כפפות גדולות

בעשור הראשון של המילניום לרוב לבש את אפודת השוער הראשון במילאן. לצד משחקים בהם נעל את השער עם הצלות הרואיות, נטה לפשל ואף להבקיע בעצמו לשערו הוא. נלסון דה חסוס סילבה או כמו שאתם מכירים אותו, דידה, חוגג 43

 

אם פותחים את הטלוויזיה ויש משחק של מילאן מהשנים היפות שלה, סביר להניח שדידה יהיה שם. השוער האגדי הספיק לעשות הכל – להנפיק הצלות מרהיבות, לחטוף שערים מביכים, לחטוף חזיז מהיציע ולזכות כמעט בכל תואר אפשרי.

דידה ששמו המלא הוא נלסון דה חסוס סילבה נולד ב 7 לאוקטובר 1973 באלגואס, מדינה קטנה בצפון מזרח ברזיל.

כבר בגיל קטן בחר בעמדת השוער, אע"פ חוסר הפופולריות בכדורגל הברזילאי והאפליה כלפי שחורים בעמדה הזו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

 

את הופעת הבכורה שלו בבוגרים ערך כבר בגיל 17 בקבוצה במדינת אלגואס. שנתיים מאוחר יותר הצטרף לאקדמיה של ויטוריה.

דידה השוער הברזילאי הגדול הראשון שהיה לו כינוי. הוא היה הבחירה הראשונה במונדיאל 1993 עד גילאי 20. השוער הצעיר התחיל להראות ניצוצות מהכישרון העצום שטמון בו, כאשר היה חלק משמעותי בזכייה בזמן ששמר על רשת נקייה בארבעה משישה משחקים וספג סך הכל שני שערים.

היכולת הטובה לא נעלמה מעיני מאמנו ובעקבות הטורניר המצויין, דידה פתח ב24 משחקים וויטוריה סיימה כסגניתה של פלמרייס. בתום העונה הוא קיבל את תואר השוער הטוב ביותר בברזיל מטעם מגזין ברזילאי, בגיל 20 הפך לשחקן הצעיר שזוכה בתואר זה.

 

דידה נרכש ע"י קרוזיירו ובחמש עונות זכה עמה באליפות ארבע פעמים בקופה דו ברזיל ב1996, קופה ליברטדורס ב1997. וקטף פעמיים נוספות את תואר השוער הטוב בברזיל.

 

תהליך המעבר למילאן

 

ב1999 הצהיר בפומבי, כי הוא מעוניין לעזוב לאירופה על מנת לצוד עיני הצוות המקצועי של הנבחרת. לכן, עתר לבית המשפט בכדי לבטל את חוזהו ולחתום במילאן.

בתום חמישה חודשים, התקבלה החלטת פיפא לפיה דידה רשאי להיות מושאל ללוגאנו השוויצרית בכדי שיוכל לשמור על כושר משחק. (למרות שלא שיחק במדיה אף לא משחק אחד).

במאי 99 הסאגה הסתיימה. דידה קיבל את מבוקשו והקבוצות הגיעו להבנות אחת עם השניה.

 

תחילה, נראה כי המהלך פגע בו. דידה הגיע על תקן שוער שלישי כאשר לפניו משחקים אביאטי וסבסטיאנו רוסי.

בעקבות המצב, הושאל לקורינתייאס הברזילאית כדי לקבל דקות משחק.

בזמן הזה, המוניטין שלו כעוצר פנדלים מחונן גדל בעת שעצר שתי בעיטות עונשין שעזרו לקבוצתו לגבור על סאו פאולו 3-2 בחצי גמר.

באותה עונה, דידה התמודד לראשונה על תואר השוער הטוב בעולם, וסיים במקום השמיני.

 

בשנת 2000 דידה שמר על רשת נקייה שלוש פעמים בארבעה משחקים וספג שני שערים בלבד בגביע העולם לקבוצות. הגמר נגד ואסקו דה גאמה הסתיים ב0-0 בתום הארכה.

השוער המצויין עצר את הבעיטה של ג'ילברטו וקורינתייאס ניצחה 4-3 בדו קרב פנדלים.

קשר הקבוצה דאז, ריקארדיניו, חשף כי הקבוצה עמלה נמרצות בכדי להגיע לדו קרב הפנדלים. המשיך וסיפר כי בקבוצה ידעו שדידה יקח לפחות פנדל אחד מהחמישה.

עמד בציפיות, דידה (esporte)
עמד בציפיות, דידה (esporte)

 

מילאן

בעונת 00-01, מילאן החזירה לשורותיה את הברזילאי. הוא פתח במחזור הראשון של ליגת האלופות בעקבות היעדרותו של אביאטי ששהה עם נבחרתו במשחקים האולימפיים.

הבכורה שלו הייתה מוצלחת למדי עם ניצחון 4-1 על בשיקטאש. אולם, שישה ימים לאחר מכן, נגד לידס יונייטד דידה ספג שער מביך כאשר שמט את הכדור אל תוך שערו. שער שהפך אותו לבדיחה ברחבי איטליה באותו הזמן.

 

חרף זאת, המשיך לקבל את הקרדיט בשלב הבתים ובניצחון 2-0 על ברצלונה, הצליח לראשונה גם לשמור על רשת נקייה. למרות זאת, בשלב הבתים השני הוחלף ע"י אביאטי.

 

דידה ערך את הופעת הבכורה שלו בנובמבר, בהפסד 2-0 לפארמה לאחר שאביאטי נעדר עקב פציעה. הוא לא שיחק יותר באותה עונה לאחר ההדחה מליגת האלופות .

 

כפי שאתם וודאי זוכרים, דידה לא הובך רק על המגרש. בעונת 01-02, הוא הושעה ע"י ההתאחדות האיטלקית בעקבות פרשיית זיוף דרכונים, פרשה אשר גרמה לו לשוב לקורינתייאנס. הוא ערך שמונה הופעות בלבד בסריה א טרם חזר לברזיל.

 

דידה חזר שוב למילאן בעונת 02-03, בתום ההשעייה. הוא עשה בכורה מחודשת בליגת האלופות נגד סלובן ליברץ' עקב חילוף פציעה של אביאטי. מרגע זה ואילך, זו הייתה העונה של דידה.

בעיני רבים, זו אולי העונה הטובה ביותר של השוער הברזילאי המצויין. בעונתו השניה של המאמן האיטלקי קרלו אנצ'לוטי, הוא בחר בדידה להיות השוער הראשון. מילאן סיימה במקום השלישי ועם ההגנה הטובה בליגה אחרי יובנטוס. (ספגה 30 שערים, אחד יותר מיובנטוס).

דידה הביא במו ידיו את הגביע האיטלקי לרוסונרי. הוסיף 14 הופעות בליגת האלופות ונעדר רק מגומלין חצי הגמר נגד אינטר בעקבות פציעה.

בגמר פגשה את יובנטוס לגמר כל איטלקי היחיד שהיה עד כה. דידה באופן יחסי היה מחוסר עבודה במהלך המשחק, להוציא הצלה מצוינת לקראת סוף הארכה מרגלי דל פיירו.

הסיפור האמיתי של הגמר היה בבעיטות העונשין. דידה ובופון עצרו ביחד חמישה פנדלים בדו קרב מהנקודה הלבנה. דידה עצר שלוש בעיטות (!) מרגלי טרזגה, סלאייטה, ופאולו מונטרו ושבצ'נקו היה זה שהכריע בסופו של דבר את ההתמודדות. אך ללא ספק, גיבור הערב היה לא אחר מאשר דידה.

בתום השנה המדהימה הזו, דידה הפך לשוער הברזילאי הראשון שמועמד לכדור הזהב. דידה גם הפך באותה עונה לשוער הזר הראשון שזוכה בתואר שוער העונה בסריה א.

 

גם בעונות שאחרי, המשיך לעשות חיל בשערה של מילאן. לא בכדי בשנת 2004 נבחר לשוער השלישי בטיבו בעולם (אחרי בופון ופטר צ'ך) ובשנת 2006 היה השוער השני הטוב בעולם אחרי בופון כאשר אחד הרגעים הכי זכורים בקריירה של דידה הוא גומלין רבע גמר ליגת האלופות בעונת 04-05.

 

באותו משחק נפסל שער של אינטר, למורת רוחם של אוהדי הנראזורי. בתגובה, השליכו מס' אבוקות אל המגרש. אחת מהן פגעה בכתפו של דידה שנזקק לטיפול רפואי ואף הוחלף עם חידוש המשחק.

מילאן הגיעה לגמר שם פגשה את ליברפול לאחד המשחקים הדרמטיים שידע המשחק. כזכור, הרוסונרי הובילו 3-0 כבר במחצית ונראה שהסיפור גמור. אולם, ליברפול חשבה אחרת ובבליץ של שש דקות כבשה שלושה שערים והשוותה את התוצאה.

המשחק הוכרע בבעיטות עונשין. דידה עצר פנדל אחד אך זה לא הספיק וליברפול השלימה בסופו של דבר את המהפך וזכתה.

 

תחילת ההידרדרות

בעונת 06-07, דידה פישל לא מעט פעמים. לאורך כל העונה לא הציג יכולת גבוהה במיוחד בליגה או בליגת האלופות.

הדבר בא לידי ביטוי גם בחצי הגמר מול מנצ'סטר יונייטד בו כבש שער עצמי ולא סגר את הפינה בשער השלישי.

ברגע ביזארי במיוחד, לאחר המשחק, אוהד מילאן מתוסכל החליט לעשות מעשה והציע את השוער למכירה באיביי. כנראה שאף אחד לא התעניין יותר מדי בשוער הכושל. לפני שהמודעה הוסרה מאתר המכירות, לא זכה לשום הצעה מעל מאה דולר וזאת אחרי שניתנו 25 הצעות בעבורו.

הרוסונרי אומנם הפסידו 3-2 במפגש הראשון, אך בסאן סירו הביסו 3-0 והעפילו לגמר בפעם ה-11 בתולדותיה. אגב, אחד השערים הגיע מבישול של דידה. בכך הפך לשוער הראשון שמבשל שער בצ'מפיונס ליג.

הגמר סידר לנו שיחזור של 2005. השוער הברזילאי הופיע במאני טיים ונתן תצוגת שוערות נהדרת. תסכל את פנאט, ג'רארד וקראוץ' ולמרות שער של קאוט בדקה ה89, בניגוד לפעם הקודמת, מילאן הפעם ידעה לשמור על היתרון ונקמתה הושלמה.

 

דידה ושחקני מילאן חוגגים (twitter champions-league)
דידה ושחקני מילאן חוגגים (twitter – champions-league)

 

בעונת 07-08 זכה בסופר קאפ האירופי ובפעם השניה בגביע העולם לקבוצות. אך מה שזוכרים לו היא את התקרית מול סלטיק.

במשחק בשלב הבתים בו פגשה מילאן את סלטיק בגלאזגו, כבשה המארחת שער ניצחון בדקה ה90. בזמן ששחקני הקבוצה חגגו, אוהד הקבוצה פרץ למגרש ונתן מכה קטנה לדידה בזמן שרץ לחגוג עם השחקנים. דידה החל לרדוף אחר האוהד ולאחר מספר שניות נפל. האוהד נעצר ע"י המשטרה מאוחר יותר אבל באופ"א החליטו להעניש את דידה על המקרה. הברזילאי הורחק משני משחקים וספג קנס.

 

ב2008 איבד את מקומו לאביאטי ושימש כשוער ראשון רק במשחקי גביע אופ"א, שם שמר על רשת נקייה פעם אחת בלבד בשישה משחקים.

דידה שיחק את משחק הליגה הראשון שלו לאחר למעלה משנה בעקבות פציעה של אביאטי שגמר את העונה.

בעונת 09-10, לאחר עונה בה בילה בספסל, החליט לתלות את הכפפות.

 

ב2012 חזר בו מהפרישה וחתם בפורטוגזה דה דספורטוס. הספיק לעבור בגרמיו ב2013 ואינטרנשיונל, שם שיחק שנתיים לפני שפרש סופית.

עד היום דידה השוער היחיד בהיסטוריה שזכה בגביע ליברטדורס, צ'מפיונס ליג, גביע העולם לקבוצות, קופה אמריקה, גביע הקונפדרציות וגביע העולם.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית