בארץ הפלאות: על יציאתה של אליס שלזינגר לחירות מקצועית

לעתים החיים תוקעים מסמרים בגלגלים, אליס שלזינגר יודעת את זה טוב יותר מהרבה אנשים. לכבוד חג הפסח, מגזין JSPORT חוגג את יציאתה של הג'ודוקא המוכשרת לחרות, לאחר שהפכה ל-"בת חורגת" באיגוד הג'ודו המקומי, שביקש להרים  את קרנה של ירדן ג'רבי על חשבונה, וכתוצאה מכך אליס עברה לייצג את בריטניה, לאחר קרב בוררות קשה מול המערכת

כמעט כל אדם בעולם מכיר את סיפור "יציאת מצרים". עם נבחר משועבד לרודנות, כוח על טבעי הבוחר לו נציג בעל כריזמה שנויה במחלוקת ומקורבים באותו ארמון המתעלל בעמו, על מנת להושיעם ולהובילם לארץ המובטחת, תוך כדי שהם נהנים במסעם מפלאים וקסמים וזוכים לקבל על עצמם חוקים פדגוגים החרוטים על אבן.

בעולם המודרני כבר אין עבדות, לאיש או הגברת הממוצעים יש זכויות סוציאליות, זכויות אדם ואזרח ובעיקר חופש (או לפחות אשליית החופש). אך, גם בתקופה כזו, בן אדם יכול למצוא את עצמו נמחץ על ידי המערכת, הטוענת שהיא כאן בשבילו, אך האם זה כך, כאשר המערכת מאבדת צורך באדם?

תשאלו את אליס שלזינגר, הלוחמת הקשוחה שעברה מסע ייסורים מתיש , במלחמה מול איגוד הג'ודו שהפך אותה ל-"בת חורגת", לעומת הכוח החדש שעלה במקומה, אחת העונה לשם ירדן ג'רבי.

בזכות אמה הבריטית, שחקנית כדורגל מוערכת בעבר, שהגיעה לקיבוץ התאהבה בבן משק ובנתה לה בית למופת בציון, אליס מחזיקה באזרחות כפולה, בישראל ובאנגליה. בזכות זאת, מאז דצמבר 2014, מי שהייתה בעברה הג'ודאית הבכירה של נבחרת ישראל, עברה לייצג את הממלכה הבריטית בתחרויות ברחבי העולם. תגובות פופוליסטיות ומתלהמות לא איחרו להגיע, בנוגע  ל-"בגידה" של אליס בעם שלה ובמדינתה. ספק ואותם אנשים היו עושים משהו אחר במצב אליו נקלעה, מצב שבו המשך ייצוג של המדינה בה גדלה ובה היא חייה, יפגע לה אנושות במפעל החיים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
אליס שלזינגר, אחת התקוות הגדולות של הספורט הישראלי, שעברה לייצג את בריטניה (adcc news)

אליס יצאה בגפה, למאבק על החרות שלה, מהלך ארוך ומייגע, שפגע באליס מבחינה מקצועית, נפשית וגם במישור הרומנטי. הרי כשמתאמנים בג'ודו מגיל 7, ממשיכים לפנימיית ספורט והופכים להבטחה אולימפית מגיל נוער, סיכוי גבוה למדי שהעולם החיצון יתנגש בזה הספורטיבי. כשרוב האינטרקציה של אליס לאורך השנים הייתה עם ספורטאים כמותה, היה זה רק הגיוני שהאהבה תפגיש בינה לבין קולגה. פאבל מוסין הוא ג'ודוקא נבחרת ישראל בדימוס, ומאמנה של אליס.  השניים יוצאים מהעשור הקודם, ולפני שנתיים, הזוג אף הגיע למעמד חופה וקידושין.

אליס (משמאל) לצד בעלה ומאמנה, פבל מוסין (JudoInside)

פאבל, הפך להיות חלק מרכזי מהסכסוך העמוק בין אליס לקברניטי ארגון הג'ודו. אחת הדרישות של פונטי וחבר מרעיו, הייתה שאליס תעבור להתאמן אצל שני הרשקו, ראש הנבחרת ומאמנה של מתחרתה הגדולה ביותר, ירדן ג'רבי. אליס סירבה באופן חד משמעי. הסיפור עם המאמן\בעל אומנם  בולט מאוד מהסכסוך, אך הוא בהחלט לא לב ליבו. הסיבה האמיתית היא העובדה שהאיגוד החליט לוותר על אליס כקונטנדרית אולימפית, בעוד ירדן הלכה והתבלטה כיורשת שלה.

הסיפור החל כשאליס התבקשה על ידי האיגוד, לעלות בקטגוריית המשקל ל-70 ק"ג, על מנת לפנות מקום לירדן, שהתפתחה ככוח שיש להתחשב בו. אליס הרגישה נבגדת, הרי היא הייתה הג'ודוקא הנשית הבכירה של ישראל, במשך שנים, הגיעה להישגים מרשימים וייצגה את ישראל בשתי אולימפיאדות. למרות זאת, האיגוד הסתכל בצורה שקולה וקרה שטובת ירדן זו טובת האיגוד, והנפגעת המשנית מבחינתם, זו אליס. אז עסקני ספורט יתפקדו כעסקני ספורט, אך דרך ההתמודדות של האיגוד בכלל והעומד בראשו בפרט, אותו משה פונטי שזכה לשבחים מוצדקים בקיץ האחרון בריו, הייתה יכולה להיות מכובדת יותר.

האיגוד יצא בתקשורת נגד אליס, הציג אותה כבן אדם תאב בצע בעל נטיות נפוטיזם, שמנסה לדאוג לבעלה למשכורת מהאיגוד. פאבל הגיב ואמר שהוא מוכן לאמן את אליס בחינם. מנגנון שלם של הספורט ההישגי המצליח בישראל (למרות שאינו קוצר את הפירות מהמדינה, אבל זה דיון אחר) עמד מול אליס ולא בחל באמצעים. אליס הודרה מאימונים כל עוד סירובה לעבוד עם הרשקו עמד על הפרק ולטענתה הושפלה מילולית על ידי משה פונטי ("נכשלת בשתי אולימפיאדות, את תכשלי גם בשלישית").

הפתרון הגיע וכמו בהליך גירושין, זה היה המצוי ולא הרצוי, והתהליך היה אינטנסיבי וקשה עד שהגיע לסיומו. אליס החליטה לדרוש מהאיגוד שחרור, במטרה לעבור לייצג מדינה אחרת. האיגוד סירב ואליס יצאה לקרב על החופש שלה, לא במקום בו היא רגילה להילחם, אלא בבוררות מייגעת שנמשכה שנתיים, בסיומה אליס קיבלה את החיים שלה בחזרה, לאחר שהבורר מטעם התאחדות הספורט, הורה לאיגוד לשחרר את אליס שלזינגר, שמאז עברה לייצג את הממלכה הבריטית על מזרן הג'ודו, בהצלחה לא מבוטלת חשוב לציין.

משה פונטי, יו"ר איגוד הג'ודו שקידם את ירדן ג'רבי, על חשבון אליס (איגוד הג'ודו הישראלי)

יש אנשים שראו במהלך של אליס כבגידה במדינה, אך במידה ומסתכלים מעבר לחשיבה הפרובנציאלית והרצון התמידי של אנשים פה, לקתרזיס לאומי. המהלך של אליס לא עושה אותה פחות ישראלית או "עוכרת ישאל" , גם כשהתבטאה באמצעי התקשורת היא הבהירה זאת. האיגוד נקלע לסיטואציה שיש אופציה יותר טובה להישגים ספורטיביים, מי שסבלה מכך זו אליס שניצלה את הלאום של אמה, על מנת להציל לעצמה את הקריירה ואת האלמנט הבסיסי שהניע את חייה מאז שהייתה ילדה. ריו הייתה האולימפיאדה השלישית של אליס, כשבפעם הראשונה היא אינה מייצגת את ישראל.

אליס חזרה להציג יכולת מרשימה ולהביא הישגים למדינתה החדשה. במהלך תקופת הבוררות שסבב הג'ודו הפך לבלתי אפשרי חרף הנסיבות, האישה הקשוחה הזו החלה להתחרות גם בענפים לא אולימפיים כהאבקות חגורות והאבקות סמבו, שגם בענפים אלה היא עושה חיל  (שלוש אליפויות עולם עד כה, בשני הסגנונות ) לאחר שחזרה גם למזרן הג'ודו, אליס חזרה להיות כוח דומיננטי, כשביולי 2015, זכתה אליס במדליית הארד בתחרות שנערכה ברוסיה, שברבע הגמר היא גוברת על ירדן ג'רבי, יריבתה הגדולה.

לאחר הכרעת הדין, דובר על ידי לא מעט אנשים על האובדן הלאומי הגדול של ספורטאית נהדרת, אך בראייה בדיעבד, אומנם היה מדובר בפרשה מכוערת ולא נעימה לאף אחד, אך נראה שהמהלך עשה טוב לכל הצדדים. חזונו של פונטי הוגשם, הג'ודו הישראלי דומיננטי יותר מתמיד, העם היושב בציון קיבל את צמד המדליות האולימפיות להן כל כך ייחל, ירדן ג'רבי עמדה בציפיות וממשיכה לעשות זאת, ואליס חזרה להתחרות תחת איגוד נטול אינטרסים לרעתה, שהיא חופשיה מעסקנות וזוכה להתעסק בעיקר. אליס מתאמנת, משתתפת, מנצחת, מפסידה, אך עושה זאת ללא דין וחשבון, שהיא מייצגת את בריטניה תוך כדי היותה קודם כל ישראלית- וזה בסדר גמור.

אליס מול ירדן ג'רבי. בסופו של דבר המהלך הוביל לטובת כל הצדדים (JudoInside)

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית