אירופה הקלאסית: יום הולדת ליוזף מסופוסט

יוזף מסופוסט, אגדת הכדורגל הצ'כוסלובקית, חוגג היום יום הולדת. כבר שנה וחצי עברו מאז שהקשר המופלא ממונדיאל 62 הלך לעולמו, וכעת אנו כאן בשביל להזכיר את מה שההיסטוריה עלולה לשכוח. העובדה שיוזף גדל במדינה קומוניסטית, בנוסף לאופיו הצנוע מנעה ממנו להפוך לאחד השמות הידועים בהקשר האוניברסלי-ספורטיבי, אך שלא יהיה ספק, מדובר באחד השחקנים הגדולים שיצאו מהיבשת האירופית

לפני שנה וחצי האומה הצ'כית נפרדה ממי שנחשב עד היום לשחקן הכדורגל הגדול ביותר של המדינה, יוזף מסופוסט. הקשר 50\50 הקלאסי, נפטר ביוני 2015 בהיותו בן 84. יוזף שעזב את עולם הכדורגל באופן סופי ב-1996, לאחר שסיים קדנציית אימון בקבוצת פליקן דצ'ין, דווקא בקיץ בו דווקא הדור החדש של נבחרת הרפובליקה הצ'כית, בראשות פאבל נדבד, קארל פובורסקי ופטריק ברגר הציגו כדורגל נפלא במהלך היורו שנערך באנגליה, ונעצרו רק  בגמר, בגלל שער הזהב המפורסם של אוליבר בירהוף הגרמני.

שנותיו האחרונות של יוזף מסופוסט לא היו שמחות, מי שהיה כדורגלן שהפליא את הגדולים מכולם בכישרונו, מאאוזביו שטען "שיוזף כדורגל טוב ממנו", לפלה שפשוט לא הבין איך הוא נולד באירופה ולא בברזיל, אלה היו רק חלק מאגדות העבר שהתמוגגו מכשרונו הפנומנלי של אחד השחקנים המגוונים ביותר שנראו. ועתה הכל מאחוריו. יכול להיות שהוא התקשה להסתגל לעולם החדש, יכול להיות שאותו גמר יורו בין נבחרת הרפובליקה הצ'כית שהופרדה מסלובקיה לאחר נפילת הגוש המזרחי, לאותה נבחרת גרמניה מאוחדת לאחר נפילת חומת ברלין, בעצם סימל ליוזף איך כל מה שהכיר השתנה, ואיך כל האידאולוגיות שקיבל מינקות מאבדות את ערכן בעולם המודרני.

יכול גם להיות שהוא הסתכל על החבר'ה הצעירים של אותה נבחרת נפלאה, על נדבד הבלונדיני המלהיב שהראה טכניקה שלא הייתה מביישת אפילו אותו בעצמו, ושבעתיד כשפלה יבחר את 125 "הכדורגלנים החיים הגדולים ביותר", אותו נדבד יבחר לצד יוזף כנציגים היחידים של צ'כיה. אולי הוא ראה את פטריק ברגר שהפך להיות אחד השחקנים האהובים והמרשימים בתולדות ליברפול, אולי את קארל פובורסקי שכבש את אחד השערים הגדולים בתולדות אליפות אירופה לאומות נגד פורטוגל, רק בשביל להפוך לאחד השחקנים הגרועים בתולדות מנצ'סטר יונייטד.

אותה חבורה תוססת שאבה השראה מיוזף ככדורגלן, אך הם זכו לחשיפה תהילה, ובעיקר קריירה לאומית, אלמנט שיוזף לא יכל לחוות, זכר לתקופה בה היה כדורגלן, שהייתה מוגבלת מאוד מבחינת אפשרויות התיעוד, כמו גם סירוב חוזר של השלטונות לאפשר לשחקן שכבר הפך לחלק מהצבא והגיע בשיאו לדרגת סגן אלוף, לעבור לשחק במדינה אחרת. יכול מאוד להיות שיוזף חש שקריירת המועדונים שלו לא הייתה האופטימלית ביותר מבחינתו. בכל מקרה במידה וזה געגועים לעולם הישן, או תחושת פספוס הגשמה עצמית, יוזף העביר את שנותיו האחרונות בצורה מלנכולית משהו, למרות שזכה בפער מוחץ בתואר הכדורגלן הצ'כי הגדול ביותר של המאה ה-20.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
יוזף מסופסט לצד פאבל נאדבד, ממשיך דרכו (blesk)
יוזף מסופסט לצד פאבל נאדבד, ממשיך דרכו (blesk)

אך למרות כל ההישגים,  יוזף המשיך להיות בן של משפחת פועלים, איש עבודה, צנוע שאינו חפץ במוצרים מנקרי עיניים, או במעריצים שרודפים אחריו ברחבות. גם כשזכה בבאלון דה' אור מספרים שחזר לביתו בחשמלית של פראג.

יוזף נולד היום לפני 86 שנים, כבן למשפחת כורי פחם, שגרו בעיירה קטנה הסמוכה למכרה בו עבדו, לא רחוק מהגבול הגרמני. כילד יוזף עבד כרעה צאן, עד שהצבא האדום שחרר את המדינה מהשלטון הנאצי, וכתוצאה מכך הכפר בו יוזף הקטן גדל, נחרב כליל. גם בערוב ימיו יוזף חש כיסופים עזים לביתו כילד, מה שגרם לו לחוש בודד ומדוכדך יותר.

משפחתו של יוזף עברה לעיר מוסט, שם הנער החל לשחק בקבוצת הכדורגל המקומית ולהציג את כישוריו הפנומנלים לראווה. כשהיה בן 19 עבר הכדורגלן הצעיר לשחק בקבוצת טפליצה, שאומנה בזמנו על ידי רודי ויטאלצ'יל, מאמן עמו יחווה יוזף כמה מרגעיו הגדולים ביותר ככדורגלן. במדי טפליצה הקשר ה-ורסיטלי הסב את תשומת הלב של השלטון הקומוניסטי, שבנה קבוצה שתתפקד תחת הצבא, במטרה שתהיה הדגל האדום של המשטר הלניניסטי, בתחום הספורטיבי. למרות שבכלל אהד את סלאביה פראג, נאלץ להצטרף לקבוצת ATK פראג, שלימים הפכה לדוקלה פראג.

בשונה משאר חברי הקבוצה שגיוסו על ידי צבא המדינה על מנת לשמש כשחקני הקבוצה, חוקי המדינה מנעו מהצבא לגייס את יוזף מכיוון שהיה בכור הילדים ממשפחה מרובת ילדים. דוקלה הציעה למשפחת הפועלים הענייה סכום כסף בלתי מבוטל בשביל שילדם יעבור לשחק במדי הקבוצה. לאחר ישיבה משפחתית הוחלט להסכים להצעה המפתה.

"האביר הצ'כי" (independent)
"האביר הצ'כי" (independent)

בהתאם לנסיבות, דוקלה פראג משכה לעצמה שונאים רבים, בעיקר מצד אוהדי היריבות העירוניות. אך למרות הניכור כלפי "הקבוצה של המדינה" גרסת השלטון הקומוניסטי של צ'כוסלובקיה, דעת הציבור כלפיי יוזף בהחלט נטתה לחיוב, עקב יכולתו העילאית  והצלחתו בנבחרת, לצד אופיו העניו ומוסר העבודה המופתי שלו, ובקיצור כל מה שאמא קומוניסטית טובה יכלה לבקש.

יוזף הוביל את דוקלה ל-8 אליפויות מקומיות (מתוך ה-11 בהן המועדון זכה עד היום), בנוסף לשלושה גביעים והעפלה לחצי גמר גביע אירופה לאלופות בעונת 67\66. אך את ההכרה הנרחבת מעולם הכדורגל יוזף קיבל בזכות הופעותיו הבינלאומיות בכלל, וקמפיין מונדיאל 62 בפרט. עוד לפני המונדיאל בצ'ילה, הנבחרת שהייתה מבוססת בעיקר על שחקני דוקלה פארג, סיימה במקום ה-3 את היורו של 1960 שנערך בצרפת. למונדיאל בצ'ילה החבורה של רודי ויטאלצ'יל, הגיעה לאחר העפלה דרמטית נגד סקוטלנד.

בשלב הבתים הצ'כוסלובקים הוגרלו לצד ספרד, מקסיקו והאלופה המכהנת, ברזיל, במדיה שיחקו שניים מהגדולים ביותר של המשחק, פלה וגארינצ'ה. יוזף וחבריו השכילו להעפיל לשלב הבא לצד הסלסאו, לאחר שניצחו את ספרד, הפסידו למקסיקו וסיימו בתיקו מאופס מול הסלסאו, במשחק שזכור לאו דווקא בגלל רמת הכדורגל. בתחילת ההתמודדות פלה ספג פציעה מוקדמת, אך באותה תקופה עוד לא הוכנסה שיטת החילופים למשחק, וירידה מהמגרש משמעותה הייתה להשאיר את הצד שלך בנחיתות מספרית. יוזף שם לב לכך שהגדול מכולם מתקשה ללכת, ופשוט נתן לו למסור את הכדור מתי שזה הגיע לרגליו.

השניים שהכירו לראשונה בטורניר במקסיקו שנערך כמה שנים קודם, בו נטלו חלק קבוצותיהם, סנטוס ודוקלה פראג, שמרו על יחסי רעות לאורך כל חייהם. פלה אמר לאחר המשחק שבעצם היה האחרון שלו בטורניר, זכר לאותה פציעה שיוזף התנהג כלפיו בג'נטלמניות מעוררת כבוד, חרף הנסיבות. יוזף וחבריו המשיכו להתקדם עד לגמר, כמו גם ברזיל של גארינצ'ה, שהעלים את חסרון פלה בזכות יכולתו הפנומנלית. כמעט 70,000 צופים פקדו את האצטדיון בסנטיאגו, על מנת לראות את יוזף מסופוסט מדהים את הסלסאו לאחר שהעלה את נבחרתו ליתרון, רבע שעה מפתיחת המשחק. לצערו של הגאון הצ'כי, היתרון החזיק שתי דקות בלבד, ובמחצית השנייה ברזיל הוסיפה צמד שערים ושמרה על מעמדה כאלופת העולם.

פלה קרא ליוזף "גנטלמן, מעורר כבוד" לאחר היחס שהפגין כלפיו במשחק ביניהם, במהלכו הברזילאי נפצע (dawn)
פלה קרא ליוזף "גנטלמן, מעורר כבוד" לאחר היחס שהפגין כלפיו במשחק ביניהם, במהלכו הברזילאי נפצע (dawn)

גארינצ'ה המלהיב אומנם זכור לדורות כמלך של המונדיאל בצ'ילה, אך סגנו הוא ללא ספק מסופוסט, שזכה בבאלון דה אור כשחקן השנה באירופה. יוזף המשיך לשחק בנבחרת הלאומית עד 1966. היו לו 63 הופעות בינלאומיות, במהלכן הבקיע עשרה שערים. לקראת סיום הקריירה, לאחר ניסיונות שכנוע רבים, הממשל סוף סוף אפשר ליוזף לשחק מחוץ לגבולות המדינה,  והוא עבר לקבוצת קרוסינג אילוויט הבלגית, שם שימש כמאמן-שחקן ועזר לקבוצה לעלות לליגה הראשונה. לאחר שנתיים בבלגיה יוזף פרש מכדורגל, ולקח פסק זמן של שלוש שנים מהענף, עד שסגר מעגל ומונה למאמן דוקלה פראג.

יוזף מניף את גביע הבלון דה אור, בו זכה לאחר שהוכרז ככדורגלן השנה באירופה (europa perss)
יוזף מניף את גביע הבלון דה אור, בו זכה לאחר שהוכרז ככדורגלן השנה באירופה (europa perss)

לאחר שלוש  עונות כמאמן הקבוצה בה עשה חיל כשחקן, יוזף עבר ל-פ.צ ברנו עמה זכה באליפות היחידה שלו על הקווים בעונת 78\77. לאחר תקופה בקבוצת הסלט, יוזף הוסיף קלוז'ר שני לחייו העשירים, לאחר שמונה למאמן הלאומי של צ'כוסלובקיה. שלוש שנים בנבחרת הספיקו  ליוזף, שסבל מהעסקנות בהתאחדות, וכתוצאה מכך הסכים להצעה ביזארית משהו, לאמן את הנבחרת האולימפית של אינדונזיה. לאחר התקופה באסיה, יוזף חזר לקדנציה שנייה ב-פ.צ ברנו ולאחר מכן אימן את קבוצתו האחרונה, פליקן דצ'ין.

לאורך שנותיו על הדשא, יוזף הגדיר את תפקיד הקשר 50\50 כשבעזרת הטכניקה העילאית שלו עם הכדור והאינטליגנציה הגבוה בה בורך, אפשרו לו להפוך לשחקן שלם כל כך, שמתמחה בעבודה ההגנתית הסזיפית לצד מלאכת ההתקפה. יוזף ניכן בשליטה אבסולטית בכדור, ביכולת מסירה מצוינת וגם לכבוש שערים הוא ידע. לאורך קריירת המועדונים שלו, יוזף הבקיע 98 שערים, 79 מהם במדי דוקלה פראג, שהפכה לאימפריית כדורגל מקומית, תחת שליטתו במרכז השדה.

לצערנו הגדול, מעט מאוד קטעי ארכיון נשארו או תועדו בכלל, של ביצועיו על המגרש של מי שהיה הקשר המחונן ביותר באירופה בתקופתו. אין ספק שיוזף יכל לשחק במועדונים הגדולים ביותר בעולם, אך זה נבצר ממנו, והוא כמו פועל טוב קיבל זאת בהכנעה. יוזף המשיך להיות איש צנוע וישר, והוכיח זאת פעם נוספת לאחר שבמהלך התקופה שלו כעובד ההתאחדות לכדורגל, "האביר הצ'כי"  התפטר מתפקידו לאחר שהוצע לו שוחד. גדולי שחקני תבל נעצבו מאוד לשמוע על פטירתו בביתו בקיץ 2015, ולנו נותר רק לקוות שההיסטוריה לא תשכח את יוזף מסופוסט.

האגדה ממונדיאל 62, הלך לעולמו לפני שנה וחצי בהיותו בן 84 (rappler)
האגדה ממונדיאל 62, הלך לעולמו לפני שנה וחצי בהיותו בן 84 (rappler)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית