט הצעיר ומלא הפוטנציאל של הבפאלו ברייבס. הקבוצה שהוקמה שלוש שנים בלבד לפני שג'ק הגיעה לעבוד בה, מעולם לא העפילה לפלייאוף וסבלה מלא מעט שגיאות מקצועיות, למרות חומר שחקנים צעיר ובעל פוטנציאל. ג'ק, שהיה מהפכן גם בצורה בה בחר שחקנים, היה הראשון ממאמני הליגה שהשתמש בנתוני מחשב על מנת להחליט על בחירת הדראפט והבחירה והשחקן הראשון אותו הביא לבפאלו, הפך בעתיד לאולסטאר חמש פעמים ול-MVP עתידי-בוב מקאדו.

לאחר עונת התאקלמות במהלכה היה ניתן לראות את הפוטנציאל הטמון בסגל תחת סגנון המשחק של ג'ק, הגיעה עונת 74\73, במהלכה הברייבס, העפליו לראשונה לפלייאוף, לאחר שסיימו את העונה הסידרה במאזן 42-40. עונה לאחר מכן זה רק הלך והשתפר, מקאדו סיפק את עונת השיא שלו בליגה, לאחר שניפק ממוצעים מדהימים של 34 וחצי נקודות למשחק, 14.1 ריבאונדים, יותר משתי חסימות למשחק וכל זה בממוצע קליעה עונתי של 51.2 %. אך האספקט הקבוצתי הוא מעל הכל בקבוצות של ג'ק רמזי, השחקנים הפכו ליחידה אחת מלוכדת. והברייבס סיימו במאזן 49-33 את העונה הסדירה, שהסתיימה בטון עצוב מעט לאחר הדחה בשבעה משחקים מול הוושינגטון בולטס, בחצי גמר המזרח.

אחת nהדמויות הצבעוניות והמרעננות ביותר  שעברו ב-NBA ׁׁ
(sportedge)

גם בשתי העונות הבאות, דוקטור ג'ק המשיך להוביל את קבוצתו להופעות בפוסט-סיזן, אך רצון הבעלים למכור את הפרנצ'ייז, שדווקא התחיל להרוויח ולצבור תאוצה, שלח את ג'ק רמזי למקום בו זכה לתהילת עולם, המקום הכי פחות צפוי שיש, בוודאי במידה היסטורית. הבפאלו ברייבס כפי שהיו כבר לא קיימים, הפרנצ'ייז עבר ללוס אנג'לס וידוע כיום כ-ל"א קליפרס.

בזמנו, הפורטלנד טריילבלייזרס טרם היה מועדון הכדורסל  בעל המזל  העגום ביותר בארה"ב, מכיון שהפרנצ'ייז  עוד לא היה קיים מספיק זמן (הצטרפו לליגה לצד הברייבס ב-1970). אך עדיין, טרם הגעתו של הדוקטור לאורגון, הקבוצה מעולם לא הגיעה לפוסט סיזן, למרות שעברו בקבוצה מאמנים בכירים למדי, כולל חבר היכל התהילה, לני וילקינס.

הבלייזרס של 77\76, הפכו לקבוצה המזוהה ביותר עם ג'ק רמזי ולא רק בגלל ההישגיות. הקבוצה הפכה למכונה משומנת בזכות אימוני הכושר הקשים, אך הוגנים של מאמנם. ביל וולטון אמר פעם: "היינו עובדים קשה אצל ג'ק, אך הוא מעולם לא ביקש מאיתנו לעשות משהו שהוא לא יכול לעשות גם". בנוסף הקבוצה הזו הייתה מושלמת לסגנון הקבוצתי המובהק, לזרם ההתקפי השוטף ומעל הכל להגנה המופלאה על כל המגרש, ההבנה ששמירה היא יותר מאחד על אחד והיכולת לספק עזרות בטיימינג המדויק, אלמנטים אלה שהפכו את חבורת השחקנים הזו לקבוצה של דוקטור ג'ק, הן אלו שהפכו את הפורטלנד טריילבליירס לאלופי NBA.

ביל וולטון, הסנטר האגדי, שזכה בתואר ה-MVP של סדרת הגמר, לצד חבורת לוחמים שפעלו כיחידה אחת, מחקו פיגור של שני משחקים בסדרה כנגד הסיקסרס, של דוקטור ג'יי וג'ורג' מקיגנס, על מנת לבצע את אחד המהפכים המרשימים בתולדות סדרות הגמר בליגה הטובה בעולם. דוקטור ג'ק הססגוני, זכה לקלוז'ר יותר ממספק.

לצד ביל וולטון, לאחר הזכייה בסדרת הגמר עם פורטלנד (ויקיפדיה)

בשמונה השנים הבאות, פורטלנד של דוקטור ג'ק פספסה העפלה לפלייאוף רק במקרה אחד, אך חוסר המזל שהפך לסימן ההיכר של הקבוצה מאורגון, פגע רבות במאמצים לשחזר את ההישג המופלא מ-77. במהלך המשך כהונתו כמאמן הבלייזרס, הקבוצה לא עברה את חצי גמר הקונפרנס ונאלצה להתמודד עם הפציעות החוזרות של וולטון שעזב ב-79, כמו גם עם בחירת הדראפט המאכזבת של סם בואי, על חשבונו של מייקל ג'ורדן.

התחנה הבאה הייתה האינדיאנה פייסרס,  הנראה ההישג המשמעותי של ג'ק בפייסרס, הייתה הבחירה ה-11 של דראפט 87, רג'י מילר, אותו הדריך בשנותיו הראשונות בליגה. לאחר שהעפיל פעמיים לפלייאוף עם אינדיאנה, ג'ק פתח את עונתו השלישית בקבוצה עם 7 הפסדים רצופים וכתוצאה מכך הרומן בין הצדדים הסתיים. דוקטור ג'ק בחר לסיים קריירת אימון אגדית, שכללה 20 שנה בליגה הטובה בעולם, במהלכן ניצח 864 משחקים לעומת 783 הפסדים,.

אחרית ימיו ומותו

גם לאחר שהחליט לקחת צעד אחורה מהמקצוע המלחיץ, ג'ק לא ויתר על הכדורסל. תחילה הוא שיתף פעולה עם הפרויקט הבינאלומי של הקומשינר דאז, דיוויד סטרן: "NBA World clinics".  הפרויקט שמטרתו להנגיש אימונים ושיעורים  עיונים שהועברו על ידי פרסונות מהליגה, ברחבי תבל. לאחר מכן עבר צד והלך להיות חלק מהמדיה התקשורתית, כשדר צבע במשחקי המיאמי היט והסיקסרס, שגם שם הצליח להיחרט בזיכרון הקולקטיבי (תגובתו לשלשה של טים הרדוואי:  "this away, that away, Hardaway"). בנוסף שימש כפרשן של ESPN וכתב מספר ספרים על משחק הכדורסל.

ב-1999 אחד ממוחות הכדורסל המבריקים של המאה ה-20, גילה במהלך בדיקה רפואית שגרתית שהוא סובל מסרטן בערמונית. למרות זאת, המשיך בשלו במשך עשור וחצי עד שמת בשנתו. ב-2006, הוכנס להיכל התהילה של כדורסל המכללות, 14 שנים לאחר שהוכנס להיכל התהילה ע"ש ג'יימס נייסמית. עד הסוף המשיך לעשות ספורט, למרות שמצבו הבריאותי החמיר לאחר שגם חלה במלנומה וגידולים התפשטו לרגליו.

בנוסף לכל הצרות, ג'ק נאלץ לטפל באשתו ואהובתו מימי הקולג-ג'ין  שסבלה במשך תשע שנים מאלצהיימר עד שהלכה לעולמה ב-2010. בהודעה שנמסרה ממשפחתו לאחר מותו, נאמר: "אבא שלנו חי את החיים המלאים ביותר שבן אדם יכול לחיות".

מותו העציב רבבות ברחבי העולם, אך מורשתו של דוקטור ג'ק רמזי לא תישכח, כל עוד אנשים חשים אהבה כנה וטהורה למשחק הכדורסל.

לאחר שפרש מאימון, ביל המשיך לחיות כדורסל, לאחר שהפך לשדרן רדיו וטלוויזיה ואף כתב ספרים על המשחק (hot hot hoops)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית