היהלום שבכתר

יוסי בניון נחשב כיום לאחת מאגדות הכדורגל הישראלי וגם מעבר לים יש קבוצות שהכניסו אותו לדפי ההיסטוריה. הנער מדימונה שחזר בגלל געגועים למשפחה, מירר בבכי בירידת הליגה של הפועל באר שבע, נצץ במדי מכבי חיפה, הצליח מאוד בספרד ובאנגליה, כולל שער שהעלה את ליברפול לרבע גמר ליגת האלופות בסנטיאגו ברנבאו נגד ריאל מדריד, וחזר לארץ ונהפך לשנוא בקרב קהל אוהדים אחד ואהוב על ידי קהל אחר, הודיע שיפרוש בסיום העונה וישמש כמנהל המקצועי של בית"ר ירושלים.

תחילת הדרך

בניון נולד וגדל בדימונה לזוג הוריו, דודו אביו, בלם עבר בהפועל דימונה, ואימו זרי. אביו של יוסי הגן מאוד על בנו. הוא לא היה נותן שיגעו בו ושמר עליו מאוד. יוסי היה מאוד קרוב להוריו ושהחליט להצטרף בגיל 15 לאקדמיה של אייאקס בהולנד, חזר אחרי שנה אחת בלבד בגלל שחש בגעגועים למשפחתו. אחרי שחזר לישראל המשיך יוסי בהפועל באר שבע, שם שיחק עוד לפני שעזב להולנד. כבר בגיל 17 ניתנה לו ההזדמנות בקבוצה הבוגרת של הפועל באר שבע(!), אבל הם לא הצליחו להישאר בליגה הראשונה למרות שכבש במחזור הסיום נגד מכבי חיפה את שער הניצחון. בסיום העונה הראשונה שלו עבר בניון למכבי חיפה, אבל למרות ששיחק במכבי חיפה יעקוב שחר המנהל של הירוקים, סיכם עם נשיא הפועל באר שבע דאז אלי ז'ינו שהקבוצות יתחלקו שווה בשווה ברווחים של מכירת השחקן.

בעונתו הראשונה במכבי חיפה (1998/99) עזר יוסי בניון לקבוצה להעפיל עד לשלב רבע הגמר של "גביע אירופה למחזיקות גביע", בכך שכבש את שער השוויון במפגש הראשון בצרפת, שער שהעלה את מכבי חיפה לשלב הבא אחרי 4:3 בסיכום. זו לא הייתה מילתו האחרונה של בניון בטורניר ואחרי שהוחלט לא לשתפו במשחק הראשון נגד ריד האוסטרית בו הפסידה מכבי חיפה 2:1 באוסטריה, במשחק השני יוסי התלבש עם חולצת ההרכב וכבש את השער השלישי מתוך ארבעה בניצחון 4:1 בקריית אליעזר. ברבע הגמר פתח והשלים 175 דקות בשני המשחקים ביחד, אבל הפעם בניון לא הצליח לעזור למכבי חיפה נגד לוקומוטיב מוסקבה והירוקים הפסידו 4:0 בסיכום שני המשחקים (3:0 ברוסיה ו-1:0 בישראל). העונה הבאה של בניון בירוק (1999/00) הייתה מוצלחת עם 19 שערים וגם 16 בישולים, אבל במהלך העונה אירעה תקרית מוזרה עם בניון ומאמנו אלי כהן. התאריך היה ה-7 במרץ 2000. מכבי והפועל חיפה נפגשו לדרבי בשמינית גמר גביע המדינה. מאמן מכבי חיפה אלי כהן, הציב בהרכב את היהלום של הכדורגל הישראלי, יוסי בניון. לאחר שתשעים הדקות הסתיימו בתיקו 2:2, הגיעה ההארכה. אלי כהן רצה לבצע שינויים לקראת המשך ההארכה, אבל ליוסי בניון היו תכניות אחרות. בדקה ה-112, כשכהן החליט להוציא את בניון, הוא ראה אותו מגיב בתנועות ידיים זועמות ומסרב להתחלף. בסופו של דבר, אחרי ניסיונות שכנוע רבים מצד חבריו לקבוצה, בניון נשאר על המגרש כי למאמנו לא הייתה ברירה אלא להתקפל. בבוקר שלאחר המשחק (מכבי עלתה לרבע הגמר אחרי בעיטות הכרעה למרות החמצה של בניון) כהן אמר שבניון חייב לעבור סדרת חינוך. לאחר מכן המאמן סיים את דרכו במכבי חיפה. אלי טוען שזו לא הסיבה לסיום תפקידו, בעוד שבניון חושב שזו הסיבה האמיתית. בניגוד לאלי כהן, בניון המשיך במכבי חיפה ובשתי העונות לאחר מכן הוביל את הקבוצה לשני תארי אליפות, וזכה בעצמו בעונה הראשונה בתואר השחקן המצטיין של העונה. 

בניון סיים את הקדנציה הראשונה שלו בירוק וכבש במדי מכבי חיפה 55 שערים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

המעבר לאירופה

אחרי ההצלחה בישראל, ראסינג סנטנדר, המועדון מהליגה הספרדית הראשונה, החתים את הישראלי והוא הגיע אל הקבוצה על תקן של כוכב. בשנה הראשונה שלו בראסינג הוא עזר להשאיר את ראסינג שנה נוספת בליגה, כבש ארבעה שערים (כולל צמד), ובישל פעם אחת. בעונתו השנייה בראסינג (2003/04) קיבל בניון כבר שם מוכר באירופה, יוסי הקפיץ את מאזן השערים שלו (במקום ארבעת השערים שכבש בעונה הקודמת בעונה זו כבש כבר שבעה כאלה), וכבש פעמיים נגד ריאל מדריד (הוא לא סיים עם ריאל). גם בעונה הזאת יוסי וראסינג סיימו במקום השישה-עשר בדיוק כמו בעונה הקודמת. בעונה השלישית (2004/05) יוסי המשיך להרשים בספרד כשכבש תשעה שערים והוסיף בישול. גם בעונה הזאת היהלום עשה צרות לריאל כאשר כבש ובישל באותו המשחק נגד הבלאנקוס, אבל שער ניצחון בדקה התשעים של זידאן הציל את הלבנים ממבוכה. כמו בשתי העונות הקודמות שלו בראסינג סנטנדר, גם בעונה הזו הגיעו יוסי וראסינג למקום השישה-עשר בליגה הספרדית הראשונה.

בניון במדי ראסינג (מארקה)

אחרי שנצץ בראסינג, החליט המועדון לשים לו תג מחיר גבוהה של כוכב, אבל אף קבוצה לא התעניינה בבניון. אחרי שראשי המועדון החליטו להוריד בקצת את תג מחירו, גם ההצעות התחילו להגיע.

הפריצה באנגליה

אחרי שהורידו את תג המחיר הגבוהה, ווסטהאם יונייטד ובולטון וונדרס, רצו את הכוכב הישראלי. אחרי שנכנסו למרדף אחריו, יוסי בחר בווסטהאם בכדי להתחיל את הקריירה שלו באנגליה. הקריירה שלו באנגליה התחילה מצויין. כבר במחזור הפתיחה בניון בישל את השער השלישי והאחרון בניצחון של ווסטהאם על בלקבורן. יוסי התקשה בליגה האנגלית מסיבה אחת פשוטה – הוא לא היה מספיק פיזי מול הבלמים הענקיים באנגליה, אבל יוסי הוא בחור עקשן. למרות שהקשו עליו, היהלום הצליח לעבור את הבלמים בקלילות וסחרר אותם וגם העניש בסוף בשערים ובישולים נהדרים. אחרי שסיים את העונה הראשונה שלו בפריימר-ליג בהצלחה עם חמישה שערים ושני בישולים, והובלה של ווסטהאם אל עבר המקום התשיעי הגיע הישראלי לגמר הגביע האנגלי נגד ליברפול. כמו במהלך העונה, יוסי היה שחקן המפתח של ווסטהאם. שחקן קליל וקטן שקיבל הרבה כדורים ויצר מהם מצבים מצוינים. בסיומם של תשעים דקות מטורפות כולל שער שיוויון בדקה התשעים, שני הקבוצות הלכו להארכה כשהתוצאה היא 3:3. במהלך ההארכה המשחק נרגע ולא נכבשו יותר שערים, מה שאומר ששתי הקבוצות הלכו לדו קרב פנדלים. בניון לא בעט ווסטהאם בסופו של דבר הפסידה את התואר. בעונה לאחר מכן (2005/06) בניון יצר מלחמה בין ווסטהאם לליברפול, והפעם היא לא הייתה על המגרש. בניון הבטיח להאריך את חוזהו ולהישאר בלונדון, אלא שמאחורי הגב של ווסטהאם ליברפול סגרה איתו הסכמים על חוזה. אוהדי הקבוצה כעסו מאוד על יוסי וחשבו שהוא עושה זאת רק בגלל הכסף. לאחר מכן התברר שההצעה של ליברפול הייתה נמוכה יותר כספית, והסיבות של בניון לעזוב למייטי-רדס הייתה נטו מקצועית. במהלך כל הבלאגן שהיה עם בניון הוא לא שיחק הרבה והמספרים שלו ירדו בהרבה, אחרי שבעונה הקודמת כבש חמישה שערים, בעונה הזאת כבש רק שלושה ובישל פעמיים.

קריירה מכובדת במדי ליברפול (האתר הרשמי של הפרימר-ליג)

בסוף הקיץ עבר יוסי בניון כצפוי לליברפול תחת רפא בניטס. העונה הראשונה שלו הייתה ממוצעת מאוד. הוא שיחק מספר דקות מכובד ביותר, גם בליגה וגם באלופות. רגע השיא שלו בעונה זו היה השלושער בליגת האלופות בניצחון 8:0 על בשיקטאש. נראה שהעונה הראשונה הייתה רק עונת חימום מבחינתו של יוסי בליברפול. אחרי עונה ממוצעת, בניון הביא את עונת השיא שלו בעונת 2008/09. ליברפול הייתה בדרך לאליפות ראשונה מאז 1990. בעוד שג'רארד וטורס מובילים את הקבוצה, בניון היה בכמה משחקים השחקן החשוב ביותר. הרגע הזכור ביותר שלו מהשנה הזאת ומהקריירה שלו בכלל, היה השער בברנבאו. דווקא בניון שהיה קל להזזה ולא היה פיזי בכלל התגנב מאחורי גל השחקנים של ריאל מדריד צונגח בשקט בשקט אל עבר הרשת של הבלאנקוס. אמנם בסוף העונה ליברפול לא זכתה בשום תואר והפסידה במאני טיים את הליגה למנצ'סטר יונייטד, ואת ליגת האלופות לצ'לסי. אחרי עונה מצויינת אצל המייטי-רדס, בניון האריך את חוזהו לעוד שנתיים נוספות במועדון. למרות שחתם לשנתיים בליברפול, כבר אחרי שנה מצא את עצמו חוזר ללונדון, הפעם לצ'לסי. בניון חתם בצ'לסי לשלוש שנים. העונה הראשונה שלו בבלוז לא הייתה טובה בכלל. היהלום הישראלי יתייבש על הספסל ולא מצא דקות משחק. אחרי שנה הושאל לצד האחר של לונדון, ארסנל. מתוך שלושת העונות שלו בצ'לסי דווקא עונת ההשאלה בארסנל הייתה העונה הטובה ביותר של בניון, וגם היא לא הייתה טובה כל כך. העונה האחרונה בצ'לסי הייתה הגרועה ביותר. זו הייתה העונה הראשונה בה בניון לא כבש בשום משחק. בעונה האחרונה הושאל לווסטהאם בה התחיל את הקריירה באנגליה, אבל חזר עוד במהלך העונה כיוון שלא שותף בהרבה משחקים. דווקא בקבוצה בה שיחק בצורה הכי רעה, יוסי בניון זכה בתואר היחיד בו זכה בתקפתו באנגליה. בגמר הליגה האירופית ניצחה צ'לסי את בנפיקה ליסבון (2:1 בדקה 120), בניון ישב על הספסל לכל אורך המשחק וזכה בתואר. בשנה האחרונה שלו באנגליה שיחק בניון בק.פ.ר.

התדרדר בצ'לסי (סטנדארט)

החזרה לישראל

אחרי שיצא לתקופה מעבר הים, חזר היהלום לארץ הקודש וחתם על חוזה לשנתיים במדי מכבי חיפה, בה פרץ לפני שיצא לאירופה. עוד במשחקים הראשונים בגביע הטוטו במשחק נגד סכנין, בניון נפצע ונעדר לשלושה שבועות. את הופעת הבכורה המחודשת עשה נגד הפועל פתח תקווה במחזור השלישי. בניון גם כבש שער עשרה משחקים לאחר הופעת הבכורה שלו בדרבי החיפאי מול הפועל חיפה. הסיפור המעניין במכבי חיפה היה בעונתו השנייה בירוק. אחרי שמכבי חיפה זכתה בגביע המדינה, יוסי בניון החליט להרוס לקבוצה את חגיגות האליפות והודיע שיעזוב את הקבוצה ליריבתה המרה, מכבי תל אביב. האוהדים הירוקים שנאו אותו באותו הרגע. לפני שחתם במכבי חיפה אמר שחזר לארץ לא בשביל הכסף, אבל מכבי תל אביב הציע לו סכום גדול משמכבי חיפה הציעה לו. אבל במכבי תל אביב היהלום לא הרבה לשחק וישב הרבה על הספסל. זו הייתה הטענה העיקרית של האוהדים הירוקים. בניון אמר בראיון שביצע לאחרונה  אחרי שנה במכבי תל אביב, בניון חתם בבירה, ושם האוהדים של בית"ר ירושלים קיבלו אותו בחום ואהבה. בינואר של אותה עונה חתם יוסי במדי מכבי פתח תקווה, ואחרי שנה אצל המלאבסים, חזר שוב לבית"ר ירושלים, בה הודיע על פרישה בתום העונה.

בניון למען המדינה

יוסי בניון הוא שיאן ההופעות של נבחרת ישראל בנבחרת ישראל עם 102 הופעות במדי המדים הלאומיים.

יוסי בניון הוא סגן מלך השערים של נבחרת ישראל (ביחד עם שייע פייגנבוים) יש לו 24 שערים לאומיים.

יוסי הוא השחקן המבוגר ביותר ששיחק בנבחרת ישראל. במשחקו האחרון נגד ספרד קיבל את התואר הזה כאשר היה בן 37 שנים ו-166 ימים.

מחזיק בכמה שיאים מרשימים בנבחרת ישראל (talksport)

מחר (שבת) יקיים בניון את משחק הפרישה שלו מול מ.ס אשדוד בשעה 20:30, כל מה שאנחנו יכולים להגיד לו זה תודה!

התקופה שאחרי הפרישה

כמו ברקו, רביבו ונימני גם יוסי בניון נשאר בתחום הכדורגל אחרי הפרישה שלו. בית"ר ירושלים ויוסי בניון הגיעו להסכם ובו סוכם שבניון ישמש כמנהל המקצועי של בית"ר ירושלים בעונה הבאה, וכמו שבית"ר נראית העונה נראה שהיהלום יצטרך למצוא עוד כמה יהלומים בשביל לחזק את בית"ר ירושלים לעונה הבאה. ליוסי בניון יש את כל הכלים בכדי להיות שחקן טוב. הוא ניכר בראיית משחק מעולה, ושליטה בכדור טובה, אבל מנהל מקצועי לא צריך לדעת את הדברים האלה, מנהל מקצועי צריך לחפש שחקנים כאלה. בניון שזכה בקריירה מפוארת באירופה יוכל ללמוד קצת על התפקיד ממרפא בניטס, ארסן ונגר, מייקל אמנלו ועוד מנג'רים ששיחק תחתם.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort