לצוף מעל המים

דמיינו לעצמכם את התסריט הבא: מיץ' גולדהר לא היה קיים, כמובן שג'ורדי אז לא היה מגיע למכבי ת"א שבראשה היה עומד אוהד כדורגל ישראלי מושבע ומנהל את המועדון בהתנדבות. דמיינו לעצמכם שבמחלקת הנוער היה צומח שחקן עם פוטנציאל גדול, דור פרץ, הוא היה עולה לקבוצת הבוגרים, מרשים במדיה ועוד לפני שבכלל התגייס לצבא הוא היה מוזמן לנבחרת ישראל, אלא מה? ליו"ר ההתאחדות לא היה מספיק תקציב כדי להחזיק נבחרת פעילה והיא הייתה נסגרת. דור פרץ, שהקריב שנים מחייו כדי להגיע לשיא, שחקן נבחרת ישראל, היה בעצם נשאר בלי המטרה אליה שאף. נכון שזה נשמע הזוי ואבסורד ומעולם לא יקרה מצב כזה? אז בכדורגל, שהוא הענף הפופולרי ביותר אצלנו בארץ, כנראה לעולם  שלא נגיע למצב הלא סימפטי הזה שבו דלת נטרקת בפני נער להמשיך ולגדול בענף הספורט שלו (וטוב שכך!) אבל זהו המצב העגום שנמצא בו ענף הכדורמים.

דור העתיד, מחפש פסגה לשאוף אליה (איגוד הכדורמים בישראל)
דור העתיד, מחפש פסגה לשאוף אליה (איגוד הכדורמים בישראל)

עידו בינקוביץ' הוא נער בן 18 לקראת גיוס שמגיל 14 מתחרה בענף הכדורמים. כדורמים זהו ספורט שאליו אתה חייב להגיע מרקע של שחיה כי לא רק השליטה בכדור, חוכמת המשחק וחוש לכיבוש/עצירת שערים הכרחי כאן, אלה גם הפעולה הבסיסית של לזוז בתוך המים.  עידו, תושב הוד השרון, שייך לאגדות הפועל פ"ת ומתחרה מטעמה בליגה הישראלית בכדורמים, ענף לא כל כך פופולרי כפי שניתן לשים לב אך ענף שלוקח אליו את כל ה"משוגעים" של הספורט. "מי שנמצא כאן בכדורמים  זה אנשים עם חיבה נטו לספורט, לא יריבות רעה כמו שיש בענפים אחרים, יריבות ספורטיבית נטו", הוא מעיד. הסיטואציה אליה נקלע עידו בעייתית מאוד עבורו ועבור בני גילו (ואף בוגרים יותר) שנמצאים בענף. נבחרת ישראל בכדורמים (גברים) נסגרה ויחד איתה כמובן גם נבחרות הנוער אליהן גם עידו היה שייך. "בנבחרת עד גיל 17, בטורניר בינלאומי בפולין סיימנו מקום 3 מתוך 5 בבית שלנו אחרי הפסד בנקודה למקומיים ובגלל זה פספסנו עלייה לשלב הבא", הוא מספר. אכן הפוטנציאל קיים אבל היכולת לתת לו לצמוח מוגבלת.

עידו בינקוביץ' (שני משמאל) עם חבריו לקבוצה (מתוך הפייסבוק הפרטי של עידו בינקוביץ')
עידו בינקוביץ' (שני משמאל) עם חבריו לקבוצה (מתוך הפייסבוק הפרטי של עידו בינקוביץ')

עצם זה שהנבחרת סגורה כעת מותיר את אותם ספורטאי הכדורמים בעצם ללא שאיפה מקצועית. הרי הנבחרת הבוגרת בכל ענף זהו משהו שכל אחד רוצה להגיע אליו. תשאלו את ערן זהבי ,עומר אצילי, טל בן חיים, אלי אוחנה, אורי מלמיליאן, מיקי ברקוביץ', טל בורשטיין, עדי גורדון, יותם הלפרין ואחרים מה הוא השיא מבחינתם והם יענו שייצוג הנבחרת היה הטופ. כמובן שמבחינה אישית ההצלחה עם הקבוצה שלך היא חשובה אבל לייצג את המדינה שלך זוהי זכות, זכות שכרגע נשללת מעידו וחבריו לענף מהסיבה המרגיזה של היעד מימון.

נבחרת הנשים של ישראל בטורניר בצ'כיה סזיימה מקום 3 כאשר הכובשת המצטיינת של הטורניר הייתה שונית סטרגו (איגוד הכדורמים בישראל)
נבחרת הנשים של ישראל בטורניר בצ'כיה סיימה מקום 3 כאשר הכובשת המצטיינת של הטורניר הייתה שונית סטרוגו (איגוד הכדורמים בישראל)

"אחרי ועדת לובצקי שקבעה על הכנסה של כמיליון וחצי שקלים בשנה לענף הכדורמים מטעם המדינה, כלומר משרד הספורט, (חלוקה שהולכת לפי 35% לאיגוד עצמו להפעלת הנבחרות, הליגות, משכורות לכוח אדם וכו', ו65% לכל הקבוצות הרשומות, ויש 17 כאלה) אנחנו עדיין נמצאים במצב שבו הקיום שלנו הוא בזכות הרבה אנשים טובים באמצע הדרך", מעיד יו"ר הפועל פ"ת, המועדון אליו עידו שייך, בועז נוי.  "בזמן שבענפים אחרים הקבוצות רואות כסף מהאיגוד אליהן הן שייכות מכספי פרסום, זכויות שידור וכו' אני, כיו"ר מועדון צריך מהתקציב הזעום שלי להוציא כ-100 אלף ₪ בשנה לטובת חברות באיגוד הכדורמים אחרת אי אפשר להקציב לטובתי שופטים, מתקנים נייטרליים בהם נערך הפלייאוף בכדורמים וכו'. וזה בלי לדבר בכלל על ההוצאות האחרות שיש לי. כדורמים הוא ספורט שמקומו בבריכה, ובזמן שאגודה שמפעילה אימונים לשחיינים שלה יכול להשכיר ליין-שתיים בתוך בריכה ושם לערוך את אימוניה, בכדורמים אתה לא יכול לנחש לאן יעוף הכדור ולכן אתה צריך את כל הבריכה, אתה מוזמן לבדוק מהי עלות השכרה של בריכה ליום אחד למספר שעות ותחשוב שבענף כמו שלנו אתה חייב להיות בכושר תמידי, שזה אומר אימונים כל יום. זהו ענף פיזי, שבו בכלל אתה צריך לפתח כושר גופני רק בשביל הפעולה הפשוטה של להישאר בתום המיים ולשחות, שלא לדבר על כל המגע הפיזי, הניסיונות הבקעה, התחמקויות, חסימות ויתר הפעולות בבריכה", מסביר בועז את המצב, בהחלט עם תקציבים כאלה קשה לראות את קבוצה שורדת זמן רב.  עלויות המתקנים הם משהו נורא יקר כאמור אבל בועז, במהלך עסקי מבריק, הצליח איכשהו "לצמצם נזקים". "אנחנו מפעילים בריכה משלנו בקיבוץ גבעת השלושה, זו בריכה שהייתה נטושה והתמזל לנו לקבל אותה, כמובן שההוצאות על האחזקה והמצילים הם עלינו אבל בבריכה אנחנו מלמדים שחייה, כדורמים וכו' ובזכות הכסף שמגיע מהילדים שנרשמים לקורסים האלו אנחנו משלימים הכנסה. ספורטאים בענף שלנו שכן מוכשרים ובעלי פוטנציאל לא תמיד זוכים לממש אותו בגלל היעד מתקני אימונים, יש לענף הזה פוטצניאל גדול להצליח בארץ, התחרות מול יתר העולם לא גדולה מדי ולכן אם לקחת אותו כענף אולימפי אפשר לשאוף לתוצאות טובות כמובן יחד עם חיזוק כספי בשביל העלאת הרמה של הליגות והאימונים".

הבריכה שכעת בבעלות הפועל פ"ת, אמנם לא חסרות הוצאות אחזקה אך לפחות יש מתקן פרטי (איגוד הכדורמים בישראל)
הבריכה שכעת בבעלות הפועל פ"ת, אמנם לא חסרות הוצאות אחזקה אך לפחות יש מתקן פרטי (איגוד הכדורמים בישראל)

כפי שניתן לראות, אין "דם רע" ביריבות בין הקבוצות בענף הזה, בסופו של דבר זה כולם למען המטרה של קידום הענף.  "פה (בכדורמים) אתה לא תראה מצבים שיש בענפים אחרים", מסביר לי עידו, "זן הספורטאים שצומח בענף הזה הוא של אנשים תחרותיים, פייטרים, כל מה שזורם להם בוריד זה ספורט ושאיפה למצויינות, עוד לפני שהם עולים לבוגרים הם כבר מודיעים לך לאיזו יחידה מובחרת הם הולכים להצטרף בצבא", מחזק את מילותיו בועז. "צבא"? אני שואל, "זה לא קוטע את הקריירה לפחות לשלוש שנים"?
"ברור שכן, אבל כשאין לך יותר מדי ממה לצפות בעתיד בענף ויש לך את הרצון והיכולת לתרום למדינה אז הולכים על זה" אומר עידו, "בלי קשר, יש כמו לכל ענף ספורט גם הקצבה של מספר ספורטאים מצטיינים שיכולים להירשם דרך הכדורמים", מחדד אותו מעט בועז, "אנחנו האיגוד היחיד כן, היחיד, שלא משתמש בכל ההקצבה שיש לו לספורטאים מצטיינים בצבא, כולם פה הופכים בלית ברירה לפייטרים אבל זה מחשל". אז ממה שניתן להבין עידו, אם ירצה בכך יוכל לקבל מעמד של ספורטאי מצטיין מטעם הצבא רק שכשיתבקש להציג את הנבחרת הלאומית אליה הוא שייך, הוא יתקשה מכיוון שהיא פשוט לא קיימת כרגע כאמור. "נסגרה בגלל היעדר מימון". ומה עם העתיד? ארה"ב ידועה בתור מדינה מפותחת בתחום הספורט ושם גם הכדורמים תופס פינה לא קטנה באור הזרקורים, השאיפה של עידו, כמו של שחקני כדורמים רבים אחרים ולא רק מהארץ, היא להגיע לאחד הקולג'ים בארה"ב ולייצג אותו. משם אפשר להתקדם לרמות הגבוהות (וכן עדיין לתת את חובתך למדינה כחייל צה"ל, ע"ע "חוק בן סהר").

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

אז מה בעצם ה"חלק החסר בפאזל"?

"אני מקבל סיוע ממרכז הפועל, יש לי סיוע מהעירייה אבל כל אלה זעירים ולא קבועים. קשה להסתמך על הסכומים האלה ועליהם לבנות תקציב. הנה תראה, ראש עירית פ"ת החילט השנה לקצץ ב30% בתקציב הספורט, שים אותי בצד רגע וקח את קבוצת הכדורגל של הפועל פ"ת, עם הקיצוץ הזה הם כמעט ירדו לליגה א' ובנס ברגע האחרון ניצלו בגלל פילנטרופים ששמו כסף. אם לדבר בסכומים, תוסיף לי כל שנה קבוע 300 אלף ₪ ואני מעמיד קבוצה שקבוע תהיה בצ'מפיונס ליג", אומר בועז. אז אלו באמת הסכומים החסרים לכל קבוצה? 300 אלף ₪ יכולים לתת לך קבוצה שקבוע באירופה מה שאומר שכדי להעמיד קבוצה שתתקע יתד בליגת העל בלבד אתה צריך אפילו פחות מזה!

קבוצת הנוער של הפועל פ"ת, מחפשים להתפתח בענף (דף הפייסבוק של מועדון הפועל פתח תקווה Sharks)
קבוצת הנוער של הפועל פ"ת, מחפשים להתפתח בענף (דף הפייסבוק של מועדון הפועל פתח תקווה Sharks)

"אם לעשות השוואה בין ישראל לשאר העולם אז במדינות רבות תקציב משרד הספורט הוא כ3-5% מהתקציב הלאומי. להמיר את זה לישראל, זה אומר שאם פה בארץ זה היה המצב אז כ-50 מיליארד ₪ היו כל שנה מוקדשים לספורט ומהו התקציב השנתי שמוקדש לספורט? 99 מיליון שקל. הבדל עצום", מספר בועז על הבעיה הכי גדולה שיש לנו בכל ענפי הספורט. אז הכדורגל והכדורסל שהם ענפים פופולריים מקבילים מימון בזכות חסויות, מכירות מרצ'נדייס, מכירות כרטיסים וכו' בזמן שענפים אחרים לא משיגים מזה שקל. אולי כדי להפוך את זה לקצת יותר הוגן לפחות משרד התרבות והספורט היה נותן יד? בזמן ש (מבלי לפגוע בעבודתו ופרנסתו) אייל גולן עולה על במה למספר דקות ומקבל עליהן 100 אלף ₪ אפשר היה ב3 "חלטורות" כאלה לתת לבועז ועידו קבוצת צ'מפיונס ליג בכדורמים, מה שבוודאות היה מעלה את הרמה של הענף בארץ, מחזק את הנבחרת, יוצר התעניינות נוספת בענף ומקדם את הספורט.

פניתי ליו"ר איגוד הכדורמים, רויטל גלוסקא כהן, 15 שנה היא הייתה מאמנת שחייה, שחקנית כדורמים לשעבר (כולל נבחרת הנשים), שמיוני השנה מתקפדת בהתנדבות כיו"ר האיגוד. "אפילו החזרי נסיעות אני לא לוקחת לנסיעות שלי מהבית בצפון למרכז בו רוב העבודה שלי , התרומה שלי היא מונעת על ידי האהבה לספורט הזה"

-מהו התקציב לו זוכה האיגוד  מגורמים רשמיים?

91 אלף ₪ ממנהל הספורט, עוד כ670 אלף מה"טוטו". זהו בעיקרון. סימנו את הכדורמים בתור ספורט שצריך לשים עליו דגש לקראת אולימפיאדת  2024 אבל עד לרגע בו נזכה לראות מימון כשלהו שקשור לזה יש עוד זמן וגם אז לא בטוח שנקבל את ההחזרים על ההוצאות. שנה שעברה למשל היינו בלי מימון (עוד השפעה על סגירת נבחרת הגברים)."

-כיו"ר האיגוד, איך את פועלת לגיוס כספים?

צריך לייצר מודעות אז יש כעת אתר אינטרנט פעיל שהוקם בעזרת מימון מצד חברת הבגדים SPEEDO  שגם מתפעלת אותו, יש כל מיני תורמים, ח"כים, ערבי גיוס כספים, את הפרוייקט בHEADSTART, אנשים עסקים שרוצים לעזור".

-נבחרת הגברים נסגרה בהיעדר תקציב, לדעתך מהו התקציב שדרוש כדי לה עמיד ליגה תחרותית ונבחרת ראויה?

ליגה תחרותית תהיה! לגבי הנבחרת, להערכתי חסרים כ-400 אלף ₪ בשנה.

-למי פנית לסיוע ומה היו תשובותיהם?

ממשרדה של שרת הספורט נמסר כי "הם סייעו לנו במה שיכלו"

-איזה מסר את יכולה להעביר לעידו שמחכה לראות האם לענף שבו בחר יש עתיד ולבועז שמנסה להילחם על קיום האגודה שבראשה הוא עומד?

יש למה לצפות! אני לקחתי את זה על עצמי לא בשביל לדרוך במקום אלא כדי להצליח, בדרך כלל משהו שאני מתחילה ורוצה שיקרה גם קורה בסופו של דבר בזכות נחישות, אני כאמור עושה זאת התנדבותית, עם ילדה נכה ותינוק בן שנה שמחכים לי בבית ואם כל זה לא מונע ממני להמשיך לנסות לדחוף את הענף אז אני את המקסימום שלי בטוח שאעשה. כל מה שאני מחפשת זה שותפים רציניים לצידי שיחזקו את קידום הענף.

תודה רבה על זמנך רויטל!

300 אלף ₪ כדי להעמיד קבוצה בליגת האלופות של אירופה, 400 אלף ₪ כדי לפתוח מחדש את כל נבחרות הגברים (בוגרים, נוער, נערים) ולהעמיד נבחרת פרופר! אלו לא סכומים בשמיים. לצורך ההשווה הקודמת של אותם 100 אלף שלקח אייל גולן, נעבור להשוואות ספורטיביות. סה"כ 700 אלף ₪ ויש לך גם קבוצה בליגת האלופות וגם נבחרת שמתחרה עם האריות באירופה. אם מתוך 99 המיליון שיש בתוק תקציב הספורט לא מצליחים למצוא משהו שמהווה אחוז אחד מהתקציב הזה כדי לתת לענף שבאמת אפשר לנחול בו הצלחה רבה בארץ, אז אולי שיגדילו את תקציב הספורט מ99 מ' ל-100 )וזה נאמר בציניות מובהקת כי הרצון הוא שזה יגדל בהרבה יותר!) כשאת המיליון הזה ספציפית "יזרקו" לכדורמים, אולי נראה פה ליגת האלופות לא רק בכדורגל.

לקמפיין הHEADSTART של איגוד הכדורמים לחצו כאן

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort