גארינצ'ה "האושר של האנשים"

זהו סיפורו של אחד השחקנים המוכשרים ביותר בהיסטורית המשחק -מנואל פרנסיסקו דוס סנטוס הברזילאי הידוע בכינוי גארינצ'ה. אני מניח שלרוב חובבי הכדורגל הנוכחים השם הזה לא אומר הרבה, אבל עם 2 זכיות במונדיאל ורגעים בלתי נשכחים עם הכדור, בברזיל הוא שם שלעולם לא ישכח כאחד מהגדולים שלבשו את מדי הסלסאו.

גארינצ'ה נולד ב1933 בריו דה ז'ניירו, לאבא אלכוהליסט כבד ובילדותו סבל ממספר מומים כאשר עמוד השדרה שלו היה פגום ורגלו השמאלית הייתה קצרה בשישה סנטימטרים מהימנית עקב ניתוח שעבר. מפה כבר ניתן להבין לבד שאיש לא חשב שיהפוך לכדורגלן  שלא לדבר על אחד השחקנים הגדולים שידע המשחק. כמו כוכבים רבים גם גיבורנו היה שחקן נמוך קומה ותמיד היה הבחור הקטן בשכונה בה גדל אבל למרות המגבלות שלו ניחן בשליטה יוצאת דופן בכדור, כאשר אחותו הגדולה שמה לב כמה קטן הוא ביחס לילדים האחרים בגילו היא החליטה לקרוא גארינצ'ה שמשמעותו ציפור שיר.

גארינצ'ה חתם לראשונה על חוזה מקצועני רק לקראת גיל 20 כאשר כבר היה נשוי עם ילד, הוא הלך להיבחן בבוטפאגו והרשים מאוד את הצוות המקצועי וישר הוחתם על חוזה מקצועני. הפתיחה בבוטפאגו הייתה נהדרת כשאת משחקו הראשון הוא סיים עם שלושער והרבה קרדיט להמשך. למרות שהמשיך להרשים עם בוטאפוגו לקח לו זמן עד שרשם את הופעת הבכורה שלו בנבחרת עקב כשרונות אחרים ששיחקו בנבחרת, את משחקו הראשון במדים הלאומיים רשם שנתיים אחרי הופעת הבכורה שלו בבוטפאגו בשנת 55'. בשנת 58' כחודש לפני גביע העולם רשם גארינצ'ה את אחד משעריו המפורסמים  ושער שבעצם מסכם את האישיות שלו, כאשר ברזיל התמודדה מול איטליה הוא עבר ארבעה שחקנים ואת השוער וניצב מול שער חשוף ובמקום לכבוש הוא חיכה שעוד שחקן יגיע כדי לעבור אותו שוב ולכבוש שער מהסרטים.

מול בריה"מ (בלוג הכדורגל frank 151)
מול בריה"מ (בלוג הכדורגל frank 151)

למרות שבזכות הגישה הזאת הוא זכה באהדה גדולה בברזיל מאמן הנבחרת לא אהב את הצורת משחק הזו שלטעמו נחשבה כמזלזלת וחסרת אחריות וזו כנראה הסיבה שלא פתח ב2 המשחקים הראשונים של הסלסאו במונדיאל 58', במשחק השלישי בטורניר ברזיל התמודדה מול ברית המועצות, אחת הפייבוריטיות לזכייה בטורניר, מאמן ברזיל דאז ויסטנה פאולה החליט לתת לגארינצ'ה לפתוח במשחק. משחק זה זכור כמשחק הבכורה של הצמד גארינצ'ה ופלה, ברזיל מעולם לא הפסידה כאשר שני השחקנים האלו שיחקו יחדיו. את המשחק עצמו ברזיל פתחה בסערה כאשר תוך שלוש דקות הם פוגעים בקורה ובמשקוף ועושים הרבה צרות להגנה הסובייטית, 3 הדקות האלו מכונות "השלוש דקות הכי טובות של כדורגל בכל הזמנים". את המשחק עצמו ברזיל ניצחה 2-0 ואחריו כבר לא היה ספק למעמדו של גארינצ'ה בנבחרת. ברזיל הגיעה לגמר באותו טורניר מול שבדיה וכבר הייתה בפיגור 1-0 אך בזכות 2 בישולים של גארינצ'ה הצליחה להפוך את התוצאה ולהניף גביע עולם ראשון. למונדיאל 62 הגיע אחרי שעלה במשקל בעיקר בגלל בעיות שתייה אבל הוא עדיין היה שחקן הרכב בנבחרת במיוחד לאחר שחברו פלה נפצע במשחק השני והמושכות של הנבחרת עברו לידיו. בטורניר עצמו ברזיל וגארינצ'ה לא הפסיקו להרשים עם ניצחונות על ספרד, אנגליה והמארחת צ'ילה כאשר גארינצ'ה הצטיין במיוחד במשחקים מול אנגליה וצ'ילה עם 4 שערים ולאחר הניצחון על צ'ילה הכותרת הראשית בעיתון המקומית הייתה "מאיזה כוכב אתה גארינצ'ה?".  בגמר ברזיל פגשה את צ'כוסלובקיה, גארינצ'ה פתח למרות שסבל מחום גבוהה , אבל זה לא מנע מברזיל לסיים את המשחק עם ניצחון וזכייה שנייה ברצף בגביע העולם  כאשר בסוף הטורניר גארינצ'ה זוכה גם בנעל וכדור הזהב של הטורניר.

נקודת האור בנבחרת אחרי פציעת פלה (sportsnet)
נקודת האור בנבחרת אחרי פציעת פלה (sportsnet)

למונדיאל 66' הוא הגיע עם פציעה בברך אבל עדיין פתח במשחק הראשון של הנבחרת מול בולגריה בה ברזיל ניצחה 2-0, במשחק הבא מול הונגריה  רשם את הפסדו היחיד עם הנבחרת, באופן אירוני זה היה גם משחקו האחרון במדי הסלסאו. גארינצ'ה פרש מכדורגל בגיל 39 ונערך לכבודו משחק ראווה באצטדיון ה"מרקאנה" 131,000 צופים במשחק עצמו השתתפו. פלה, קרלוס אלברטו וכוכבים נוספים שבאו לתת כבוד לאגדה שתולה את נעליו . כאשר פרש מן המשחק נפל ל"טיפה המרה" בעיה שהתלוותה אליו במשך כל חייו הבוגרים וכתוצאה מכך גרם נזקים בלתי הפיכים לכבד שלו ומת לבסוף מ"שחמת הכבד" סוף עצוב לאיש שכונה "האושר של העם".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
עם הברזילאי הגדול מכולם, פלה (ויקיפדיה)
עם הברזילאי הגדול מכולם, פלה (ויקיפדיה)

אז 2 זכיות במונדיאל סיפור מרגש על נער שהתגבר על מכשולים גדולים שעמדו בפניו בדרך להפוך לאגדה, יכולת כדרור שהשאירה שחקני הגנה המומים והשוואות לא פוסקות שאומרות שהוא לא בהכרח שני לפלה. אז למה שחקנים אחרים הצליחו לעמוד במבחן הזמן ולהיזכר כשחקנים הטובים בהיסטוריה והוא לא, האם הצלחתו המסחררת של פלה בנבחרת או שמא סיבת מותו הטראגית בגיל צעיר הפחיתו מהישגיו וגרמו לשמו להישכח במחלוף השנים?
כי בין אם זוכרים אותו או לא, הוא ללא ספק בין השחקנים המרהיבים ביותר בהיסטורית המשחק.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort