עשרת הגדולים של הקבוצות הישראליות באירופה

הכדורגל הישראלי אמנם לא ידוע בקטיפת הצלחות רציפה, אבל היו כמה רגעים מדהימים לקבוצות הישראליות במפעלים האירופיים. בעוד על חלקם אנו מתרפקים באושר רב ונזכרים בהם כמו בזיכרונות ילדות ורודים, הרי שאמש היה ניצחון בדיוק באמת המידה הזו. התבוסה של אינטר בסן סירו לקבוצה מבירת הנגב היא לא פחות מסנסציה. האלופה הישראלית שלטה יותר בכדור (כמעט שני שליש מהזמן), הייתה יותר מסוכנת והגיעה ליותר מצבים, מה שבסופו של דבר הביא לתוצאה המרהיבה 2-0 בחוץ.

אף אחד מהאופטימיסטים לא היה חוזה תוצאה מופרכת שכזו, גם אם כמה שחקני הרכב קיבלו מנוחה והיו חסרים בסגל של אינטר, הקבוצה עם הכי הרבה הופעות וניצחונות בגביע אופ"א והליגה האירופית. ועם זאת, גרמו הגברים של בכר לקבוצה של פרנק דה בור להיראות כמו חבורת ילדים. היתרון ההגנתי של שלושה בלמים טבעיים עשה את ההבדל בכל ההתקפות של אינטר, ובפעמים שהכדור נבעט אל השער היה דודו גורש במקום, דרוך ומוכן. במרכז השדה מרבית הכדורים היו ברגליים באר-שבעיות, והיה רגע כל כך מביך בהגנה האיטלקית שבו מגן ימני ישראלי מטייל מול השער של הנדאנוביץ' ופשוט מניח כדור של קסם על המשקוף, מילימטרים מלהפוך לשער העונה בליגה האירופית. כך פתאום הפכה באר שבע מאנדרדוג לפייבוריט בבית שכולל את הרביעית באיטליה ואת השישית באנגליה (שגם איבדה כמה משחקניה המשמעותיים בקיץ). כעת שום תוצאה כבר לא תפתיע אף אחד, גם לא את הפסימיים.

בוזגלו מסובב באומנות וקובע 2-0 לקבוצה שאת שמה הפרשנים באיטליה לא יודעים לבטא (אופ"א)
בוזגלו מסובב באומנות וקובע 2-0 לקבוצה שאת שמה הפרשנים באיטליה לא יודעים לבטא (אופ"א)

אם כן, היה זה ניצחון היסטורי. אבל ביחס לרגעים הגדולים של הכדורגל הישראלי באירופה בממד הקבוצות, באיזה מקום נוכל לדרג את הניצחון הבאר שבעי? לשם כך דירגנו את כל התוצאות הגדולות של הקבוצות הישראליות במפעלים האירופיים השונים. התייחסנו לגודל המעמד, מוקדמות לעומת מפעל, וליגה אירופית/ גביע אופ"א לעומת ליגת האלופות. כמו כן נלקחו בחשבון אם היה עדיין על מה לשחק, מה היריבה השקיעה במשחק, איזה סגל היה במשחק, ואיזו קבוצה עמדה על הפרק. ניצחון עדיף על תיקו, ואלופת ספרד עדיפה על מקום רביעי באיטליה, וכן הלאה. משמעות המשחק בסופו של דבר הכריעה את הכף. להלן עשרת התוצאות הכבירות ביותר בתולדות הפרק האירופי של קבוצות מישראל:

  1. מכבי חיפה-אולימפיאקוס 0:3, ליגת האלופות 2002/03

אחרי התבוסה 5-2 בתאטרון החלומות באולד טרפורד, חזרה חיפה לבית כדי לשחק בעצם על כבודה. ההפסד הכבד החזיר את הקהל הישראלי למציאות, שלעתים רבות מתחילה באופוריה. אולימפיאקוס נחשבה לקבוצה אירופית קשה, והסיכוי לצאת עם שלוש נקודות היה נראה בלתי אפשרי. אבל חיפה שהייתה קבוצה מגובשת עם סגל ששיחק כבר כמה שנים יחד תחת המאמן המצליח יצחק שום הייתה הקבוצה הישראלית הראשונה בליגת האלופות וייצגה אותנו בכבוד. יעקובו כבש שלושער בלתי נשכח במשחק הזה, שהביא לו אחר כך מספר שנים כשחקן בפרמייר ליג. אלופת יוון הגאה יצאה מושפלת, והכדורגל הישראלי השיג תוצאה ראשונה ומכובדת במפעל הכי גדול באירופה. אפילו השדר הותיק יורם ירה "הללויה" זכור לטוב. מדובר בניצחון בית נגד יריבה ראויה, שבו קבוצה ישראלית מבטלת קבוצה בכירה ממנה, ועל כן הניצחון הזה נמצא במקום העשירי והמכובד ברשימה.

אי אפשר לעצור את איגביני יעקובו (גול)
אי אפשר לעצור את איגביני יעקובו (גול)
  1. ולנסיה-מכבי חיפה 0:0, מוקדמות גביע אופ"א 2003/04

לכאורה, מדובר במשחק חסר חשיבות, מכמה סיבות. א. זהו משחק מוקדמות של הגביע השני בחשיבותו. ב. מדובר בתוצאת תיקו, ולא ניצחון. ג. במשחק הגומלין חיפה הפסידה בבית והודחה. אבל מאחר ומדובר באלופת ספרד ומחזיקת גביע אופ"א של אותה השנה נכנס המשחק הזה לרשימה. ולנסיה הייתה בשיאה באותן שנים. היא רק זכתה באליפות בעונת 2001/02 בצורה מאוד משכנעת, אחרי שהייתה פעמיים ברציפות בגמר ליגת האלופות בשנתיים הקודמות. היה זה דור הזהב של ולנסיה שכלל את פאלופ (שוער משנה לקינזרס כמובן), איילה, קרבוני, מרצ'נה, אלבלדה, איימאר, ויסנטה, בראחה ומיסטה. סוללת הכוכבים הספרדית פגשה את ניר דודוביץ' בערב הגדול בקריירה שלו, שגרר לו את הכינוי "התמנון" בעיתונים הספרדיים. אין ספק שזו תוצאה מחמיאה מאוד לקבוצה הקטנה מהכרמל. (בדומה להישג של הירוקים בתיקו 1-1 נגד ליברפול במוקדמות האלופות 2006/07, נגד הקבוצה שהייתה פיינליסטית באותה שנה ואלופה שנתיים קודם).

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
  1. מכבי תל אביב-יובנטוס 1:1, ליגת האלופות 2004/5

התיקו השני ברשימה מציין עוד הישג גדול של קבוצה בהופעת הבכורה שלה בליגת האלופות. לא, מכבי תל אביב לא צלחה את הדרך לרבע הגמר, דווקא האלופה האיטלקית הגאה הייתה זו שהגיעה להישג הזה, וממש באותה השנה. הגברת הזקנה הייתה אחת הקבוצות החזקות באירופה, ושתי עונות אחורה הגיעה אלופת אירופה ב-1985 ו-1996 לגמר ליגת האלופות השביעי בתולדותיה.

מכבי תל אביב מודל 2004/05 הייתה צנועה בהרבה מהמקבילה שלה ב-2015/16 (אופ"א)
מכבי תל אביב מודל 2004/05 הייתה צנועה בהרבה מהמקבילה שלה ב-2015/16 (אופ"א)

למול מכבי תל אביב אחרת לגמרי מזו שעלתה בעונה החולפת לליגת האלופות, שכוכביה היו שטראובר (בספסל), תמיר כהן, קובי מוסא, אבו סיאם וברוך דגו התייצבו מול החבורה של ג'יאנלואיג'י בופון (שאמנם לא פתח במשחק שישי שבו הזברות כבר היו מובטחים בשלב הבא), טקינרדי, קנבארו, נדבד ואלסנדרו דל פיירו. שיאנית הזכיות באיטליה ספגה מרגלו של ברוך דגו, ולא נושעה אלא 52 דקות מאוחר יותר, מפנדל של דל פיירו. לעמוד כך בגאון מול האימפריה האיטלקית הוא הישג אדיר למכבי ולכדורגל כחול-לבן באירופה.

  1. הפועל תל אביב-צ'לסי 0:2, סיבוב שני גביע אופ"א 2001/02

מסע הקסם האירופי הגדול בכל הזמנים לקבוצה ישראלית כלשהי החל אמנם במיני הפתעה נגד קבוצה טורקית, אבל ההישג הגדול הראשון היה צמד התוצאות נגד צ'לסי, שהייתה שישית באנגליה באותן שנים. זה היה שנתיים לפני הרכישה של המועדון, לפני ימי הזוהר שעומדים לפקוד את הבלוז. אבל הבסיס כבר היה מונח לקראת דור הזהב של הקבוצה שתזכה בליגת האלופות, בגביע אופ"א, ב-3 אליפויות וב-4 גביעים בפחות מעשור.

מסע הקסם מתחיל בצ'לסי (אתר הפועל ת"א)
מסע הקסם מתחיל בצ'לסי (אתר הפועל ת"א)

מול אויסטרץ, שביט אלימלך, שמעון גרשון ויוסי אבוקסיס ניצבו ג'ון טרי, זנדן, מלכיוט, ג'יאנפרנקו זולה, הסילבנק ופרנק למפרד הצעיר. כל סוללת הכוכבים הזו לא סייעה לבלוז להמנע מהפסד חוץ משערים של שמעון גרשון וסרגי קלשצ'נקו, שניהם בין הדקה ה-87 ל-90+4. משחק מרהיב שהימם את מי שעתידה להיות האלופה האנגלית תחת מוריניו, במסע הקסם של האדומים שעוד נזכיר כאן ברשימה. אמנם צ'לסי היא שם גדול כיום, אך המיקום בליגה האנגלית מציב את הניצחון הזה במקום השביעי ברשימה.

  1. הפועל תל אביב-בנפיקה 0:3, ליגת האלופות 2010/11

הפעם בעידן אחר של האדומים, בליגת האלופות. היה זה עידן אחר, והישג גדול נוסף עבור המועדון השלישי שהגיע לשלב הבתים, והתוצאה הזו הפכה להיות סוג של אגדה. בנפיקה היא אמנם קבוצה שהתהילה האירופית שלה בעבר, כשזכתה פעמיים ברציפות בגביע אירופה בשנות השישים. אבל מדובר באלופת פורטוגל, שבאותה שנה הגיעה עד לחצי גמר הליגה האירופית. כך שגם אז ניצחון כזה הוא בגדר הישג גדול על קבוצה אירופית. מדובר על אלופה של ליגה בכירה מיוון, ומפוארת יותר גם בעברה וגם בהישגיה מאולימפיאקוס. על הניצחון המשכנע הזה של ערן זהבי, שכבש צמד, ודוגלס דה סילבה עם שער אחד נמצא במקום השישי ברשימה. אז עדיין לא הגענו למשחק שהיה אתמול בין הפועל באר שבע ואינטר.. נמשיך לספור.

  1. מכבי תל אביב-אייאקס 1:2, ליגת האלופות 2004/5

אייאקס היא אלופת אירופה 4 פעמים. אמנם בשנים האלה היא לא הייתה בין השמות הגדולים באירופה, אבל ניצחון ביתי בהרכבים מלאים זה דבר שעדיין לא היה לנו כאן ברשימה, לפחות לא של קבוצה בסדר הגודל הזה, שהיא אלופת הולנד ומסיימת במספר נקודות זהה עם קבוצה ישראלית. אייאקס עדיין לא הבטיחה מקום בהמשך הדרך של ליגת האלופות, והיא נלחמה על חייה נגד באיירן ויובנטוס, שהיו עדיפות עליה ממילא. היא הגיעה לארץ אחרי ניצחון ביתי ובמחזור הרביעי ציפתה להשיג ניצחון שני שיביא לה שלוש נקודות יקרות. אבל ברוך דגו דאג שזה לא יקרה.

ברוך דגו, הכוכב של מכבי תל אביב בליגת האלופות 2004/05 חוגג את הניצחון על אייאקס (AP)
ברוך דגו, הכוכב של מכבי תל אביב בליגת האלופות 2004/05 חוגג את הניצחון על אייאקס (AP)

צמד שלו הבטיח שמכבי תל אביב תשלים 3 נקודות ראשונות ויקרות עבור המועדון שמגיע לראשונה למעמד הצ'מפיונס. זהו הניצחון הכי גדול של קבוצה ישראלית על קבוצה שאינה בארבעת הליגות הגדולות. חשוב לציין גם ניצחונות של קבוצות ישראליות על פ.ס.ז', קבוצות מגרמניה (למשל פרנקפורט), וכן על מעצמות רוסיות שונות.

  1. מכבי חיפה-מנצ'סטר יונייטד 0:3, ליגת האלופות 2002/03

ניצחון בתאטרון החלומות הוא הישג שהיה כובש כאן את המקום הראשון, בלי שום צל של ספק. אך זהו לא הסיפור, אם כי ניצחון ענק על אחת מהאימפריות הגדולות באירופה בשיאן בהחלט יש. ממש כמו יובה במקום השמיני, היה זה משחק לפרוטוקול בלבד עבור פרגוסון ויונייטד המפחידה שלו, והסגל למשחק היה בהתאם. סקולס ופרדיננד הצעיר אמנם פתחו, אבל שמות כמו גיגס, בקהאם, חואן ורון ורוד ואן ניסלטלרוי קיבלו מנוחה וכלל לא היו בסגל. האנגלים באו זחוחים למשחק, ופתחו עם השוער השלישי של הקבוצה, ריקרדו, שעד מהרה יהפוך לשוער מתנדנד בתחתית הליגה הספרדית. זה די חרב לפרגוסון את המשחק.

פרדיננד חסר אונים מול ז'וטאוטס (יוטיוב)
פרדיננד חסר אונים מול ז'וטאוטס (יוטיוב)

אל מול הגנה נבוכה וחלשה של יונייטד שמעולם לא עשתה ניסוי כלים בסגל הזה, מכבי חיפה נתנה תצוגת תכלית, כשקטן, ז'וטאוטס וכמובן יעקובו היו אחראים על השערים. על לוח התוצאות היה אמנם כתוב בסיום מכבי חיפה 3, מנצ'סטר יונייטד 0, אך אם נשכלל את העובדה שלחיפה לא היה שום סיכוי לעלות שלב, כי ביריבות הישירה עם סגנית הבית לברקוזן היא הפסידה פעמיים, אין למשחק הזה חשיבות ספורטיבית אמיתית. עם זאת, זאת עדיין תוצאת הסיום וההישג הכביר הזה לא יישכחו לעולם, וקרוב לוודאי יהיו ברשימת עשרת הגדולים גם בעוד עשור מהיום.

  1. פארמה-הפועל תל אביב 2:1, שמינית גמר גביע אופ"א 2001/02

הפועל תל אביב מרסקת את פארמה בשמינית הגמר. אחרי המסעות לאנגליה ולרוסיה, כבר היה קשה לחזות עד איפה יצליחו שחקניו של קשטן לחלום ולהגשים. את הרביעית באיטליה הם הצליחו גם כן להפתיע ולעבור. הקבוצה שזכתה בגביע האיטלקי באותה השנה שיחקה עם רשימת הכוכבים הזו: קנבארו, הקאן שוקור, נקאטה היפני ומרקו די ואיו, שהיה אחד החלוצים הטובים ביבשת. זה לא עזר לפארמה, שנעצרה בשמינית ופילסה את הדרך של הפועל תל אביב למקום הראשון ברשימה. הסיבה שהמשחק הזה נמצא מעל רבים וטובים אחרים הוא שהניצחון הושג בחוץ על קבוצה בכירה באיטליה. אין ספק שניצחון חוץ הוא לרוב הישג גדול מניצחון בית, בעיקר כשמדובר על משחק נוקאאוט על כל הקופה.

  1. אינטר-הפועל באר שבע 2:0, שלב הבתים של הליגה האירופית 2016/17

ההישג ההזוי הזה שחזינו בו בשידור ישיר רק אתמול בערב לא נמצא כאן סתם. ההיסטוריה של הקבוצות כחול לבן מאירה פנים נגד האיטלקיות. דווקא בשלושת המקומות הראשונים ניתן למצוא קבוצות שעדיפות בהרבה, אך נוצחו בגאון בידי קבוצה שהייתה עדיפה על המגרש. כאן ההיסטוריה עוד לא רשומה, יש לאלופת המדינה עוד חמישה משחקים לשחק וליצור לעצמה את הגורל שעדיין לא נכתב. אבל אחרי שהיא מגיעה לסן סירו המאיים, שולטת בכדור פי שניים מיריבתה ותוקעת שתי יתדות היישר בליבה, אין כלל ספק שמדובר בסנסציה. יש שיגידו שאינטר שיחקה בהרכב חסר. זה לא רחוק מהמציאות.

הפועל באר שבע מנצחת את אינטר בסן סירו. סנסציה (אופ"א)
הפועל באר שבע מנצחת את אינטר בסן סירו. סנסציה (אופ"א)

אלא ש-9 מהשחקנים ששיחקו נגד באר שבע היו חלק מההרכב הפותח בחלק או בכל משחקי הליגה של הרביעית באיטליה. גם העובדה שאיקרדי לא פתח לא משנה שקנדרבה והוא נכנסו במחצית השנייה ולא שינו את המשחק; גם לא את העובדה שב-44 דקות במחצית הזו אבר בנגה לא הצליח להנהיג את אלופת אירופה שלוש פעמים ומחזיקת שלושה גביעי אירופה. אלופת איטליה 18 פעמים ומחזיקת הטרבל מ-2010 נראתה כמו חבורה של ילדים, וזה אולי ההישג הכי גדול של בכר ושחקניו. אינטר היא ללא ספק קבוצה איכותית ועדיפה מפארמה שבמקום השלישי, ומדובר במשחק תחרותי ראשון בין הקבוצות מתוך 6 משחקים. אינטר תצטרך לתקן, היא גם לא ענתה בשער כפי שעשתה פארמה. אין ספק כי יש רק משחק אחד שעובר את ההישג הכביר הזה של אלופת ישראל לראשונה מזה 40 שנה. והוא מוצג לראווה במקום הראשון והמכובד ברשימה.

          1. הפועל תל אביב-מילאן 0:1, רבע גמר גביע אופ"א 2001/02

הפועל תל אביב הפסידה במשחק השני, היא לא עלתה והניצחון הזה הוא אקדמי בלבד. אבל לסיים מסע קסם עם ניצחון על מילאן בבית, בלי לספוג, זהו ההישג הגדול ביותר של קבוצה ישראלית באירופה. הסיבות משולשות:

א. זה שהפועל הגיעה עד לרבע הגמר לא הבטיח לה כלום. ממש כמו בסיבובים הקודמים, היא פגשה קבוצה חדשה לחלוטין, והייתה צריכה להוכיח את עצמה. יותר מכך, לעומת הקבוצות הקודמות, מילאן כבר הכירה את הפועל תל אביב, וראתה בה יריב של ממש. היא הגיעה מוכנה למשחק, ועדיין השכילה להפסיד. אגב, גם המשחק השני לא היה בפער גדול מאוד, ולא היה רחוק מלסתיים בתוצאה 2-1 שהייתה מעלה את הפועל על חשבונה של מילאן. התשישות היא שהכריעה את המשחק, לאו דווקא היכולת.

הניצחון על מילאן, שהייתה בסגל זהה לזה שזכה בליגת האלופות רק שנה מאוחר יותר הוא הישג השיא של קבוצה ישראלית באירופה (אתר הפועל ת"א)
הניצחון על מילאן, שהייתה בסגל זהה לזה שזכה בליגת האלופות רק שנה מאוחר יותר הוא הישג השיא של קבוצה ישראלית באירופה (אתר הפועל ת"א)

ב. חברה, זה לא שלב בתים, זה שלב רבע הגמר. לנצח את אחת האימפריות הגדולות באירופה (אז הייתה 5 פעמים אלופת אירופה) במעמד הזה זה הישג ענק. ועם כל הכבוד לכל השמות שרשמנו כאן, מילאן היא השם הכי גדול בקנה מידה אירופי. ולראייה סעיף ג'.

ג. מי שמכיר קצת היסטוריה, יודע שמדובר בקבוצה שהולכת להיות החזקה באירופה ב-5 השנים הבאות. מילאן תגיע לגמר ליגת האלופות ב-2003, 2005 ו-2007, ויחד עם אנצ'לוטי היא תזכה בשני גביעים נוספים, המציבים אותה כסגנית הזכיות רק לריאל מדריד. בסגל היו כל כוכבי הזכייה של ליגת האלופות בעונה הבאה. במשחק השתתפו השוער אביאטי, אלברטיני, קוסטקורטה, אמברוסיני, סרג'יניו ורואי קושטה. 25 דקות על הדשא היה פירלו המחליף במשחק, ובגומלין שיחקו עוד כוכבים אדירים, שיזכו בסיום עונה אחת בליגת האלופות בפעם השישית. מדובר בהישג השיא של הכדורגל הישראלי לדורותיו, יחד עם אותו ניצחון של הנבחרת בצרפת. הפועל תל אביב אמנם סיימה שם את מסע הקסם שלה, אך אנחנו אוהבי הכדורגל הישראלי נזכור אותו לעד.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית