טור למתחילים

המילון הרשמי של הטור דה פראנס 2015

שלום לכם, אם אתם קוראים את הכתבה הזאת סימן שאתם חובבי ספורט רציניים שרוצים להרחיב את אופקיהם בספורט נוסף, אבל צר לי לאכזב אתכם הטור דה פראנס הוא לא ”עוד ספורט” אלא מכיל תורה שלמה, אבל אל דאגה, אני אנסה להעביר לכם אותה על רגל אחת, כלומר שתי רגליים. בעצם בואו נפדל לאט ביחד. הטור דה פראנס הוא מירוץ אופניים תחרותי הנערך ברובו בצרפת, 3,400 ק”מ במהירות ממוצעת של 40 קמ”ש מהולנד ועד שער הניצחון בפריז. עצבים, מתח, התרסקויות, עליות ומורדות מה לא יהיה לנו בטור השנה… השנה זו הפעם ה102 שהטור דה פראנס מתקיים, 21 קטעים שכוללים מאות קילומטרים של רכיבה בהרים, ירידות, מישורים וגם 2 קטעים מיוחדים הנקראים ”נגד השעון”. הטור דה פראנס מתחלק ל4 קטגוריות עיקריות, כל קטגוריה מסומלת על ידי חולצה בצבע קבוע שאותה לובש במהלך הטור הרוכב שמוביל באותה קטגוריה. הקטגוריות הן: זמן כללי (הרוכב המוביל בטור) חולצה צהובה – החולצה בעלת הערך הגבוה ביותר אותה שואפים להשיג הרוכבים הטובים ביותר מכל קבוצה המתמחים בשילוב של יכולות טיפוס, ירידה וסיבולת לאורך כל הטור. את החולצה לובש הרוכב אשר מוביל בקטגוריית הזמן המצטבר כלומר הרוכב שעבר את המרחק עד אותו הקטע בזמן הקצר ביותר.

זוכה הטור של השנה שעברה, וינצ'נזו ניבאלי, עם החולצה הצהובה
זוכה הטור של השנה שעברה, וינצ’נזו ניבאלי, עם החולצה הצהובה

ספרינט (הספרינטר המוביל בניקוד) חולצה ירוקה – חולצה ירוקה אותה לובש הרוכב בעל הניקוד הגבוה ביותר בקטעי ספרינט. בכל סוף קטע, בין אם נגמר בספרינט או בעלייה, מחולק ניקוד למיקום הגעת הרוכבים. ניקוד הספרינטרים נמצא גם בסוף קטעים, וגם בחלקים תוך כדי הקטע הנקראים ”ספרינט בייניים” . בתחילת כל קטע, הרוכב בעל הניקוד המרבי ילבש את החולצה בקטע הבא.

פטר סאגן הסלובקי, אחד הספרינטרים הכי טובים בשנים האחרונות, עם החולצה הירוקה
פטר סאגן הסלובקי, אחד הספרינטרים הכי טובים בשנים האחרונות, עם החולצה הירוקה

טיפוס (המטפס המוביל בניקוד) חולצה מנוקדת – חולצה לבנה עם נקודות אדומות המכונה ”חולצת מלך ההרים”, את חולצה זו לובש הרוכב בעל הניקוד המרבי בקטגוריית הטיפוס. בכל סוף טיפוס של הרוכבים במהלך הטור יש ניקוד התלוי ברמת הטיפוס, ככל שהטיפוס ארוך וקשה יותר- כך הניקוד גבוה יותר. הרוכב שאוסף את מספר הנקודות הגבוה ביותר לובש את החולצה, איתה היה מזוהה לאנס ארמסטרונג המטפס האגדי.

אנת'וני שארטו הצרפתי עם החולצה המנוקדת המסורתית.
אנת’וני שארטו הצרפתי עם החולצה המנוקדת המסורתית.

הרוכב הצעיר (הצעיר המוביל בטור) לבנה- חולצה לבנה אותה לובש הרוכב עד גיל 23 בעל הזמן המצטבר הנמוך ביותר, כלומר מעין חולצה צהובה לקטגוריית הצעירים עד גיל 23. הרוכבים אשר לובשים את החולצה הזאת לאורך השנים מאוחר יותר מתקדמים וזוכים בהישגים, אלה הכישרונות הגדולים. כאשר רוכב מוביל בכמה קטגוריות, ההיררכיה של החולצות היא שהצהובה היא הכי חזקה, לאחר מכן ירוקה, מנוקדת ולבסוף אם אתה מתחת לגיל 23 ומוביל בכמה קטגוריות אתה לא תלבש את הלבנה. במצב כזה, הרוכב המדורג שני בכל קטגוריה ילבש את החולצה ”בשביל” המוביל, אבל היא לא בבעלותו.

ת'יבו פינו לובש את החולצה הלבה הניתנת לרוכב הצעיר ביותר בטור.
ת’יבו פינו לובש את החולצה הלבנה הניתנת לרוכב הצעיר ביותר בטור.

אז אחרי שהכרנו את החולצות עליהן מתחרים הרוכבים, כעת נבין את מבנה הקבוצות וסוגי הרוכבים: הסוג הראשון הם ה ”גראנד טוריסטים” , רוכבי על בעל יכולות לטפס, לצאת להתקפות ובקיצור- אול אראונדרים. בכל קבוצה יש רוכב גראנד טוריסט דומיננטי המתחרה על החולצה הצהובה היוקרתית עבורו ועבור קבוצתו.
בשביל שהגראנד טוריסט לא יתעייף יותר מידיי קיים סוג של רוכבים, הסוג העיקרי, הנקרא ”דומסטיקים” או בעברית ”פועלים” המטרה של הפועלים היא לשמור על הגראנד טוריסט מהתקפות של מתחריו על ידי ”גישור” ( תפיסת המתקיף בתחילת ההתקפה והיצמדות לגלגל) ובנוסף להביא אוכל ושתייה מרכבי הקבוצה. כל קבוצה מונה 9 רוכבים כאשר בין 5-7 מוגדרים כפועלים ולכן תפקיד זה מכריע עבור הקבוצה האם הרוכב המוביל שלה יוכל לזכות או לא.

הסוג השלישי של רוכבים הוא ”ספרינטרים” וכשמם כן הם, חיות אדם, רוכבים בעליי מסת שריר גבוהה מהרגיל המאפשרת להם להגיע למהירויות בלתי נתפסות אבל רק בזמן מישור כאשר נלחמים על נקודות הספרינט. החיסרון העיקרי מתבטא בכך שבשל המסה הגבוהה וגודל הגוף הענקי, הספרינטרים מתקשים בעליות ואף נשרכים מאחור בקטעים הרריים. כל הרוכבים רוכבים מתחילת הקטע בדבוקה, עד שהיא מתפרקת בין אם זה בשל קטע הררי, ואז המטפסים הפחות טובים נשארים מאחור, או בגלל התקפות של רוכבים אשר רוצים לקבל קצת זמן מסך כמובילים או שמא הולכים עד הסוף במטרה לנצח. לדבוקה הזאת יש שם מקצועי הנקרא ”פלוטון”, הפלוטון הוא כח, תמיד הפלוטון יתפוס רוכב אשר בורח מהדבוקה בתחילת המרוץ בגלל שבפלוטון הקבוצות עובדות ביחד ואילו הרוכב נאבק לבד וכך חלוקת הכוחות לא שווה- הרוכב המוביל בדבוקה מתחלף כל כמה קילומטרים. את הפלוטון יובילו בדרך כלל הקבוצות שלהם אין גראנד טוריסט אשר יכול לזכות בטור אלא ספרינטר ולכן הם ירצו לשמור שלא יהיה מי שיברח וייקח את נקודות הספרינט בסיום, כלומר להגיע לסיום בספרינט כולל של כל קבוצות הספרינטרים. מצד שני, גם קבוצות של גראנד טוריסט ברמה גבוה ירצו להיות בפלוטון בגלל שהוא נותן להם לשמור כוחות וגם ניתן לעקוב אחר היריבים. הרוכבים אשר פורצים קדימה ונוטשים את הפלוטון הם בדרך כלל מקבוצות קטנות חסרות שאיפות לגבי החולצות ומטרתן היא לזכות בחשיפה ואולי לגנוב קטע לזכותן.

סוגי הקטעים הם הרריים, מישוריים, מעורבים (גם וגם) ו2 קטעים ייחודיים הנקראים ”נגד השעון”. קטעים אלו הם קטעים קצרים הרבה יותר מקטעים רגילים ובהן הרוכב/הקבוצה רוכבים לבדם ולא מתחרים על הניצחון בקטע אלא על הזמן הקצר ביותר, ומי שיסיים את הקטע בזמן הקצר ביותר הוא זה שזוכה בקטע. קטע אחד הוא נגד שעון אישי, כלומר כל רוכב יוזנק בהפרש של כמה שניות מהרוכב לפניו ויחל ברכיבה אישית עד קו הסיום במטרה לסיים בזמן הקצר ביותר. קטע נגד שעון קבוצתי עובד באותו העיקרון אך הפעם כל קבוצה רוכבת ביחד, כך גם התוצאה ניתנת לכל רוכב מהקבוצה. בקטעי נגד שעון זאת ההזדמנות של הרוכבים לצמצם פערים של זמן בכך שלא מודעים לזמנם של המתחרים שלהם וכך מחלקים את כוחם על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

4 רוכבים, 4 קטגוריות, 4 צבעי חולצות.
4 רוכבים, 4 קטגוריות, 4 צבעי חולצות.

לסיום, 3400 ק”מ של רכיבה בנופים עוצרי נשימה, תחרויות ויריבויות בלתי נגמרות ובעיקר ספורט משובח המועבר ישירות לווריד בערוץ הספורט (ערוץ 55), אז מה לא תטעמו? עכשיו, כשאתם בקיאים במונחים העיקריים (בלי להיכנס לביטויים צרפתיים קטנוניים) אפשר להתחיל ללמוד מי הרוכבים המובילים בכל קטגוריה, בשביל זה אתם צריכים לקרוא את הכתבה הבאה בטור שלי – הטור על הטור דה פראנס, תרכבו בזהירות ,זה יפיל אתכם מהרגליים.

השאר תגובה