זרים לכדורגל ? לא בטוח

רבות דובר על נושא הגבלת הזרים בישראל, נושא שנוי במחלוקת שמככב בכותרות בזמן האחרון, בין היתר בזכות ג׳ורדי קרויף שדורש להעלות את מספר הזרים בליגת העל . גם אלונה ברקת תמכה במהלך, אך כמעט כל יתר הקבוצות בליגה התנגדו, דעות שונות נאמרו ונשמעו בנושא, אך לא כל הדברים החשובים צוינו, אחת הסיבות לכך לצערי, היא בין היתר אינטרסים של גורמים המעורבים בכדורגל שלנו.

כמו שאתם יודעים, לכל קבוצה כיום בליגת העל מותר לרשום 5 זרים בסגל השחקנים, מספר די נמוך בהשוואה לליגות אחרות באירופה, ולכן קבוצות צמרת בכדורגל שלנו כמו מכבי תל אביב והפועל באר שבע שואפות להגדיל את כמות הזרים על מנת להצליח להתמודד כראוי במפעלים האירופיים. לשם השוואה, במדינות כמו בלגיה, טורקיה, יוון, רומניה, שוויץ ואפילו קזחסטן, מספר השחקנים הזרים בכל קבוצה גבוה בהרבה.

הדוגמה הכי נפוצה היא לא אחרת מאשר באזל, קבוצה שרשמה לא מעט הישגים בזירה האירופית בעיקר בגלל הזרים האיכותיים שלה, קבוצה "קצת" יותר גדולה ממכבי ת"א והפועל ב"ש, שמחזיקה בסגל שלה 14 זרים, כמעט פי 3 מהכמות המותרת בליגה שלנו. אך לא רק אימפריות ברמת באזל מחזיקות בסגל מספר רב של זרים . אם תציצו לעבר הסגל של אסטנה, קבוצה סימפטית מקזחסטן, שהעפילה לליגת האלופות בעונה האחרונה בפעם הראשונה בתולדותיה, תגלו שהיא מחזיקה בסגל שלה לא פחות מתשעה זרים, לדעתי זה פשוט לא כוחות. הפער בין הקבוצות הישראליות למקבילותיהן באירופה רק הולך וגדל. יש להגדיל את מספר הזרים באופן מיידי על מנת להצליח להתמודד כראוי במפעלים האירופיים ולקדם את הליגה שלנו כמובן.

 

באזל חוגגת בסטמפורד ברידג׳. לא כוחות (צילום - UEFA)
באזל חוגגת בסטמפורד ברידג׳. לא כוחות (צילום – UEFA)

 

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

במהלך השנים שמעתי כמה וכמה טענות נגד, של לא מעט גורמים בכדורגל הישראלי, אם זה מאמנים, כתבים, פרשנים או סוכנים.

הטענה הנפוצה ביותר היא שהגדלת כמות הזרים תפגע בכדורגלן הישראלי ובנבחרת שלנו. אני חושב שהטענה הזאת מופרכת. הגדלת מספר הזרים תגביר את התחרות הקיימת לשחקן הישראלי, ותפחית את השכר הממוצע בליגה שלנו . הסכומים שמשולמים כיום לשחקנים בינוניים הם מופרזים ולא תואמים את יכולתם על המגרש. השחקן הישראלי וסוכנו רק ניצלו את המצב הקיים בשנים האחרונות ודרשו משכורות גבוהות, הרי ישראלי ברמה גבוהה הוא מצרך די נדיר בליגה שלנו עקב הנדידה של השחקן הישראלי הבכיר לליגות טובות יותר, ועקב הגבלת מס' הזרים, הקבוצות הישראליות חייבות לבנות שלד ישראלי חזק משום שעליהם מתבססת הקבוצה, לכן נוצר מצב שכל ישראלי ברמה בינונית יכול לדרוש סכום גבוה ולא פרופורציונלי, בעוד ששחקן זר שנותן אותה תפוקה ואף גבוהה יותר ירוויח חצי מהסכום ולעיתים הרבה פחות.

רוצים דוגמא ? בבקשה : אוונס קנגווה מהפועל רעננה הבקיע בעונה האחרונה 11 שערים, והוא מרוויח פחות מ40 אלף דולר לעונה. לעומתו, טל בן חיים, הקיצוני השמאלי והישראלי של מכבי תל אביב, שהבקיע 10 שערים, מרוויח בסביבות חצי מיליון יורו לעונה. סכום הזוי וחסר פרופורציות לחלוטין.

טענה נוספת שנשמעה, היא שרמת הזרים שמגיעים לכדורגל הישראלי היא נמוכה, לכן אין צורך להגדיל את הכמות ולתת לזר שהוא "זר לכדורגל" עפ"י הפרשנים והוגי הדעות, לשחק על חשבונו של ילד כחול לבן, שלנו.

גם הטענה הנ"ל לא מדויקת, מכיוון שעברו בליגה שלנו עשרות זרים איכותיים שהגיעו לכאן במחירי רצפה, בשנים האחרונות אלה טוני וואקמה, ז׳ורז׳יניו, חואן פבלו, עמנואל אמבולה, דושאן מטוביץ׳, פיטר מסיללה, דויד סולארי, דיוויד מנגה, פדרו גלבאן,  אפילו ג׳ון אוגו, דאגלס דה סילבה, וינסנט אניימה וראדה פריצה הגיעו לכאן בחינם, ולפני יותר מעשור יעקב שחר (שמתנגד להגדלת הכמות) הנחית כאן את איגביני יעקובו במחיר מצחיק .

המגמה ברורה, אם עובדים בצורה נכונה, ניתן למצוא כוח עבודה איכותי וזול, שייתן את אותה התרומה של השחקן הישראלי היקר ואף יותר מזה, במחיר הגיוני. הדבר יכול לתרום בעיקר לקבוצות היותר קטנות בליגה, שאין ביכולתם לשלם סכומים גבוהים.

אז מדוע אנשים בכדורגל שלנו כל כך מתנגדים להגדיל את כמות הזרים ? לצערי, מי שמנהלים את הכדורגל שלנו הם בין היתר סוכנים שתפקידם לשמור על שכרו של הכדורגלן הישראלי. יתרה מזאת, אותם סוכנים גם משפיעים על דעת הקהל בכלי התקשורת השונים במסווה של "פרשנים", מבלי לחשוף שהם מייצגים כדורגלנים בכירים בליגה שלנו. אגב, לא רק סוכנים, גם מאמנים שונים ופרשנים דואגים להזכיר שוב ושוב שאסור בתכלית האיסור להגדיל את כמות הזרים, גם כדי למנוע מקבוצות כמו מכבי ת"א והפועל ב"ש להשתלט על הכדורגל הישראלי באופן סופי, וגם מכיוון שהם דואגים לחבריהם למקצוע, ולכן גם הם פסולי דעה בנושא הזה, בדיוק כמו הסוכנים . אבל, כמו שאתם יודעים, במדינת הקומבינה הכל מותר, אין דין ואין דיין.

נמני . מייצג שחקנים ומפרשן בו זמנית (צילום - UEFA)
נמני . מייצג שחקנים ומפרשן בו זמנית (צילום – UEFA)

ראוי להזכיר, שבמהלך השנים נחתו בליגה הצנועה שלנו זרים ברמה נמוכה שנכשלו, מה שגרר עוד יותר אנטיגוניזם כלפי הזרים, אך לדעתי זאת לא הסיבה העיקרית להתנגדות . הסיבה היא לדעתי, הזדהות .

האוהד הישראלי רוצה את השחקן הישראלי כי אליו הוא הכי מתחבר, שחקן שיילחם עבור הקבוצה שלו, שנולד כאן וחש את אותה תחושה שחש האוהד שמגיע למגרש לצפות בקבוצתו האהובה . אני יכול להבין את הטענה שהרבה יותר מרגש לראות שחקן שאתה מכיר אישית מביה"ס/מגרש הכדורגל השכונתי, מגיע לשחק ברמה הכי גבוהה בכדורגל שלנו .

גם לכך יש פתרון . אין צורך להגדיל את מספר הזרים באופן דרסטי, אלא לשלב בכל שנה ושנה יותר ויותר זרים . הדבר יגרום לתחרות ראויה ויעורר את השחקן הישראלי, שיבין שיש שחקן זר שבא במטרה לתפוס את מקומו בהרכב ואם הוא לא ירים את הרמה, הוא פשוט לא ישחק.

הגיע הזמן להזיע קצת . נבחרת ישראל (צילום - ההתאחדות לכדורגל)
הגיע הזמן להזיע קצת . נבחרת ישראל (צילום – ההתאחדות לכדורגל)

בזמן האחרון מנהלת הליגה כבר התחילה לפעול למען שינוי הדרגתי והגדלת מספר הזרים בליגה הראשונה מחמישה לשישה – אך למרבה הצער, הצעה זו נשארה בגדר הצעה ואפילו לא הובאה לכדי דיון בהתאחדות לכדורגל, הגוף שבסופו של דבר מחליט את ההחלטות .

ולסיום, בנימה אישית, כולי תקווה שעיניי כל העוסקים במלאכה יביטו לעבר ליגות וקבוצות קצת יותר גדולות מאיתנו ויבינו שאין שום בושה בלגרום לשחקן הישראלי להזיע קצת. להפך, זה רק יקדם את השחקן הישראלי והנבחרות הישראליות.

אם נישאר במקום ונביט על כל אירופה מתקדמת, בסופו של דבר אלה אנחנו שנהיה זרים לכדורגל .

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments (1)

  1. אמת אין ספק שהכדורגלן הישרלי עצלן . לטווח הקצר אולי ההחלטה הזו תפגע בשלקן הישראלי אבל לטווח הרחוק כשהחשקן הישראלי מבין שהוא צריך להשקיע בטווח הארוך מהלך זה לטובתו בהחלט.

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית