זה לא סוד שרבים מהגברים חושבים שנשים נוהגות פחות טוב מהם. יש נשים שמסכימות בהכנעה עם הדעה הזו, אך אני רוצה לספר לכם על אחת שממש לא חשבה שזהו המצב וניסתה לעשות הכל כדי להוכיח זאת. על מריה תרזה דה פיליפס סביר להניח שלא שמעתם, אך עוד בטרם הפמיניזם ולימודי המגדר הכו גלים בעולם המודרני, היא הפכה לחלוצה באחד התחומים שנחשבים גבריים מאז ומעולם. לרגל 91 שנים להולדתה, קבלו את הסיפור על פורצת הדרך האיטלקייה.

דה פיליפס היא נהגת מרוצים שנולדה בנאפולי, השוכנת בחלקה הדרומי של איטליה וידועה לרוב בגלל המאפיה וקבוצת הכדורגל שזכתה לעדנה מחודשת כשדייגו מראדונה הגיע לקבוצה. אך, 60 שנים לפני שהאיש שיד האלוהים נגעה בו הגיע לעיר, הגיחה לאוויר העולם מריה תרזה. כידוע שנות ילדותה של דה פיליפס הייתה תקופת בין המלחמות באירופה, אך הסוגיות הפוליטיות פחות עניינו אותה והיא חשה חיבה עצומה לספורט. אך, עוד בטרם הגיעה אל מסלול המרוצים מצאה את מבוקשה במרוצי הסוסים.

בשלב מסוים החליטה דה פיליפס לעזוב את הסוסים ולעבור אל כלי הרכב הממונעים. אחיה הגדולים הקניטו אותה ולא האמינו שאחותם הצעירה תצליח לנהוג מהר. אך מריה תרזה הוכיחה שוב שהיא עשויה מחומרים אחרים. היא החלה להתחרות בסבב המקצועי באיטליה וסיימה את העונה במקום השני כשהיא נוהגת על רכב הפיאט שלה. בעקבות ההצלחה חברת הרכב מזראטי החליטה לצרף אותה כנהגת מן המניין.

עושה את הצעדים הראשונים על מסלול עם רכב הפיאט שלה (grandprix)

הניסיון שצברה בקבוצה הוביל אותה לקבוע היסטוריה בשנת 1958. בגיל 32, דה פיליפס הפכה לאישה הראשונה אי פעם שלקחה חלק במרוץ של פורמולה אחת. עם זאת, הקריירה שלה הייתה קצרה. בעונה הראשונה היא השתתפה בארבע מקצים בלבד כנהגת מחליפה, ובתום העונה הוצע לה לעבור לחברת פורשה. הנהג הראשי של יצרנית הרכב, ז’אן בהרה היה דמות נערצת עבור דה פיליפס ופנייתו האישית הובילה אותה להצטרף לחברה. אך, תאונה מחרידה על המסלול גרמה למותו של בהרה בפתיחת העונה. באותה תקופה אירעו תאונות רבות על המסלול, ומספר נהגים אף קיפחו את חייהם. בעקבות האירועים הללו החליטה דה פיליפס לפרוש מהקריירה המוטורית ולהשקיע בהקמת משפחה. שנה לאחר מכן נישאה לבחיר ליבה וילדה את בנותיה.

סמל לחלוציות ולפמיניזם פורץ גבולות בספורט המוטורי (snaplap)

דה פיליפס אמנם לא הייתה האחרונה שנהגה על מסלול הפורמולה אחת, אך המספר לא גדול כפי שהיינו מקווים לראות. עד כה, רק שש נשים לקחו חלק בתחרות, כשרק שתיים, דה פיליפס ולייה לומבארדי השתתפו במרוץ עצמו, בעוד הארבע האחרות היו נהגות מבחן שלא קיבלו את ההזדמנות על המסלול.

עם זאת, ההשפעה של הנהגת האיטלקית היא חשובה מאוד בכל הקשור למאבק הפמיניסטי שהחל לקרום עור וגידים באותה תקופה וטרם מצא את מבוקשו בכל נקודה על הגלובוס. בתקופה שבה מעמד האישה עדיין לא היה מפותח, הכניסה של דה פיליפס לעולם שנחשב גברי ולענף ספורט שדורש יכולות פיזיות גבוהות היוותה השראה ומודל לחלוציות. באחד המרוצים התנוסס שלט שנכתב עליו “הקסדה היחידה שאישה צריכה לחבוש נמצאת במספרה”. אך, דה פיליפס, שנפטרה לפני כשנתיים בגיל 89, הוכיחה שקולות הרקע שהופנו נגדה לא השפיעו עליה בניסיונה להגשים את חלומה הספורטיבי.

עושה היסטוריה על מסלול הפורמולה 1 (wikipedia)

נשמח לשמוע את דעתך.

שלח תגובה

הרשמה
אפס סיסמא
מעבר לסרגל הכלים